Pagina principală
REPORTAJ SPECIAL: în inima uzinei Rolls-Royce
7 Octombrie 2013, 15:10
Mulţi dintre voi, care ne urmăresc de mai mult timp, ştiu că în această vară am avut o lungă călătorie spre Germania şi Marea Britanie, în cadrul căreia am mediatizat şi Festivalul Vitezei de la Goodwood. Dar vă spuneam şi atunci că avem şi multe alte puncte superbe în călătoria noastră, pentru reportaje absolut speciale. După câteva luni de discuţii şi coordonări cu înalţi oficiali ai celor de la Rolls-Royce, redacţia noastră a primit undă verde pentru o vizită extraordinară la uzina Rolls-Royce din Goodwood, Marea Britanie.

Şi iată-ne îndreptându-ne, într-o dimineaţă frumoasă de vară, cu cer însorit, spre uzina care construieşte simbolurile perfecţiunii lumii auto. Relieful britanic în apropiere de Goodwood e unul deosebit de frumos, cu peisaje vii şi o linie a ţărmului aflată la doar câţiva kilometri depărtare. Atunci când relieful părea că şi-a
crescut la maxim gradul de saturaţie frumoasă a culorilor, vedem şi magicul indicator „Rolls-Royce Motor Cars”, cu o săgeată discretă.
Nici urmă de edificii pietroase, grele de numărul anilor pe care îi au în spate... Nici urmă de ţevi fumigene, transporturi industriale sau peisaje bacoviene.
Curtea uzinei Rolls-Royce seamănă
mai degrabă cu cea a unui parc frumos
şi relaxant. Un edificiu modern, cu
maxim două nivele, e localizat în
mijlocul acestui ţinut şi ne întrebăm
dacă am ajuns cu adevărat la uzină,
sau la vreo anexă care găzduieşte
birourile oficialilor mărcii. Suntem
însă întâmpinaţi la recepţia de la
primul nivel şi ni se confirmă că
anume asta e uzina Rolls-Royce.
„S-ar putea să treceţi prin mai multe zone foarte sensibile la praf şi particule, de asta vă rugăm să îmbrăcaţi aceste halate”, ne spune amabila doamnă, iar în scurt timp vin şi oficialii Rolls-Royce, care ne întâmpină oficial şi ne invită la o primă discuţie înaintea explorării uzinei.

„Să ştiţi că aveţi un privilegiu foarte mare astăzi”, zic ei la scurt timp. „În acest an am mai primit o singură altă
echipă direct pe linia de asamblare a uzinei – pe cei de la National Geographic şi Discovery Channel”. Waw, îmi spun eu atunci, nu în zadar am purtat atâtea luni discuţii cu ei... „Cititorii noştri vor avea parte de un material cu adevărat exclusiv, atunci”, zic eu, „şi nu pot să nu vă mulţumesc pentru privilegiul acordat”.

Lemnul, ca ingredient al interioarelor perfecte

Începem explorarea uzinei Rolls-Royce cu atelierul de prelucrare a lemnului şi pregătirii interioarelor. Habitaclul e într-atât de important într-un Rolls-Royce, încât niciun alt calificativ decât „perfect” nu se acceptă. De multe ori ni se spune că fiecare piesă a interioarelor Rolls-Royce este prelucrată manual, sculptată, gravată, placată... Dar atunci când ajungi în aceste ateliere vezi lucrurile cu o altă profunzime...

