Pagina principală
Subaru BRZ
1 Octombrie 2012
Subaru e una din mărcile cu cele mai puternice tradiţii din toată industria auto. Acest lucru îl ştiu cu siguranţă fanii mărcii. Însă, spre deosebire de multe alte mărci, care se limitează doar să evoce lucrurile măreţe de odinioară, Subaru păstrează şi în prezent o obsesie plăcută pentru conformarea faţă de tradiţiile inginereşti. Şi, de altfel, toate elementele-cheie ale mărcii ţin tot de inginerie, şi mai puţin de design sau de
evenimente măreţe. Motoare boxer, tracţiune integrală simetrică, uşi fără cadrul metalic superior – cea mai mare parte a acestor elemente se regăsesc şi astăzi pe modelele Subaru.

Şi totuşi, Subaru a dezvoltat împreună cu Toyota modelele Toyota GT 86 şi
Subaru BRZ. Inginerii au avut în faţa lor
o mare provocare, probabil, trebuind
să decidă cea mai bună combinaţie de
motor şi distribuţie a puterii, astfel încât
maşinile să fie extrem de
plăcute în condus şi agile,
dar să respecte şi
valorile ambelor
mărci. Şi dacă de
multe ori proiectele de dezvoltare comună a unor modele în industria auto înseamnă o serie de compromisuri, care şterg din strălucirea rezultatului final, atunci dezvoltarea lui Subaru BRZ şi a Toyotei GT 86 reprezintă contrariul,
într-o demonstraţie clară că două echipe de ingineri talentaţi, cărora li se oferă şansa creării unui rezultat comun genial, pot face lucruri minunate.
Subaru BRZ a renunţat la un singur atribut caracteristic mărcii – la tracţiunea integrală simetrică. Nu e neapărat o pierdere, însă, pentru că tracţiunea spate îl face mai uşor şi mai
sportiv în condus, înlocuind
senzaţia de control absolut cu cea de negociere a virajelor la limita plăcerilor posibile pentru o maşină. În schimb, Subaru BRZ are sub capotă un motor boxer, în tradiţia pură a mărcii.

Pe noi Subaru BRZ ne-a intrigat de la primele imagini publicate. Am ţinut cu tot dinadinsul să-l cunoaştem pe viu şi am mers până în Germania pentru un test drive de excepţie cu acest model japonez. Şi, apropo – „bărbaţii
adevăraţi
folosesc trei
pedale”, nu? Aşa
zice o expresie populară printre pasionaţii maşinilor sportive pure, cu cutii de viteze manuale. Aţi şi ghicit probabil, că în cazul testului nostru, asta înseamnă că testăm un Subaru BRZ cu transmisie manuală, care ne
dă şansa să îi simţim performanţa în cea mai pură formă! Să vedem, deci, ce senzaţii oferă Subaru BRZ!

Design exterior şi prezenţă

Proporţii perfecte şi forme
proeminente, desenate cu
discreţie – aceste caracteristici
descriu cel mai bine designul
lui Subaru BRZ. Modelul
emană un spirit sportiv
puritan şi uşor, care aduce
aceeaşi filosofie simplă, dar
genială, a modelelor
japoneze sportive de altă
dată, îndrăgite de drifteri
şi simpli pasionaţi de
performanţă sporită. Fără
excese, fără alură de model
fiţos. E un model pe care îl
doreşti şi îl simţi tangibil,
deoarece face parte din
aceeaşi lume ca şi tine, şi
împarte aceleaşi pasiuni ca
şi tine.
S-ar părea, la prima vedere, că
designul este absolut identic cu cel al
lui GT 86, dar nu este aşa. Este
evident că silueta maşinii e identică în
ambele cazuri, dar BRZ aduce destul
de multe distincţii, care îi fortifică
propria personalitate şi îl încadrează
în valorile mărcii Subaru. Priza
centrală de aer, spre exemplu,
a barei frontale de protecţie,
are o formă trapezoidală
îndreptată cu partea ascuţită
în jos, în timp ce la GT 86
această formă este
inversată. Farurile de
ceaţă sunt poziţionate
diferit şi au şi formă ceva
mai tradiţională, iar
blocurile optice au un
conţinut total diferit, cu un
alt amplasament al
elementelor interioare.
Subaru BRZ nu mai are nici
o obsesie faţă de cifra 86
sau faţă de contururi
specifice şi are pe aripi
inserţii mult mai clasice, în
acelaşi stil de odinioară al
maşinilor sportive japoneze.

