Pagina principală
Jurnal de bord Geneva 2013: BMW Seria 5 Gran Turismo 530d xDrive, sau ce înseamnă, de fapt, acest model bavarez neînţeles
12 Martie 2013, 08:42
Atunci când ne planificam călătoria noastră către ediţia din acest an a Salonului Auto de la Geneva, ne-am gândit să recurgem la bunăvoinţa celor de la BMW Group, cerându-le un vehicul cât mai eficient şi cât mai compact. Le-am spus că ne-am dori un model diesel MINI – fie că e vorba de Countryman, fie că o fi vorba chiar de micuţul MINI Hatch. Noi de doream o maşină cât mai eficientă, cu care să facem o călătorie Munchen – Geneva – Munchen în ritm de maraton de eficienţă, ajungând la un consum minim realist.

Dar n-a fost să fie. Cei la de la BMW ne-au dat planurile peste cap, oferindu-ne o maşină diesel, dar ultra-masivă şi ultra-luxoasă: BMW Seria 5 Gran Turismo 530d xDrive. „Mamă dragă”,
ne-am zis noi, „s-a zis cu tot maratonul nostru de eficienţă”. Un motor biturbo de 3.0 litri sub capotă, tracţiune integrală şi ditamai cămila asta de maşină ne vom stinge orice speranţă de eficienţă...

Îi zicem cămilă pentru că, deşi atunci când am testat-o anterior, în anul apariţiei sale, şi ne-au plăcut senzaţiile de la bord, conceptul de Gran Turismo s-a dovedit a fi în scurt timp unul foarte puţin înţeles în rândurile publicului, şi nu doar în cazul BMW. E cam dificil să înţelegi de ce ai avea nevoie de o maşină aflată undeva la hotarul între o
Seria 5 şi Seria 7, care oferă confort foarte apropiat de cel al lui Seria 7, dar cu spaţiu pe înălţime pentru pasagerii spate similar celui din Seria 5 şi cu portbagaj mai mare decât la o Seria 5 Sedan, dar mai mic decât la un 5 Touring. Să fie maşina asta destinată călătoriilor de distanţe lungi, aşa cum îi sugerează calificativul de Gran Turismo? Hmm... Nu avem decât să aflăm, pentru că ne aşteaptă aproape o săptămână la bordul maşinii, în cele mai diverse peisaje, care vor traversa patru ţări europene – Germania, Elveţia, Austria şi Franţa! Să vedem, deci, ce ne-a arătat maşina asta până la urmă!
Sprintul de 600 km!

Luni dimineaţă, puţin după ora 7, preluăm imensa maşină de la uzina BMW din Munchen. Maşina adie a prospeţime, având puţin peste 1,000 km parcurşi în întreaga sa existenţă. Odată deschisă uşa, suntem fascinaţi de lista de opţionale prezente la bord. Avem plafon panoramic, sistem audio Bang & Olufsen, sistem multimedia cu display-uri încorporate în tetiere, cruise control cu radar activ şi proiectarea informaţiilor esenţiale pe parbriz, în
câmpul vizual al celui de la volan. Scaunele se reglează în nenumărate poziţii, inclusiv cele din spate, din decor lipsind doar masajul...

Toate bune, doar că noi avem o distanţă de 600 km din Munchen spre Geneva, iar în Geneva suntem aşteptaţi exact la 13.50. Ne uităm la ceas, e deja ora 07.20 dimineaţă. Începem setarea sistemului de navigaţie, spre punctul de destinaţie
din Geneva, şi acesta ne informează că vom ajunge la 13.40 în oraşul în care în aceste zile bate pulsul lumii auto. Ah, dacă am merge doar prin Germania, am putea pune la treabă maşina asta să circule cu viteze nebune, dar în Elveţia vom fi nevoiţi să circulăm cu doar 120 km/h, cât e viteza legală acolo, deci trebuie să facem uz de fiecare minut.
La 07.35 pornim în sfârşit la drum. Deci avem cam 6 ore şi un pic să facem 600 km. Teoretic, sună foarte posibil, dar să nu uităm că avem o vamă în faţă, unde am putea fi sau nu fi opriţi, şi în 600 km va trebui să facem cel puţin o oprire pentru o cafea.

