Pagina principală
REPORTAJ: Sute de cai-putere versus eleganţa nemuritoare. O vizită „pe viu” la atelierul Brabus!
26 August 2013, 14:32
E noapte densă. Conduc un BMW cu
viteze de 160-180 km/h pe un autobahn
german spre Bottrop, oraşul unde îşi au
sediul cei mai iscusiţi tuneri ai mărcii
Mercedes-Benz – Brabus. Trebuie să
ajung dimineaţă la ei şi lupt cu
plictiseala şi somnul sorbind cafele şi
sporind ritmul de condus. Hmm... Merg
cu un BMW în inima performanţelor
modificate Mercedes-Benz – o fi asta o
mostră de teribilism din partea mea
sau o provocare pentru cei de la Brabus? Sunt sigur că nu vor avea niciun comentariu răuvoitor la adresa maşinii cu care îi vizitez, pentru că de mai multe ori am avut ocazia să mă conving de un respect firesc şi admirabil între producătorii germani şi companiile afiliate lor.
Brabus este cu siguranţă cel mai renumit şi apreciat atelier de tuning, specializat în modele Mercedes-Benz, dar nu este o companie afiliată producătorului german. „Proprietarii Brabus sunt în relaţii foarte strânse cu marii şefi Daimler, de zeci de ani, şi de aia reuşim să avem colaborări foarte strânse”, îmi explică mai târziu unul din reprezentanţii Brabus.

Când vorbim de ateliere de tuning, de cele mai multe ori nu avem nici cea mai vagă idee despre dimensiunea
adevărată a acestora, şi suntem tentaţi să tratăm o companie cu 300 de angajaţi şi zeci de edificii la fel ca una cu 9 angajaţi şi un atelier de mărimea unui service de cartier. Diferenţa o simţi abia când ajungi „pe viu” acolo unde se nasc toate aceste bestii de sute de cai-putere. Am rămas de-a dreptul fascinat să descopăr că Brabus e de departe cea mai grandioasă companie de tuning din
câte am avut ocazia să le vizitez în acest tur al pasiunii. Şi credeţi-mă, am vizitat aproape toate atelierele importante din Germania!

Brabus înseamnă o suprafaţă de cel puţin vreo 10 hectare şi mai mult de zece edificii, dintre care unul administrativ, trei hale masive de producţie, mai multe depozite imense şi
tot soiul de alte facilităţi auxiliare. Afară sunt parcate câteva zeci de smart-uri, alte câteva zeci de exemplare Mercedes-Benz A-Class şi B-Class – toate aşteptând să treacă pe mâna tunerilor din Bottrop. Şi pare aproape incredibil, dar Brabus are într-adevăr o echipă de 300 oameni, care-şi pun osul la treabă pentru a crea cele mai admirate maşini tunate din lume.
Păşesc în unul din ateliere. Văd un
B-Klasse tunat cu agresivitate, având inscripţia B25 pe hayon, văd CLS, SL şi C-Class Coupe, dar privirea mi-o fură vreo opt exemplare G-Class, care domină atelierul. „Da, Gelandewagen e un nemuritor şi continuă să rămână constant printre cele mai populare modele tunate de Brabus”, îmi spune cu o doză simţitoare de mândrie reprezentantul Brabus. „Care ţări îl
solicită mai mult?” – încerc eu să-l provoc la o caracterizare geografică. „Cam toate pieţele îl solicită cu o cerere impresionant de constantă. Dar, desigur, ruşii şi şi ţările arabe îl vor mai mult ca oricine altcineva”. Admiraţia mea pentru bătrânul Gelandewagen nu sfârşeşte aici, pentru că zăresc un adevărat monstru, creat pe baza lui. Punţi modificate, cu mult peste garda la sol a unui G-Class obişnuit, roţi
preluate parcă de la un vehicul militar... Maşina aia ar fi putut trece peste garduri fără a le acroşa. E aproape la fel de înaltă ca un monster-truck american, dar e mult mai bine proporţionată şi arată mult mai fioros. „Aici te rugăm mult să nu prinzi modelul ăsta în poze, pentru că e comandat într-un exemplar unic de un om foarte influent din Orient, care s-ar înfuria rău de tot dacă nu am fi confidenţiali la maxim în ceea ce facem
pentru el”, îmi zic cei de la Brabus. Nu am altă opţiune logică decât să le respect cererea.

