Pagina principală
Tuning ambiţios, made in Moldova: smart roadster, încrucişat cu Suzuki Hayabusa
4 Februarie 2014, 09:50
De foarte multe ori vorbim de ateliere
de tuning germane sau americane,
care modifică mai mult sau mai
puţin esenţial modele
renumite. Unele
proiecte devin de-a
treptul trăsnite,
combinând imposibilul.
Se pare că un proiect
ambiţios şi trăsnit s-a născut şi în
Republica Moldova, unde atelierul de
tuning Pecos Auto a realizat un
tratament demenţial pentru un
smart roadster!...
Scurt istoric despre
smart roadster


smart roadster e un model pe care
nu-l mai poţi găsi astăzi în
showroom-urile smart, pentru că producţia lui a durat doar 2 ani – din 2003 până în 2005. A fost
întruchiparea unuia din cele mai nebune concepte din lumea auto europeană, aducând o arhitectură de maşină compactă, cu motor poziţionat central şi putere trimisă punţii spate. În acelaşi timp, nu era vorba de o maşină foarte sportivă, fiind motorizată de un propulsor turboaspirat în 3 cilindri,
de doar 698 cm cubi. Motorul era disponibil în două variante de putere – 61 sau 82 CP, însă maşina cântărea doar vreo 790 kg, ceea ce o făcea foarte plăcută în condus, cu un consum excepţional de mic.
Ideea incredibilă a celor de la
Pecos Auto


Pecos Auto e unul din cele mai mari
ateliere de tuning şi personalizare a
interioarelor din Moldova, cu o istorie
de aproape 14 ani pe piaţa Republicii
Moldova, dar modificarea acestui
smart roadster a însemnat o premieră
absolută pentru ei în lumea smart.
Totul a pornit de la ideea de a-i reda
mai multă putere maşinii şi mai mult
stil, într-un mod cât mai agresiv şi mai
deocheat cu putiinţă. Arhitectura
specifică a maşinii, însă, dar şi
dimensiunile ei, fac imposibile multe
modificări şi soluţii standard, aplicate
de obicei pe o maşină cu construcţie
convenţională. Atunci celor de la
Pecos Auto le-a veni ideea trăsnită de
a instala un motor de motocicletă
sportivă pe maşină, clonând şi
modificând întreaga construcţie de transmitere a puterii spre roţile spate.
Au ajuns în căutarea motocicletei la unul din cele mai legendare modele din lumea vehiculelor pe două roţi – Suzuki Hayabusa. Cumpărarea motorului s-a dovedit a fi mai
anevoioasă şi mai scumpă decât cumpărarea unei motociclete cu motor excelelent, dar cu probleme de structură. Aşa că au cumpărat o motocicletă donatoare şi au extras
de acolo un motor superb de motocicletă – unul cu patru cilindri în linie, de 1,299 cm cubi, cu 16 valve, care dezvolta aproape 160 CP! Motorul a fost extras cu tot cu cutia originală de viteze de pe Hayabusa, cu 6 trepte!

Ulterior cei de la Pecos Auto au trebuit să modifice raportul de transmitere a turaţiilor spre roţi, intregrând intregul mecanism cu un diferenţial ranforsat, care să poate face faţă noii puteri. A urmat instalarea unui sistem de evacuare, care a fost format din segmentele iniţiale de pe Suzuki Hayabusa, combinat cu gurile de evacuare sonore ale unui BMW X6. Motorul a mai primit un
tratament şi un nou sistem de admisie, cu rezistenţă nulă, iar în rezultatul tuturor modificărilor, puterea transmisă la roată se apropie de 200 CP!

Modificările nu s-au oprit aici însă. A urmat o repatiţare a interiorului, într-o nuanţă de negru-roşu, cu instalarea
unor centuri duble sportive. Levierul transmisiei a fost conectat cu noua transmisie secvenţială de motocicletă şi acum schimburile de trepte au lor după principiul direcţionării lor înainte şi înapoi, pentru a plusa sau a retrograda treapta. Plafonul Targa din spatele maşinii a primit o nuanţă fumurie,
pentru mai multă intimitate în habitaclu. Însă marea provocarea avea abia să urmeze!

Un smart roadster are, în mod normal, o deschidere firească a portierelor, însă cei de la Pecos Auto şi-au dorit să-i confere maşinii o ultimă nuanţă
desăvârşită de sportcar, aşa că s-au ambiţionat să modifice portierele maşinii pentru a asigura o deschidere de tip foarfecă. Ca un Lamborghini sau orice alte mostre de extravaganţă tunată. Tunerii moldoveni recunosc că această parte a procesului de modificare a maşinii a fost cea mai dificilă, întrucât au avut foarte mult de muncit pentru a concepe un sistem de deschidere ce ar fi îndepărtat iniţial portiera de caroserie într-un mod analogic deschiderii originale şi abia după asta mecanismul trebuia să forţeze uşa spre o deschidere la cer. Mecanismul a fost proiectat, însă au existat o mulţime de provocări la alinierea perfectă a portierelor cu restul caroseriei în rezultatul noii metode de operare. Până la urmă conceptul a
fost desăvârşit astfel încât uşile să
funcţioneze perfect şi să se închidă
cu precizie milimetrică în locul
predestinat lor.

Au urmat câteva decoruri aplicate pe caroserie şi cumpărarea mai multor seturi de anvelope. De ce mai multe? Pentru că între timp cei de la Pecos Auto au instalat un mecanism de blocare a roţilor faţă, care permite
efectuarea renumitelor cerculeţe de
drift într-un mod extrem de eficient, până la arderea completă a cauciucurilor spate, dacă se doreşte. Se apasă frâna, care opreşte în mod normal toate patru roţi, apoi se apasă butonul magic, maşina fiind oprită. După aia roţile faţă rămân blocate, iar pedala de acceleraţie este provocată să tureze motorul de Hayabusa până spre linia roşie de 9-10 mii turaţii.
Puntea spatea porneşte un derapaj spectaculos şi cu o mică ajustare a volanului efectul de fascinare a publicului din jur este garantat.

Cei de la Pecos Auto îşi ţin
deocamdată bijuteria pentru propria
plăcere, ea fiind şi o mostră de
modificări radicale şi de combinări
aparent imposibile. E un soi de show
car pentru ei, o carte de vizită care
sugerează publicului că limitele inginereşti sunt egale cu cele ale imaginaţiei. Acum, pe perioada iernii, maşina a fost urcată la balconul de la
faţada edificiului
celor de la Pecos
Auto, fiind cea
care întâmpină
clienţii atelierului. Din vară, însă,
smart roadster by Pecos Auto revine
pe străzile Moldovei, turând la maxim motorul de Hayabusa şi arzând cauciucuri!

Ei bine, haideţi să răspundem şi la o ultimă întrebare, care stă în mintea
multora dintre Dumneavostră: cât a costat un astfel de proces complet de modificare a lui smart roadster în Republica Moldova? Ei bine, fără a include costul maşinii originale, cheltuielile totale (inclusiv
achiziţia motocicletei donatoare) s-au cifrat la aproximativ 12,000 euro. Ce spuneţi, e un preţ onest pentru rezultatul obţinut?
PiataAuto.mdIlie Toma
0
GALERIE FOTO (29 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!