Chiar şi aici, în Mecca lucrului manual al lumii auto, tronează ingineria şi precizia germană. Deşi piesele sunt prelucrate manual, dimensiunile şi formele acestora sunt setate şi verificate computerizat, pentru a se asigura
precizia perfectă finală la montarea în habitaclu. Oamenii de aici au pensule, hârtii abrazive, cuţitaşe de tâmplari, cu care şlefuiesc zeci de minute în şir lemnul, în mai multe episoade care însumează ore întregi de lucru. Iar
pentru ca lemnul să aibă aspectul ăla lucios final dintr-un Rolls-Royce, el trebuie „copt” la propriu. După primele etape de şlefuire a componentelor de lemn, acesteau sunt învelite într-un material special de protecţie, după
care sunt puse în nişte cuptoare imense. Pentru unele din componente aceste procedeu este repetat de câteva ori. Apoi piesele sunt inspectate cu minuţiozitate, sunt şlefuite din nou şi placate, apoi din nou lustruite. Printre
instrumentele celor care fac perfecţionările finale se numără şi banalul fier de călcat! Cine ar fi bănuit că în uzina Rolls-Royce se poate găsi un fier de călcat?! Dar iată că acesta există aici şi cu ajutorul lui plăcile de lemn primesc colţuri teşite corect şi curat, fără reminescenţe lemnoase.

E şi mai interesantă prelucrarea
plăcilor care au marcaje cu lemn
încrustat. Iniţial, aceste plăci primesc
incizii minuţioase, realizate manual,
cu cuţitaşe tâmplăreşti. Aceste incizii
„eliberează” într-un final spaţiul
necesar pentru amplasarea lemnului
de altă culoare. Spre exemplu lemnul
de nuanţă bej deschis şi cel negru. Din
aceste două nuanţe se formează
componente mici, care sunt încleiate
minuţios pe placa iniţială şi care
formează o formă integră ce „umple”
spaţiul tocmai eliberat. Astfel, în final
lemnul are aceeaşi grosime totală
peste tot, iar noile desene îi redau un
aer şi mai sofisticat, obţinut în urma
multelor ore de muncă manuală! Unele
componente necesită zeci şi chiar
sute de astfel de mici inserţii
înlocuitoare! În imaginea de mai jos
puteţi vedea un soi de soare la orizont,
solicitat pentru prima dată de un client oriental, dar care s-a dovedit foarte
popular în scurt timp şi a fost solicitat
de tot mai mulţi clienţi. Chiar şi un
model adus în acest an la Salonul
Auto de la Frankfurt a avut un desen
similar pe planşa de bord! Mai mult ca
atât, unii clienţi mai pretenţioşi
solicită gravarea unor logo-uri, citate,
sau a propriului nume!

E cel puţin la fel de fascinant modul
în care sunt prelucrate pieile pentru tapiţeriile Rolls-Royce. Marca britanică
achiziţionează piei de bovină de la un singur furnizor european, cu care are stabilite relaţii de foarte mulţi ani şi care a învăţat să le asigure o calitate maximă a prelucrării lor iniţiale. Sunt preluate pieile bovinelor care sunt oricum destinate sacrificării la abator, deci uzina nu primeşte decât un produs firesc rezultat din acest procedeu. Atunci când pieile ajung în atelierul Rolls-Royce, acestea sunt inspectate cu minuziozitate, iar fiecare defect,
cât de mic, este încercuit cu cretă
contrastantă. Defectele pieilor sunt
inevitabile, pentru că vin din natură,
însă zonele cu defecte nu ajung
niciodată pe o maşină. Fiecare piele
este pliată pe o masă specială, iar un
computer cu proiector laser identifică
zonele marcate drept defecte, vede
suprafaţă totală a pieii şi recomandă
componentele de tapiţerie a interiorului
care ar putea fi tăiate din acea bucată,
pentru a utiliza cu maximă eficienţă
întreaga suprafaţă calitativă de piele.
Tăierile se realizează de asemenea cu
ajutorul ghidajelor laser, astfel încât
precizia să fie una absolută. Portierele,
scaunele, planşele de bord – toate sunt
tapiţate individual, apoi se îndreaptă,
însoţite de foi cu marcaje care să le
direcţioneze pe maşina corectă, către
linia de asamblare.
Locul în care stresul e non-grata