Îmi amintesc o vreme când cei de la Brabus lucrau de zor la mărirea capacităţii cilindrice pentru motoarele Mercedes-Benz, pentru ca astfel să le asigure un plus important de putere. Astăzi, tendinţa de turboaspirare le-a luat de pe umeri o povară enormă. Cei de la Brabus îmi confirmă: „o da, astăzi
ne e cu mult mai uşor să asigurăm creşteri calitative de putere, fără a pune la bătaie durata de viaţă a motorului; turboaspirarea ne-a uşurat munca foarte mult, într-adevăr”.

Îi întreb atunci despre o altă parte, foarte sensibilă, a oricărui proces de tuning. Garanţia! E aproape evident că, dacă se umblă atât de radical la motorul unei maşini noi, acesta îşi pierde garanţia dată de producător la motor.
Sunt curios să aflu dacă Brabus compensează această pierdere şi presupunerile mi se adeveresc. Atelierul german de tuning oferă o garanţie de perioadă identică, în locul celei originale, la orice componentă modificată. Astfel, dacă motorul păţeşte ceva după un an de exploatare, spre exemplu, îi puteţi contacta pe cei de la Brabus, şi după o inspecţie confirmativă la unul din distribuitorii Mercedes-Benz, primiţi piesele necesare gratuit, cu un
tratament similar garanţiei de
producător. Întregul proces poate dura un pic mai mult din cauză că piesele vor trebui expediate de la depozitele din Bottrop, dar problema va fi rezolvată într-un final.

Iar ca să mă asigur că la depozitele din Bottrop există întotdeauna stocuri uriaşe, păşesc într-unul din depozitele imense a celor de Brabus. Mii de componente sunt stocate în 3-4 etaje, pe suprafeţe de mii de metri pătraţi. Jante şi anvelope, discuri de frână, componente de suspensie, sisteme de eşapament, kit-uri aerodinamice în set – aici poţi găsi orice. Şi deoarece logistica perfectă e parte a succesului oricărei companii germane, şi aici toate lucrurile sunt depozitate într-o ordine strictă, cu o evidenţă meticuloasă.
Nu prea văd componente de interior aici, însă, şi atunci îl întreb pe reprezentantul Brabus unde stochează aceştia materialele folosite la habitaclu. „Ah, există o altă locaţie pentru asta, dar dacă tot vorbim de interioare, haideţi să vizităm atelierul unde maeştrii noştri lucrează la interioare”! „Oh”, zic eu, asta ar putea fi partea cea mai interesantă!

