Pagina principală
Acum 40 de ani, Mercedes-Benz 240D 3.0 devenea prima maşină de serie cu motor de 5 cilindri
25 Iunie 2014, 16:18
În 1974, acum 40 de ani, Mercedes-
Benz impresiona lumea cu o adevărată revoluţie în lumea auto, realizată de modelul 240D 3.0. Noul
motor diesel de sub capota acelui model avea o cilindree de 3.0 litri şi, pentru prima dată în lumea auto – o arhitectură cu 5 cilindri în linie!
Motoarele cu 5 cilindri nu erau, totuşi, o noutate absolută acum 40 ani, ele dovedindu-şi succesul în segmentul camioanelor şi al utilajelor staţionare.
Dar nimeni nu mai folosise un motor cu 5 cilindri sub capota unei maşini, iar Mercedes-Benz a decis să o facă, şi nu oricum, ci cu un propulsor diesel! Acel motor dezvolta o putere maximă de 80 CP şi, fireşte, avea aspirare naturală. Totuşi, Mercedes-Benz 240D 3.0 putea accelera de la 0 la 100 km/h în 19.9 secunde – un timp oarecum
bun pentru timpurile de acum 4 decenii. Acelaşi model, cuplat cu o transmisie automată, imprima un timp de acceleraţie de 20.8 secunde până la prima sută. Viteza maximă atingea valoarea de 148 km/h pentru varianta cu cutie de viteze manuală şi 143 km/h pentru cea automată. Parametrii dinamici menţionaţi au făcut din acea maşină cel mai rapid model diesel din
lume, la acea vreme! Chiar de la
testul drive internaţional de presă
realizat acum 40 de ani, jurnaliştii de
arătau încântaţi de noul model, de
rafinamentul şi eficienţa lui
(consumul oficial constituia 10.8
litri/100 km), prezicându-i o carieră
de succes, cu cucerirea
unui număr mare
de clienţi noi.
Motorul purta numele de cod OM617 şi a fost dezvoltat de Mercedes-Benz pentru că motoarele cu 4 cilindri la acea vreme îşi atinseseră potenţialul maxim. Era nevoie de un motor cu
cilindree mai mare. Dar testele iniţiale petrecute de germani cu motoare diesel de 6 cilindri au arătat că acestea erau prea lungi şi prea grele. Ideea unui motor cu 5 cilindri părea varianta
ideală. Aşa că inginerii au dezvoltat noul motor pe baza motorului OM616, cu 4 cilindri în linie şi 2.4 litri capacitate, adăugându-i încă un cilindru şi modificându-i corespunzător ciclurile de funcţionare.
Acest motor a fost primul motor diesel pe o maşină care a putut fi pornit simplu, cu cheia, anterior motoarele diesel necesitând rotirea unei
manivele. Da, odată cu rotirea cheii, mecanismul de pre-încălzire era activat, cu aprinderea unui beculeţ pe cadranele de bord, apoi motorul putea
fi pornit normal, prin simpla întoarcere a cheii. E un lucru firesc astăzi, dar în 1974 era o adevărată inovaţie şi revoluţie. Motorul dezvolta 80 CP
la 2,400 rpm, iar mai apoi acelaşi motor a primit o versiune turboaspirată, instalată sub capota strămoşului lui S-Class, care dezvolta 111 CP la 4,200 rpm.
PiataAuto.mdIlie Toma
0
GALERIE FOTO (13 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!