După ce-am văzut cum se pregăteşte perfecţiunea interioarelor Rolls-Royce, ajungem şi în hala ernomă a liniei propriu-zise de asamblare. Dar trecem pe deasupra ei, pentru a ne duce într-un spaţiu izolat, acolo unde îşi începe viaţa un Rolls-Royce modern. Iar cât păşim pe podul deasupra liniei de asamblare, Jane, domna care ne ghidează în uzină, ne spune franc. „Ştiţi, mulţi dintre tradiţionaliştii puritani ai mărcii ironizează uneori Rolls-Royce pentru
apartenenţa sa la grupul BMW,
acuzându-ne că nu mai suntem cu
adevărat „britanici”. Dar uitaţi-vă aici, astăzi, la această uzină! Eu sunt englezoaică şi trebuie să recunosc cu sinceritate că fără ingineria şi organizarea germană toate astea nu ar fi fost posibile. Rolls-Royce ar fi fost astăzi doar o pagină frumoasă de istorie. Dar aşa Rolls-Royce e astăzi o pagină şi mai frumoasă din prezent!”.

Nu pot să nu fiu de acord cu această minunată doamnă, mai ales că doar
câteva zile în urmă am vizitat unica fabrică „pur britanică” din Regat, a celor de la Morgan, şi mi-am pus mâinile în cap de ceea ce am descoperit acolo... Aici, domnilor, e un cu totul alt tablou, unul în care perfecţiunea se crează prin inteligenţă, eficienţă şi aspiraţie către perfecţiune.

Ajungem într-o hală slab iluminată, întenţionat. Una apropiată de unicul loc în care roboţii industriali îşi pun tentaculele pe un model Rolls-Royce. Aflăm un lucru curios: caroseriile
tuturor modelelelor Rolls-Royce vin pe
calea mării din Germania, de la uzina
din Dindolfing, acolo unde BMW îşi
asamblează modelele de top. Anume
acolo caroseriile Rolls-Royce primesc
forma iniţială, creată din metalul topit,
apoi sudat şi vopsit cu primul strat de
protecţie a acestuia. Ulterior, pornesc
spre uzina din Goodwood, alături de
motoarele ultra-rafinate care se vor
regăsi sub capota modelelor Rolls-
Royce. Caroseriile brute ajung aici,
alături de această hală în care ne
aflăm noi, sunt preluate de roboţii
imenşi, după care trec prin procese de
vopsite ionizată repetată, îmbinată cu
şlefuiri repetate. Ştiţi cât timp îi ia
unei caroserii Rolls-Royce să ajungă
la culoarea finală? O săptămână! În
acest timp caroseriile primesc mai
multe episoade de vopsire şi ulterior
placare, cu mai multe şlefuiri – toate
pentru a crea o vopsea care nu doar că
asigură un strat neclintit de protecţie
pentru zeci de ani înainte, dar şi pentru
a asigura aşa-numita „adâncime”
legendară a culorii oricărui
Rolls-Royce. O culoare nobilă,
reflectată dintr-un strat cu adevărat gros şi bine prelucrat de vopsea, care dă un efect vizual cu totul special.

Abia după ce fiecare caroserie trece prin întreaga suită de etape de vopsire şi şlefuire şi este avizată de inspectori
drept „perfectă”, ea poate părăsi această hală, întrând în hala principală de asamblare.

Iar aici linia de asamblare a modelelor Rolls-Royce are o formă de „T”. Una din laturi asamblează modelele
Ghost, Ghost Extended Wheelbase şi, mai nou, Wraith, în timp ce cealaltă latură asamblează modelele familiei Phantom. La un anumit punct, cele două laturi se intersectează, şi merg pe o singură linie spre asamblarea finală.