Discreţia pare să devină,
astfel, elementul definitoriu în
designul exterior al maşinii.
Subaru BRZ nu vrea să
impresioneze pe nimeni cu chiţibuşuri inutile, dar în pas cu moda. Pentru că unicul personaj pe care BRZ vrea să-l impresioneze cu adevărat e cel de la volan, care poate înţelege lucrurile dincolo de aparenţele de suprafaţă...

Dinamică motor

Iar întâia pornire a motorului îţi dezvăluie o primă pagină din istoria
diferită pe care o ascunde Subaru BRZ în esenţa sa. Motorul sună gălăgios şi pofticios de turaţii – sunetul fiind mult mai puternic, şi la interior, şi la exterior, faţă de sunetul unei Toyota GT 86. Urcarea în turaţii a motorului îţi confirmă caracterul profund sportiv al modelului şi te îndeamnă să-i exploatezi la maxim potenţialul.
Iar potenţialul maşinii este unul incredibil de mare. Deşi are, declarativ, doar 200 CP şi 205 Nm, motorul livrează aceşti cai-putere cu atâta pasiune, încât sesizezi, pentru a câta oară, că marea plăcere în condus nu se ascunde în cifra cât mai mare a cailor-putere, ci în felul în care maşina
îi pune pe asflat. Aceeaşi senzaţie
e valabilă şi pentru cifra de acceleraţie. Subaru BRZ, cu transmisie manuală, indică un timp de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de 7.6 secunde. La naiba! Nu sună prea impresionant, veţi spune, pentru că există şi SUV-uri care
pufnesc mai repede până la prima
sută. Nu vă lăsaţi derutat de cifra din
datele tehnice, pentru că BRZ îţi
înfundă spatele în scaun la
fiecare apăsare a acceleraţiei cu atâta poftă, încât simţi fiecare kilometru în plus prins de maşină cu întreaga ta fiinţă! Sunetul motorului turat la 6,000 rpm nu este doar auzit, ci şi simţit, pentru că Subaru BRZ lasă acele unde sonore să rezoneze şi în scaunul tău, astfel încât tu, cel de la volan, să fii
conectat în întregime la performanţa maşinii. Şi unde mai pui că zona roşie a turaţiilor începe abia la 7,500 rpm! O da, boxerul de sub capota lui BRZ iubeşte turat!
Să nu credeţi, însă, că la un condus ceva mai lejer motorul se va lenevi să vă impresioneze. Chiar şi în treapta a şasea, la puţin peste 2,000 rpm, motorul dispune de suficientă
elasticitate încât să pornească rapid urcarea în turaţii şi deci, să accelereze încrezut maşina.

Transmisie

Cutia de viteze manuală cu 6 trepte, cu care este echipat Subaru BRZ, e
prevăzută să reziste la un ritm extrem de intens de condus, fapt care vă oferă certitudinea că veţi beneficia de o fiabilitate excelentă în timp. Această adaptare, însă, presupune un ambreiaj mai dur, capabil să suporte şocurile schimburilor rapizi de trepte şi izbucnirilor de transmitere a cuplului.
Fiecare cuplare este însoţită de un sunet mecanic neobişnuit, dar plăcut, asemeni celui din cutiile de viteze secvenţiale, care îţi aminteşte încă o dată că ai de-a face cu o maşină sportivă adevărată.

