Pagina principală
Opel Zafira Tourer
8 Iunie 2012
Opel abordează segmentul van-urilor cu multă seriozitate. În anii ’90, acesta a apelat la ajutorul celor de la Porsche pentru designul primei generaţii Zafira. Tot atunci Zafira a debutat cu motoare diesel şi pe benzină, dar şi cu motoare propulsate pe bază de gaz natural, Zafira devenind astfel foarte îndrăgită de familiile cu necesităţi intense de transport, de companii cu necesităţi similare şi de taxişti. Costurile moderate de exploatare şi fiabilitatea relativ bună au recomandat-o întotdeauna în faţa concurenţilor.

A doua generaţie a continuat linia predecesorului său, însă designul nu
era cel mai inspirat. Mai ales interiorul are o conototaţie mult prea minimalistă, cu butoane circulare mai puţin plăcute. Însă, din nou, au fost alte calităţi care i-au asigurat popularitatea, încât chiar şi odată cu lansarea actualei generaţii, a treia la număr, vechea Zafira va continua să fie produsă pentru o perioadă de timp. Noua generaţie a primit şi un al doilea nume – Tourer – pe lângă cel de bază, astfel iar elementul esenţial care o distinge e chiar lungimea mult mai mare a maşinii, faţă de predecesorul său. Practic, noua Zafira Tourer a păşit într-un segment superior, oferind mai
mult spaţiu la interior şi concurând într-o ligă diferită, cu noi concurenţi, precum Ford S-MAX, Renault Grand Scenic, Citroen Grand C4 Picasso, Mazda5 şi Chevrolet Orlando, lăsând liga inferioară pentru predecesorul său, produs în continuare, care rămâne a se numi simplu, Zafira.

Chiar dacă sunt parte a aceluiaşi grup şi au dimensiuni comparabile, Opel Zafira Tourer şi Chevrolet Orlando nu împart aceeaşi platformă, fapt pe care
noi îl calificăm ca un avantaj pentru Zafira Tourer. Modelul celor de la Opel a preluat suspensia faţă de la un model de succes – Insignia – iar suspensia spate a fost dezvoltată separat, folosind aceeaşi arhitectură semi-independentă cu bare Watt, ca şi în cazul lui Astra. Această configuraţie permite maşinii să rămână suficient de manevrabilă, confortabilă şi să lase mult mai mult spaţiu util pentru portbagaj. Deci, Zafira Tourer face uz de realizările tehnice noi ale celor de la Opel, şi adăposteşte sub capotă o gamă de motoare moderne. Să vedem deci, cum se simte o Zafira Tourer din pielea celui de la volan.

Lounge concept

Actuala generaţie Zafira Tourer a fost prefaţată iniţial de un concept foarte apropiat ca design, care ne demonstra o altă abordare a interiorului, cu un habitaclu realizat în stil lounge, care permitea fiecărui pasager de la bord să-şi ajusteze în mod individual spaţiul de relaxare. Ei bine, de la concept până la realitate lucrurile s-au schimbat destul de mult, însă ideea de bază a rămas valabilă – Opel Zafira
Tourer vine cu o banchetă spate care permite ajustarea individuală a fiecăruia din cele trei locuri prezente acolo. În cazul în care este echipată cu 7 locuri, acelaşi lucru e valabil pentru cel de-al treilea rând de scaune.

Nu putem să nu remarcăm o creştere considerabilă a confortului de la bord pentru toţi ocupanţii, care beneficiază acum, pe lângă reglaje individuale, şi de mai mult spaţiu, dar şi de scaune mai profilate şi mai confortabile.

Poziţia de condus este şi ea mult mai plăcută, cu tentă sportivă chiar, aici Zafira Tourer impunându-se serios lângă Ford S-MAX, considerat de obicei drept un van cu predilecţii mai sportive.

Zafira Tourer dispune şi de spaţii de depozitare din abundenţă, care o fac foarte practică în exploatarea cotidiană, dar şi în călătorii lungi, cu mulţi pasageri la bord. Pasagerii de pe cel de-al doilea rând de scaune beneficiază şi de fluxuri dedicate ale sistemului de climatizare, pentru un confort sporit.
Calitatea materialelor
din habitaclul lui Zafira
Tourer variază foarte
mult în funcţie de nivelul
de dotare, însă chiar şi
în echiparea de bază
e păstrat un nivel demn
al acestora. Plasticele
din zonele inferioare sunt
ceva mai dure, însă
planşa de bord, volanul,
panourile interioare ale
uşilor şi tapiţeria de pe
scaune aduc o calitate
cu mult peste media
din segment.
În varianta cu 5 locuri, asemeni exemplarului testat de noi, Zafira Tourer vine cu un portbagaj imens, de 710 litri. Forma lui rectangulară, înălţimea mare şi deschiderea specifică a hayonului îl fac deosebit de practic pentru încărcarea obiectelor voluminoase. Mai mult ca atât, bancheta spate poate fi rabatată,
iar în acest caz
volumul de încărcare
creşte până la 1,594 litri.
Deci, Zafira Tourer nu duce
lipsă de aspecte practice.
Ţinută de drum