Dar ambianţa de aici e una absolut sterilă. Nu găseşti nici cel mai mic praf sau gunoi pe jos, iar geamurile imense pe ambele zone laterale lasă lumina naturală să pătrundă aici. Jane a observat că analizez ambianţa şi a intervenit cu câteva completări care m-au fascinant: „Observaţi, desigur suprafeţele vitrate foarte mari. Puteţi
privi şi plafonul şi observa acolo construcţii circulare, menite să lase lumina naturală să pătrundă şi să se răspândească difuz în hală. E un lucru la care noi ţinem foarte mult, pentru că lumina naturală asigură o ambianţă mai relaxantă şi mai puţin obositoare pentru angajaţi. Şi dacă priviţi de după geamurile laterale, observaţi ce piesaje frumoase au muncitorii uzinei în timp ce lucrează – teritorii înverzite, mici lacuri cu nuferi pe ei – toate pentru a ne asigura că ambianţa de lucru e una absolut lipsită de stres şi tensiune. Angajaţii Rolls-Royce trebuie să fie întotdeauna satisfăcuţi de ambianţă,
liniştiţi, bine dispuşi”. Oh, doamne, abia acum sesizez sensul întregii arhitecturi şi într-adevăr zăresc de după geam lacuri mici, care abundă în nuferi nuanţaţi, într-un tablou aproape eminescian... „Angajaţii noştriau un program de lucru mai scurt decât e firesc pentru alte companii, şi o retribuţie salarială semnificativ mai mare, iar în pauza de prânz mănâncă gratis la un minunat restaurant de pe teritoriul uzinei, care s-a învrednicit şi de steaua Michelin! Deci, vă puteţi imagina cât de favorizaţi în condiţii sunt cei de aici şi cât de mult sunt motivaţi să-şi dea maxima dăruire în perfecţiunea
maşinilor pe care le asamblează”... În
timp ce o ascultam pe Jane, m-am şi
imaginat pe mine în postura unui
lucrător de aici, lipsit până la absolut
de stres şi favorizat cu o viaţă atât de
liniştită... Fericire curată, nu?... Apoi
Jane îmi spune „deşi cea mai mare
parte din muncitori sunt britanici,
avem şi foarte mulţi oameni talentaţi
veniţi din alte ţări. Uite, nu am verificat
cu siguranţă, dar ştii, sunt şanse mari
să avem şi cel puţin un lucrător din
România!...

Ajungem la startul liniei de producţie, acolo unde pornesc modelele Ghost şi Wraith. Caroseriile sunt montate pe un soi de troliuri speciale, care le poartă de la un post la celălalt. Jane îmi explică din nou: „Fiecare post are funcţie separată şi este calculat cu o rezervă
de timp, la 60 de minute în total. La 60 de minute troliul înaintează spre următorul post, unde se întâmplă următoarea etapă”. Iar balcanicul de mine, dau aici o întrebare stupidă, motivată de faptul că munca e totuşi manuală: „Şi ce se întâmplă dacă, totuşi, unul din posturi nu reuşeşte
să-şi termine treaba în 60 de minute –
reţine toată linia de asamblare,
deviază de la ea?”. Răspunsul a fost
unul tipic ingineriei germane: „Nu se
întâmplă. Pur şi simplu nu se întâmplă.
Şi chiar dacă s-ar întâmpla, la fiecare
patru posturi există un post de
„amortizare” a timpilor şi dacă vreun
exemplar mai necesită vreo mică lucrare, aceasta s-ar putea realiza la acel post.”

Unul din primele posturi de pe linia de
asamblare execută o lucrare esenţială
pentru o maşină modernă, mai ales
dacă aceasta dispune de atât de
multe funcţii precum un Rolls-Royce:
instalarea cablajelor electrice. O
geantă imensă cu cabluri ce
însumează lungimi kilometrice, la
propriu, vine predestinată unei
anumite maşini. Apoi oamenii de aici
fac ce ştiu mai bine, instalează toate
cablajele în locul potrivit, pe întreaga
lungime a caroseriei, spaţiului
compartimentului motor, portbagaj,
etc. Într-o oră maşina are deja toate
cablurile fixate şi pregătite pentru
următoarele componente.

Urmează aplicarea micilor detalii
cromate, primelor căptuşeli de izolare
a sunetului. În scurt timp vine
instalarea primelor componente ale
suspensiei şi direcţiei, dar şi planşa
de bord. Într-o zonă alăturată motoarele, transmisiile şi
arborele cardanic sunt pregătite într-o structură integră, pentru „mariajul” cu restul caroseriei, care urmează să aibă loc în curând.

