Pagina principală
Jaguar C-X75 - performanţa şi eficienţa viitorului
28 Iunie 2013, 10:10
LaFerrari, McLaren P1 sau Porsche 918 Spyder – toate sunt supercar-uri hibride şi totuşi cea mai avansată capodoperă tehnologică în lumea supercar-urilor, în prezent, este Jaguar C-X75. Britanicii nu au îndrăznit să producă în serie supercar-ul hibrid, conceput în cinstea a 75 de ani
ai mărcii Jaguar, deşi se zvoneşte că trei prototipuri din cele câteva ce vor fi produse, vor fi vândute în colecţii particulare. Această ipoteză ne-o demonstrează prototipurile, care sunt
diferite de conceptul cu acelaşi nume. Prototipul, prezentat acum de cei de la Jaguar, se deosebeşte de conceptul C-X75 prin partea frontală restilizată în favoarea aerodinamicii, la fel şi
posteriorul, care a obţinut un spoiler retractabil, precum şi prin jantele şi oglinzile retrovizoare mai pământeşti. Habitaclul, a primit de asemenea un aspect mai pământesc şi mai practic pentru viaţa de zi cu zi şi nu mai arată la fel de futurist ca cel al conceptului.
Sistemul hibrid este format din două motoare electrice a câte 170 CP (unul pe puntea faţă şi celălalt pe puntea spate) şi un propulsor minuscul în patru cilindri de 1.6 litri extrem de forţat cu ajutorul unei turbine şi a unui
compresor pentru a dezvolta o
putere incredibilă de 502 CP la
10,000 rpm sau 313 CP per litru!
Pentru comparaţie, propulsorul
W16 de 8.0 litri volum şi 1,200 CP
de pe Bugatti Veyron în cea mai
puternică versiune Super Sport
dezvoltă ”doar” 150 CP per litru…
Puterea totală a sistemului hibrid este de peste 850 CP şi 1,000 Nm şi este gestionată de o cutie de viteze cu 7 rapoarte! Motoarele electrice nu ne surprind, din moment ce supercar-urile menţionate mai sus le au în dotare, dar 500 CP dintr-un propulsor de 1.6 litri? Da, paree o realizare incredibilă! Unii
vor spune că tunerii pot "stoarce" şi 600 CP dintr-un propulsor de 1.6 litri, dar nimeni nu s-a gândit, ce impact are această nebunie asupra fiabilităţii?
Jaguar a făcut totul, pentru ca cei 500 CP să nu afecteze fiabilitatea acestui propulsor micuţ. Dar cum le-a reuşit?
Britanicii răspund destul de
modest – tehnologii de Formula 1.
Da, în anii '80 monoposturile de
Formula 1 aveau propulsoare de
1.5 litri turbo ce dezvoltau peste
800 CP! Acum, datorită renumiţilor
ingineri de la Williams, care au
colaborat cu Jaguar în acest
proiect, aceste tehnologii se regăsesc
pe noua creaţie Jaguar!
Rezultatul este uluitor - mai puţin de trei secunde până la 100 km/h, 6 secunde până la 160 km/h şi o viteză maximă estimativă de 220 mile pe oră, sau aproximativ 354 km/h! În ciuda performanţelor dinamice ameţitoare, C-X75 este foarte eficient, având posibilitatea de a se deplasa 60 km în regimul pur electric, în timp ce emisiile de CO2 în regimul hibrid constituie doar 89 g/km! Astfel, Jaguar C-X75 reprezintă un amestec nemaivăzut de performanţă şi eficienţă!
Un lucru îmbucurător este că aceste tehnologii, realizate în proiectul C-X75, se vor folosi pe viitoarele modele Jaguar, dar este trist faptul că de acest supercar uimitor se vor bucura dor câţiva colecţionari…
Dar, cine ştie, poate le va străluci britanicilor vreo idee de a demara o producţie de serie limitată, de cel puţin 75 de exemplare. Dar până atunci, noi nu avem altceva de ales decât să admirăm această frumuseţe şi să
ascultăm cum se turează la cele 10,000 de rotaţii propulsorul de 1.6 litri, care aminteşte de sunetul unei motociclete sport, cu un amestec al motoarelor mai vechi Honda cu tehnologia VTEC...
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
0
GALERIE FOTO (15 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!