Nu a trecut mult până ne-am pomenit pe autobahn-ele germane. Am conectat un flash USB cu hard rock clasic, pregătit din patrie, iar primele note ale celor de la ZZ Top au fost redate cu o fidelitate incredibilă în sistemul audio. Am deschis plafonul panoramic, astfel încât lumina zilei să pătrundă la interior, am dat muzica la un volum demn de o călătorie
dinamică şi atmosfera la bord a devenit una de înaltă clasă, cu o calitate a sunetului absolut incredibilă, însoţită de o calitate a rulării neaşteptat de impecabilă. Da, BMW Seria 5 Gran Turismo pluteşte pe asfaltul autostrăzilor nemţeşti, izolând orice textură posibilă a carosabilului, orice sunet. Cel mai fascinant lucru e, că în vâltoarea acestui confort neaşteptat de izolat pentru un model BMW, cel de la volan rămâne în continuare conectat cu drumul şi cu senzaţiile naturale din volan. Menţinem o viteză medie de
165 km/h, iar motorul se odihneşte de binelea, graţie cutiei de viteze cu 8 trepte, care îl menţine într-o planjă relaxantă de turaţii.

Cadranele de bord sunt digitale, imaginile de acolo fiind formate de display-uri bine gândite. Calitatea acestei imagini e într-atât de bună, însă, încât ai tentaţia de a pipăi suprafaţa, şi a o privi şi din alt unghi, pentru a te convinge că e vorba
de un afişaj digital. Chiar dacă rulăm cu viteză îndrăzneaţă, maşina de anunţă că autonomia estimativă, rezultată pe baza consumului mediu şi a dieselului din rezervor, este în continuă creştere.

Cei 200 km ai Germaniei au luat sfârşit repede, poate prea repede. Sistemul de navigaţie de anunţă în continuare că văm ajunge în Geneva la 13.38. Să
vezi, maşina intuia corect viteza cu care ne vom deplasa pe autostrăzile germane, întrucât nu am făcut nici un stop până acum. Abia acum, înainte de hotar, reumplem rezervorul maşinii, întrucât în Germania dieselul e sesizabil mai ieftin decât în Elveţia. Au încăput aproape 17 litri, ceea ce înseamnă că la o viteză medie de 165-170 km/h maşina a consumat doar 8.5 litri/100 km!
Am trecut hotarul Austriei, pentru a parcurge o scurtă fâşie de teritoriu austriac, după care am ajuns şi la vama Elveţiei. Povestea de aici v-am relatat-o anterior – vameşul elveţian ne-a tras pe dreapta pentru că faţa de la volan i s-a părut suspect de tânără pentru o asemenea maşină luxoasă... Oh, să vină vameşii aia pe la noi, prin cluburile pline de glamour...
În fine, a urmat Elveţia cea ultra-corectă şi ultra-plictisitoare pentru condusul pe autostrăzi. Elveţia are cele mai frumoase drumuri şerpuitoare în afara autobahn-elor, care îţi dau o plăcere imensă în condus, dar când vine vorba de autostrăzi, să rulezi cu 120 km/h la volanul unei maşini precum Seria 5 Gran Turismo, e ca şi cum ai bea ceai englezesc toată ziua fără oprire... Îmi este extrem de greu să menţin această viteză plicticoasă, de aia setez sistemul de cruise-control activ să menţină el viteza în locul meu, iar eu savurez muzica şi îndrept volanul în direcţia corectă. În cazul în care pe banda mea apar maşini în faţă, Seria 5 Gran Turismo reduce corespunzător din viteză, iar după ce acestea revin pe altă bandă, maşina reaccelerează într-un ritm firesc până
la viteza de target... Excelentă senzaţie de relaxare. În întreaga noastră călătorie, sistemul nu a dat nici un singur rateu!

Din cauza vameşilor elveţieni, eram presaţi de timp. Dar chiar şi aşa, cu o precizie de caracter german şi ceas elveţian, la exact 13.49 am oprit în faţa hotelului în care eram aşteptaţi în Geneva, pentru câteva dezvăluiri mai exclusiviste. Sprint-ul a decurs excelent, deci, şi ne-a scutit de întârzieri.

Consumul mixt, din Munchen spre Geneva? Doar 7.3 litri/100 km, pe o asemenea limuzină, cu un asemenea motor, de 245 CP sub capotă, şi cu
tracţiune integrală! Uite că până la urmă cei de la BMW ne-au oferit ocazia unui maraton de consum eficient, chiar dacă noi am pus accent mai mult pe viteză acum, decât pe consum! Mai mult ca atât, pentru a atinge acest consum, am condus în regimul normal, obişnuit, al maşinii, fără a recurge la regimul „Eco Pro”, care mai setează şi sistemul de climatizare într-un regim ultra-eficient şi mai înăbuşă niţel şi pofta motorului de a urca în turaţii. Am condus absolut firesc, am accelerat în ritm firesc când a fost nevoie şi am savurat plăcerea deplină a condusului.
Munţii, serpentinele şi carosabilul alunecos

În Germania şi Elveţia e primăvară de-a binelea în această perioadă. Nu prea mai zăreşti urme de zăpadă, şi temperaturile sunt pozitive. Noi avem o maşină echipată cu tracţiune integrală şi anvelope de iarnă, însă nu bănuiam că am fi avut unde să o folosim.