Multe van-uri sunt spaţioase şi practice, însă, pentru că astea sunt elementele lor definitorii. Dar atunci când vine vorba de motorizare şi ţinută de drum, acestea au un comportament de „barcă rutieră” care îţi taie cu totul pofta de viraje rapizi. Iar motoarele sunt, de cele mai mute ori, leneşe şi anoste, şi trebuiesc tratate cu foarte multă răbdare.
Ne aşteptam ca şi Zafira Tourer să aibă un comportament oarecum similar, din cauza dimensiunilor generoase şi înălţimii mari. Experienţa „pe viu” ne-a demonstrat, însă, o cu totul altă situaţie. Zafira Tourer nu doar că nu e infectată de „sindromul bărcii”, ci îşi menţine ţinuta rutieră mult mai bine decât o serie de break-uri şi sedan-uri. Manevrabilitatea maşinii e
cea mai plăcută surpriză pe care o descoperi la bord. În acelaşi timp, suspensia lui Zafira Tourer reuşeşte să absoarbă foarte silenţios şi eficient denivelările carosabilului, asigurând un nivel excelent de confort la bord.

Direcţia maşinii e asistată electric şi oferă un feedback ceva mai sus de mediu, dacă raportăm la tabloul
general, însă mult mai bun decât pe alte van-uri de aceeaşi talie.

Sub capota maşinii din test e instalat un motor turboaspirat pe benzină, de 1.4 litri, care dezvoltă 140 CP. Acesta vine echipat standard cu sistem start/stop, menit să eficientizeze consumul. În mod normal o capacitate cilindrică de doar 1.4 litri ar putea fi un pic prea
mică pentru un vehicul de talia lui Zafira Tourer, mai ales până la includerea turbinei. Motorul însă se dovedeşte a fi destul de agil la apăsările pedalei, reacţionând prompt la intenţiile de accelerare, cu un turbo lag foarte scurt. Toate datorită unei turbine foarte potrivite, desigur.

Ca întotdeauna, noi rămânem oarecum reticenţi faţă de combinaţia
motor mic turboaspirat pus pe un vehicul mare, însă senzaţiile de acum, cu turbină nouă şi motor nou, sunt destul de plăcute. Şi sistemul start/stop ţine să intervină atunci când maşina staţionează pentru a reduce consumul. Aici o distincţie plăcută vine din gradaţia turometrului, care are o valoare diferită de „0”, ceva mai sus, unde stă menţionat „AUTO-STOP”. În acest fel, ştii că motorul e în funcţie,
dar nu are turaţii pentru că a fost oprit de sistemul start/stop. Graţie acestor tehnologii moderne, Zafira Tourer 1.4 Turbo 140 CP înregistrează un consum de 8.8 litri/100 km urban, 5.5 litri/100 km extra-urban şi 6.7 litri/100 km în regim mixt, cifre care sunt mai mici decât ale van-urilor concurente enumerate la începutul acestui test. Deci, într-un ritm lejer de condus,
Zafira Tourer poate fi un şi un campion la eficienţă.

Zafira Tourer – o achiziţie raţională?

Un Opel trebuie să fie o achiziţie raţională ca să aibă succes, nu? Zafira Tourer nu face excepţie în acest sens. Modelul dispune şi de o serie de diesel-uri moderne care sunt şi ele raţionale
în achiziţie, dar pasionaţii de motoare rafinate, pe benzină, pot alege cu curaj motorizarea testată de noi – 1.4 Turbo, în versiune de 120 sau 140 CP. Puterea livrată e una mai mult decât suficientă, iar cifrele de consum rămân la valori admirabile la un ritm lejer de condus.

Deci, un Opel Zafira 1.4 Turbo 140 CP Start/Stop poate fi definit drept o
achiziţie raţională, care îşi adevereşte preţul de start de aproximativ 24,000 Euro. Nu e cel mai accesibil model din segment – Renault Grand Scenic şi Chevrolet Orlando au un preţ mai mic – însă ambele modele menţionate suferă grav de sindromul „bărcii de asfalt”, în timp ce Zafira Tourer te fascinează cu o ţinută de drum impecabilă.

Instrumente utile:
Opel Zafira 1.4 Turbo vs concurenţi
PeAsfalt.roIlie Toma
9
GALERIE FOTO (29 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!