Etajarea transmisiei este şi ea una reuşită, care favorizează acceleraţiile rapizi, dar permite şi un condus
plăcut de autostradă, la viteze ceva mai ridicate. Totuşi, lejeritatea e limitată la bordului BRZ de acustica motorului, care nu te lasă să te plictiseşti niciodată.
Puterea motorului este transmisă, după cum spuneam mai sus, roţilor spate. Iar maşina din test este echipată cu un diferenţial cu alunecare limitată, disponibil opţional pentru BRZ.
Asta înseamnă că maşina poate fi aruncată mult mai rapid în derapaje controlate, la abordarea virajelor cu suficientă forţă laterală. Cei care îşi doresc escapade de drift, ar trebui
să opteze cu siguranţă pentru un astfel de diferenţial.

Cum se simte transmisia manuală faţă de una automată? E ca şi cum ai bea o bere brută nefiltrată, de cea mai
bună calitate, în locul uneia limpezite şi conservate. Cutia de viteze manuală îţi permite, în cazul lui Subaru BRZ să mergi pe o treaptă şi mai avansată în controlul absolut al maşinii, în situaţiile limită. Despre creierul uman se crede
că, în situaţii limită, procesează informaţiile cel puţin de două ori mai repede, dându-ţi senzaţia că te afli într-un film rulat cu încetinitorul. Ei bine, în situaţiile limită, la volanul lui BRZ, ai aceeaşi senzaţie, că timpul se scurge mai încet, iar tu ai timp mai mult decât suficient să gestionezi corect
turaţiile, treapta transmisiei, volanul, frâna... Iar astfel de trăiri, simţite într-o maşină atât de accesibilă şi simplă ca filosofie, îţi dau o exaltare similară cu senzaţia că ai găsi o oază într-un pustiu arid.
Feedback direcţie

Direcţia lui Subaru
BRZ este pur şi
simplu incredibil de firescă şi informativă, lăsându-te
să simţi maşina
ca o continuitate
firescă a mâinilor tale. Volanul de diametru mic, bine profilat, te ajută să simţi prin el cea mai mare parte a stării de facto a maşinii – care e unghiul potrivit de întoarcere a roţilor, unde rulează sau derapează fiecare din roţi, cât de mult trebuie să întorci ca să obţii o evoluţie dorită a traiectoriei.
Ca şi Toyota GT 86, Subaru BRZ e absolut natural în senzaţii şi te ghidează parcă pe calea corectă a manevării volanului. Nu-ţi ia mult să cunoşti maşina. Chiar din primele derapaje cu BRZ pe circuit, am dozat un pic prea mult pedala acceleraţiei,
astfel încât mă apropiam prea mult de acostamentul periculos al traseului. Nici o panică, însă. A fost suficientă o diminuare moderată a apăsării pedalei de acceleraţie şi o uşoară corectare a unghiului de derapare cu ajutorul volanului, astfel încât spatele maşinii a
trecut la abia zece centimetri de punctul limită. Dacă poţi face asemenea lucruri în primele clipe de condus ale maşinii, atunci următoarele ore, zile şi luni de condus îţi vor asigura o legătură într-atât de puternică cu maşina, încât îţi va fi imposibil să vrei vreodată să te
desparţi de BRZ. Subaru BRZ e acel gen de maşină pe care să o ţii zece, cinscisprezece ani, poate chiar douăzeci de ani în garajul tău. E acel gen de maşină cu care să îţi înveţi fiul ce înseamnă esenţa condusului veritabil şi esenţa unei maşini cu adevărat desăvârşite, iar apoi să i-o
transmiţi cu mândrie atunci când modelul nu se va mai produce, dar va fi o legendă admirată.

Manevrabilitate în viraje

Există maşini grele, dar puternice, unde puterea mare rezolvă parametrii de acceleraţie, iar atunci când vine vorba de manevrabilitate în viraje,
suspensiile complexe, cu articulaţii pentru fiecare forţă laterală posibilă, ţin în frâu masele inerte şi asigură o bună ţinută a maşinii. La Subaru BRZ filosofia e alta şi ţine de construcţia uşoară. O maşină uşoară înseamnă forţe nedorite mai mici cu care să ai de-a face în viraje, iar centrul de greutate coborât al lui BRZ, dat de motorul boxer şi poziţia coborâtă
a ocupanţilor, asigură o rezolvare
aproape integrală a bunei manevrabilităţi.