Hotelul în care urma să stăm în nopţile din perioada Salonului Auto a fost poziţionat de această dată undeva în adâncul munţilor, deşi se afla la o distanţă de doar 50 km de la Geneva. Se lăsa de seară, şi noi ne îndreptam, urcând tot mai mult în munţi. La un moment dat, în peisaj şi-a făcut apariţia zăpada, apoi şi carosabilul
semi-îngheţat, iar mai apoi şi serpantinele ultra-provocatoare. O da! Avem peisajul potrivit pentru o maşină cu tracţiune integrală. Suntem pe teritoriul Franţei deja, iar asta înseamnă că o mare parte din maşinile pe care le întâlnim pe drum sunt micuţe compacte franţuzeşti, care îşi forţează toate încheieturile în aceste viraje de 180 grade, cu diferenţă de nivel. BMW Seria 5 Gran Turismo se simte în acest peisaj ca un profesor de educaţie fizică, într-o sală plină de copii obezi sau astenici... Uitaţi-vă dragii mei, la maşina asta, cât de precis virează în orice serpantină montană, în ciuda dimensiunilor sale ultra-generoase! Cu maşina asta,
de cele mai multe ori la urcare în munte nu ai nevoie să frânezi, ci doar să opreşti acceleraţia până la mijlocul virajului, după care calci din nou pedala şi ieşi cu precizie din viraj. Nu credeam să o spun, dar BMW Seria 5 Gran Turismo ne-a demonstrat pe aceste drumuri că este un BMW pur-sânge, aşa cum apreciază calităţile mărcii adevăraţii fani BMW. Mai mult ca atât, maşina asta reuşeşte să îmbine precizia de condus şi virare cu un nivel de confort incredibil la bord, care ar face-o invidioasă şi pe o limuzină de clasă superioară a concurenţilor!
Eficienţă de lux

Au urmat mai multe zile de lucru intens, în care maşina ne era mai mult un instrument de lucru, decât o posibilitate de savurare a senzaţiilor de la bord. Traseul pe serpentine l-am făcut în repetate rânduri, în fiecare dimineaţă şi noapte, şi ne-am zis că asta ne va da peste cap cifra medie de consum pe durata întregii noastre călătorii.

Dar n-a fost să fie chiar aşa. Maşina asta ne-a demonstrat încă o dată că BMW are astăzi în arsenal cam cele mai bune motoare din lume, inclusiv diesel, din lume. Puteri imense,
livrare instantanee, şi un consum de nu-ţi vine să crezi ochilor. Peste câteva zile am mai alimentat de 25 euro, adică vreo alţi 16 litri de diesel... Apoi, abia când am pornit înapoi spre Austria şi Germania, am făcut un popas în care am mai alimentat de o sumă similară, lăsând deja şi dieselul din rezervor să scadă sub nivelul de jumătate din total.

La revenirea în Munchen, după
autostrăzi, serpentine, ambuteiaje
urbane şi trasee solicitante, am
realizat, fără să ne-o dorim prea
mult, un maraton de eficienţă.
După aproape 2,000 km, cifra medie de consum de facto a maşinii a constituit 7.6 litri/100 km! Sunt 245 CP sub capotă, 540 Nm, 6.9 secunde până la prima sută şi 235 km/h viteză maximă, şi toate astea sunt posibile cu un asemenea consum real!
Cui i se adresează conceptul Gran Turismo?

După o săptămână petrecută în rol de proprietar al acestei maşini, e mult mai uşor să sesizezi cine poate fi, de fapt, proprietarul unui Seria 5 Gran Turismo şi cui i se adresează acest concept, aparent neînţeles, de Gran Turismo.

Se adresează celor care îşi doresc standarde înalte de la viaţă, care s-au maturizat suficient încât să-şi dorească nu doar sportivitate pură de la o maşină, dar şi o doză generoasă de rafinament. E incredibil cât de bine reuşeşte maşina asta să ofere două lumi la bordul său – una a luxului suprem dintr-o Seria 7 şi alta a sportivităţii mult mai pronunţate dintr-o Seria 5, toate condimentate cu un design îndrăzneţ, pe care îl pot accepta doar acele minţi sofisticate, cu predilecţii mai deosebite, care ştiu să descopere adevăratele comori acolo unde nimeni nu se pricepe să o facă!

Instrumente utile:
Date tehnice BMW 530d xDrive Gran Turismo
PiataAuto.mdRedacţia PeAsfalt.ro
0
GALERIE FOTO (36 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!