După un „mariaj” de succes, maşinile
încep a primi tot mai multe
componente de interior, dar şi de
exterior. La exterior vin blocurile
optice şi barele de protecţie, iar la
interior volanul, căptuşeala plafonului
şi a zonei inferioare. Ceea ce vedeţi în
imaginea alăturată e forma brută a
celebrului „plafon stelar” Rolls-Royce,
cu acele zeci de LED-uri care crează
atmosfera unui cer nocturn înstelat.
Uite-aşa arată cablajele din spatele
efectelor frumoase!

Portierele vin şi ele în pereche alături
de linia de asamblare, pregătite
pentru montare. Dar nu înainte de a fi asamblate scaunele şi aproape toate
componentele interiorului! Anume aici, în zona de asamblare a portierelor, cele două segmente ale liniei de asamblare se contopesc într-una, elementele ulterioare fiind montate pe aceeaşi linie pe toate modelele mărcii. Nu mai durează mult până maşinile îşi primesc şi roţile, şi ultimele elemente mici la interior şi exterior, apoi părăsesc pe propriile roţi linia de asamblare!

Dar nu pleacă prea departe, pentru că acestea sunt parcate într-o zonă de inspecţie mai dură decât orice examen, unde sunt controlate până în cel mai mic detaliu. Doar după ce un exemplar trece prin acest control rigid şi primeşte calificativul „perfect”, poate părăsi această zonă şi se poate îndrepta spre locul de aşteptare pentru livrare. Eventual, poate trece şi pe la cântar, dacă proprietarul comanditar al unui exemplar a solicitat livrarea cu
avionul. Atunci acel exemplar trece o cântărire oficială şi primeşte şi greutatea totală proprie menţionată, pentru a putea fi acceptat spre transportare pe calea aerului.

Laboratorul perfecţiunii

Eh uite că ajungem şi la momentul în care părăsim linia de asamblare şi ne
întreptăm spre o zonă de relaxare şi contemplare a celor văzute. Acum un an, când testam primul model Rolls-Royce din istoria redacţiei noastre, Ghost Extended Wheelbase, spuneam că m-am convins pe propria piele unde se ascunde superioritatea unui Rolls-Royce faţă de orice altă limuzină premium obişnuită – în eleganţă cu adevărat aristocratică, plină de esenţă, dar şi în
senzaţii formidabile de călătorie la bord, materializate printr-un confort absolut şi o putere imensă, dar livrată galant, fără efort, într-o manieră aristocratică. Astăzi, în uzina Rolls-Royce, mă conving că preţul ăla enorm al unui exemplar nu e umflat artificial din dorinţa de a profita de clienţii cu potenţial financiar mare, dar poate prea creduli. Nu, în niciun caz. Oamenii de la
Rolls-Royce nu au creat o uzină, ci un
adevărat laborator al perfecţiunii, în
care creează şi produc la standarde de
apogeu. Există respect pentru tradiţie,
dar tradiţia e respectată prin inovaţie
şi avans ingineresc. Există aristocraţie
şi nobleţe, dar nu una putredă pe
dinăutru, ci una inteligentă şi
progresistă. Şi la fel cum un exemplar
Rolls-Royce e un vis împlinit pentru
proprietarul său şi recompensa lui
pentru succes, uzina Rolls-Royce
depăşeşte astăzi orice vis al
creatorilor mărcii, de acum 100 de ani.
Ăsta e astăzi laboratului absolut al
perfecţiunii absolute în lumea auto!...
Nu pot să închei articolul ăsta decât
într-un stil britanic BBC-ist... Sunt Ilie
Toma, şi am onoarea să închei aici
una din cele mai speciale relatări
pentru publicul din România,
efectuată în una din cele mai
exclusivite locaţii ale lumii!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
GALERIE FOTO (78 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!