E curios faptul că inginerii
şi-au dorit încă de la
stadiul conceperii
modelului ca
acesta să
poată fi capabil de o ţinută sportivă adevărată fără a se baza pe anvelope prea sofisticate, spre deosebire de ceea ce fac multe alte modele sportive. Astfel, anvelopele cu care este echipat Subaru BRZ sunt absolut standard, regăsite pe o mulţime de alte modele obişnuite, iar ingineria genială
este cea care asigură manevrabilitatea excelentă maşinii.

Pentru că Subaru BRZ abia aşteaptă noi viraje, abordate cât mai vioi cu putinţă. Chiar şi pe drumurile publice, BRZ intră cu o precizie fascinată, iar dozarea acceleraţiei de la mijlocul
mijlocul virajului spre ieşire pune într-un accent frumos tracţiunea pe spate a modelului.

Confort la rulare

Nu ar fi corect să cerem prea mult confort de la un coupe sportiv pur-sânge, nu? Probabil că nu. Dar Subaru BRZ este un japonez construit în tradiţia sportivelor nipone clasice, ceea ce înseamnă că maşina va fi întru totul capabilă să facă faţă exploatării
cotidiene. Şi asta pentru că BRZ nu a fost conceput pentru vreun circuit sportiv, precum Nurburgring, unde să exceleze la superlativ, iar în afara lui să fie un model total inadaptat şi nepractic. Subaru BRZ a fost conceput pentru drumurile adevărate, prezente în viaţa de zi cu zi. Şi tocmai asta face
din BRZ un model cu care să vrei să te deplasezi peste tot.

Izolare fonică
Subaru BRZ este la fel de bine izolat ca şi GT 86 de sunete exterioare
nedorite în habitaclu. Însă, după cum spuneam mai sus, sunetul motorului se face auzit mult mai mult în interior, datorită tembrului mai pronunţat a acestuia. O fi asta o problemă? Pentru BRZ – cu siguranţă nu! Pentru că asta îţi dă şansa să simţi în continuu pulsul maşinii, dirijând dozarea performanţei după bunul plac.

Design interior / ergonomie

Discreţia designului exterior se face simţită şi la interiorul lui BRZ. Deşi avem la test o echipare generoasă, scaunele sunt acoperite cu material textil, iar sistemul audio e unul extrem de precar. Totuşi, în pofida faptului că tapiţeria e una textilă, calitatea acesteia e foarte bună, mai fiind şi cusută cu aţă roşie contrastantă, iar cât priveşte sistemul audio – cine ascultă muzică într-un Subaru BRZ, dacă ai patru cilindri care boxează sonor sub capotă?

Designul cadranelor de bord e unul la fel de simplu şi aerat, aducându-se doar informaţii esenţiale. Marele accent este pus pe turometru, pentru a şti imediat nivelul turaţiilor, iar ca să nu
nu fii nevoit neapărat să îţi îndrepţi privirea şi către vitezometru, cifra kilometrilor la oră este afişată şi într-un mic display electronic încadrat în turometru. Totuşi, am sesizat o grăbire a vitezometrului să indice o viteză ceva mai mare decât cea reală, mai ales la viteze de peste 70 km/h, unde cifra indicată poate fi cu 5-7 km/h mai mare faţă de cea efectivă.
Ergonomia este una foarte bună la bordul lui BRZ, toate comenzile fiind plasate intuitiv. Ca şi în cazul lui GT 86, frâna de mână este poziţionată foarte aproape de levierul transmisiei, fiind la îndemână pentru un acces rapid în cazul unor derapaje dorite. Iar
asta chiar te ajută în acele momente extreme şi delicioase, când iei mâna dreaptă pentru o clipă infiniti de mică de pe volan, o duci scurt până la levier, şi schimbi din a treia într-a doua, înaintea unui viraj pronunţat, apoi mâna revine imediat pe volan, pentru ca, împreună cu cealaltă, să creeze o nouă abordare frumoasă, aproape artistică, a curbei...
Calitate materiale interior