Zeci de bucăţi de piele, de toate culorile, stau atârnate pe peretele atelierului. Germanul mă invită să-mi arate mândria acestui atelier – o maşinărie sofisticată, care perforează pielea, aducând-o la forma aia renumită din interioarele Brabus! „Deşi folosim astfel de maşinării aici, dar şi utilaje penru încălzirea materialelor sau coaserea lor, o mare parte din munca depusă la habitaclul unei maşini tunate se face
manual, cu multă măiestrie şi multe ore petrecute în manufactură”, imi povestesc cei de la Brabus. Aşa că nu mă mai mir să descopăr pe aici foarfece, cleşti, şurubelniţe... Munca manuală e inevitabilă pentru astfel de produse de
lux, mai ales că foarte mulţi dintre clienţi vin cu dorinţe extrem de personalizate, de la inscripţii speciale, până la desene sau logo-uri aplicate pe plafon, tetiere sau oriunde te mai poţi gândi într-o maşină.
Diferenţa dintre un atelier de tuning cu adevărat serios şi unul de cartier se remarcă mai ales la calitatea interioarelor. Calitatea aia ireproşabilă e a naibii de greu de atins, atunci când dezbraci toată maşina şi mai şi
pregăteşti tu o mulţime de componente personalizate, care le înlocuiesc pe cele originale. Să montezi un volan cu inserţii de fibră de carbon, care să nu pară un kitch ieftin, ci un detaliu absolut încadrat în peisaj, e o provocare extraordinară. Să nu existe nici o
disonanţă la combinarea componentelor şi materialelor – e din nou o provocare extremă. Dar se pare că cei de la Brabus şi-au învăţat excelent meseria în cei 35 de ani de experienţă, iar interioarele lor sunt un adevărat exemplu pentru lumea tuning-ului.
Urcăm într-o maşină pentru a merge la o altă hală. Una în care sunt modificate modele Infiniti FX. Stop! Brabus? Infiniti? Ah da, Startech! Pentru cei care nu sunt prea familiarizaţi cu dedesubturile lumii de tuning, trebuie să vă spunem că Startech e o companie
fondată de Brabus încă în anii alianţei Daimler şi Chrysler, care trebuia să tuneze modelele mărcilor americane. După destrămarea alianţei, însă, Startech tunează modele Jaguar, Land Rover şi, mai nou, Infiniti! Aşa că am avut onoarea să vedem pe aici şi
Defendere tunate, şi Evoque-uri, şi exemplare Infiniti FX, în ediţie Sebastian Vettel (anume Brabus e cel care execută modificările pentru această ediţie).

Dar totuşi, adevărata revelaţiei a vizitei mele la Brabus abia urma. „Ai observat
probabil că suntem în plin proces de mutare, dintr-o hală în alta”, îmi zice reprezentantul Brabus care mă însoţeşte. „Adevărul e că avem o cerere foarte mare pentru noile noastre direcţii de tuning, şi asta ne face să le alocăm spaţiu dedicat, relocând o parte din
producţie în noile haile, proaspăt
construite”. Bine, toată această frază
mi-a spus ceva, dar nici nu m-a făcut să înţeleg imediat despre ce vorbeşte germanul de lângă mine. Însă odată deschisă, uşa următorului atelier mi-a luminat faţa. Zeci de exemplare clasice Mercedes-Benz, expuse într-un atelier magnific. Nici măcar un muzeu nu-ţi poate aduce atât exaltare, la văzul a atâtea legende la un loc!

Îmi amintesc, că Brabus a scos acum un an la vânzare câteva exemplare clasice Mercedes-Benz, printre care şi un W124 aproape nou, conservat ca prin minune. Pe acel exemplar tunerii din Bottrop cereau 250,000 euro. Apoi au urmat alte câteva exemplare, vândute şi ele cu preţuri exorbitante. Şi uite că această nouă tendinţă, de a expune la vânzare exemplare clasice extrem de bine păstrate, recondiţionate şi chiar tunate,
a prins într-atât de bine, încât Brabus i-a dedicat astăzi un întreg nou atelier, executând zeci de comenzi din
întreaga lume! Cine ar fi crezut că se vor găsi atât de mulţi pasionaţi de Mercedes-uri clasice, care să plătească
sute de mii de euro pentru un exemplar recondiţionat manual şi poate chiar tunat cu gust? Cine s-ar fi îndoit, aş fi spus eu, şi probabil şi mulţi dintre voi!...
Şi uite că îmi închei vizita în atelierele celor de la Brabus, dar nu mă despart de creaţiile lor! Pentru că partea cea mai frumoasă abia urmează! Partea în care
urc la bordul unui bolid Brabus de câteva sute de cai-putere şi-l pun la treabă „pe viu”! Dar despre asta veţi putea citi în curând în compartimentul
dedicat acetor experienţe – „TESTATE PE VIU”. Staţi pe aproape, deci!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
GALERIE FOTO (45 IMAGINI)
COMENTARII (1)
Răzvan
Bucureşti, România
Conduce Ford B-MAX 1.0 EcoBoost
la 26 August 2013 - 16:54
Waawww, m-ati dat pe spate cu reportajul asta! M-ati rupt de la munca de tot! :) Ce m-as mai plimba si eu cu un Mertan din astea clasice...
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!