Cui îi mai pasă de calitatea
materialelor, la o adică, în toată
această suită de senzaţii trăite la
bord? Ei bine, Subaru BRZ e o sportivă
pur-sânge şi nu se complică prin
materiale foarte soft şi
fiţoase, dar nici nu
neglijează predilecţia spre
calitate. Materialele sunt
decente, rezistente şi
chiar plăcute la
atingere, dar
fără pic de
exces.
Spaţiu / confort
pasageri faţă


Silueta maşinii şi
amplasamentul
scaunelor faţă ne
zice imediat că
pasagerii faţă vor
beneficia de atenţie
maximă, spre deosebire
de eventualii ocupanţi ai
locurilor spate. Scaunele
oferă spaţiu suficient şi o
susţinere plăcută a spatelui,
astfel încât să te poţi simţi
perfect adaptat pentru orice stil de
condus. Cea mai plăcută senzaţie
e, însă, poziţia joasă de condus. Cu
cât mai aproape eşti de nivelul
carosabilului într-o maşină, cu atât
simţi pulsul drumului şi a condusului,
iar Subaru BRZ îţi permite să cobori
incredibil de mult, „conectându-te”
cu suprafaţa pe care rulează
maşina. Această senzaţie făcea
parte din plăcerile esenţiale ale
tuturor sportivelor nipone
legendare şi suntem
entuziasmaţi să o
descoperim într-o formă
atât de accentuată şi aici.
Şi tu, fiind într-o poziţie atât de "coborâtă", auzi şi sunetul motorului boxer izvorând dintr-un punct la fel de coborât ca şi tine, şi realizezi, atunci, cât de calculat a fost proiectată această maşină, dincolo de toate declaraţiile despre centrul de greutate coborât şi manevrabilitate. Toate descrierile frumoase, pe care le-ai citit vreodată despre această maşină, se simt cu intensitate maximă, într-o avalanşă de senzaţii pure, superbe. Tu, acel de la volan, sesizezi imaginar exact unde se află roţile maşinii, exact unde stă poziţionat motorul, cutia de viteze, diferenţialul – îi simţi toate componentele tehnice funcţionând într-un echilibru remarcabil, asigurând performanţa pe care o soliciţi...

Spaţiu / confort pasageri spate

Eh, la acest capitol Subaru BRZ nu stă prea bine, cum era şi previzibil. Două persoane scunde sau doi copii se pot acomoda, dar bancheta din spate e totuşi mai mult un atribut „pentru pentru orice eventualitate”, decât o utilitate adevărată. Nimeni nu a aşteptat ceva mai mult de la un coupe sportiv pur sânge, nu?
Practicism portbagaj

Datorită faptului că nu dispune de o roată de rezervă, ci de un kit de reparare temporară a anvelopelor, Subaru BRZ reuşeşte să ofere 243 litri de volum util în portbagaj, suficienţi
pentru a depozita 2-3 genţi acolo. Ei bine, dacă veţi călători maxim în doi, la orice depărtări, acel spaţiu ar trebui să fie suficient pentru a vă depozita lucrurile şi a lăsa habitaclul liber de obiecte care ar putea să alunece haotic la abordarea agresivă a virajelor.
Pentru că orice viraj mai pronunţat, abordat de maşina asta, e o provocare pentru tine, cel de la volan, să îi pui în valoare potenţialul. Condusul lui Subaru BRZ e ca un concert de rock şi simfonie, în care momentele de claritate acustică alternează cu partituri inundate de sunetul chitarelor electrice într-un ritm plin de viaţă...
Consum

Cei 50 de litri din combustibil din rezervorul lui BRZ pot fi arşi într-o singură zi cu cea mai mare plăcere, dar asta va însemna 50 de litri transformaţi în plăcere pură. Cifra oficială de consum a lui BRZ, de 6.9 litri/100 km în regim mixt pentru
anvelopele de 16 inch şi 7.8 litri/100 km pentru cele de 17 inch, este posibil de atins dacă vrei cu tot dinadinsul să o faci. Însă nu vei vrea, pentru că plăcerea turaţiilor înalte ale motorului te tentează într-un dans ispititor. Chiar şi atunci când vei conduce în indiferenţă deplină faţă de cifra consumului, cum am făcut-o noi pe o distanţă de
aproape 300 km, cifra consumului va fi una extrem de moderată. Noi, după un condus continuu de circuit, alternat apoi cu autostrăzi şi drumuri extra-urbane am obţinut în final un consum de doar 8.4 litri/100 km... O da, trăiască motoarele aspirate natural...
Preţ de achiziţie

În Germania, acolo unde am testat noi Subaru BRZ, modelul este disponibil în două linii de echipări – Active şi Sport. Active are o executare mult mai austeră a interiorului, de acolo lipsind sistemul audio, cusăturile contrastante şi pielea de pe volan şi levierul transmisiei, dar şi inserţiile în stil de aluminiu. Active e dotarea axată spre puritani, care nu-şi doresc nimic în afară de senzaţiile pure ale maşinii şi
costă cu aproape o mie de euro mai puţin decât cea mai accesibilă Toyota GT86 în Germania, pornind de la exact 29,000 euro. Noi am destat un BRZ în dotare Sport, mult mai bine echipat, care costă 31,000 euro şi care îşi merită toţi banii.

E adevărat că de aceiaşi bani există mai multe modele sportive, cu puteri de peste 200 CP sub capotă. BRZ are un singur concurent redutabil în Germania, însă, care aduce aceeaşi
siluetă sportivă de coupe, condimentat cu tracţiune spate şi orientat spre aceeaşi nişă de preţ – Hyundai Genesis Coupe. Modelul coreean porneşte de la 29,990 euro în Germania şi are sub capotă un motor turboaspirat de 214 CP, însă este cu tocmai 39 cm mai lung şi nu oferă nici pe departe aceleaşi senzaţii puritane ca şi Subaru BRZ. Prin urmare, pasionaţii de sportivitate pură, nefiltrată şi nelimitată vor obţine mult mai mult de la un Subaru BRZ.
Verdict final: Subaru BRZ

Am putut trage un verdict final despre Subaru BRZ abia după ce l-am testat în toate ipostazele posibile. L-am condus în oraşe şi localităţi rurale şi, în ciuda faptului că eşti nevoit să urmăreşti în permanenţă viteza, pentru a nu te lăsa dus de ispita accelerărilor,
BRZ rămâne un model plăcut de condus. L-am condus şi pe autostrăzi germane fără limită de viteză, plicticoase de multe ori din cauza formelor lineare, în care conduci monoton, doar înainte, pe zeci de kilometri distanţă. Şi în acest decor, însă, Subaru BRZ te desfată cu sunetul motorului său, iar depăşirile şi
schimbările benzilor nu te lasă să uiţi că eşti la volanul unei veritabile sportive nipone.

Am condus BRZ şi pe trasee extra-urbane, pestriţate cu viraje frumoase şi provocatoare şi trebuie să recunoaştem că acesta este cel mai plăcut peisaj pentru BRZ. Subaru BRZ
e modelul cu care, atunci când ai o călătorie în faţă, să-ţi planifici un altfel de traseu, izolat de fluxul majoritar de maşini de pe autostrăzile largi, care să conţină mai degrabă pasaje montane la înaltă altitudine şi drumuri pe care abia de întâlneşti alte maşini... Pentru că Subaru BRZ e un egoist, la interior şi exterior, în întreaga sa esenţă. Nu pentru că nu i-ar păsa de „alţii”, ci pentru că îi pasă mult mai mult de tine, cel de la volan, şi de senzaţiile unice pe care poate cu adevărat să ţi le ofere!

Iar o doză absolut specială de senzaţii unice vine pe circuitele sportive, acolo unde , dacă trăieşti într-o ţară precum Germania, poţi să evadezi uneori. Am evadat şi noi într-un astfel de tablou. Acolo, pe circuite izolate de traficul public, modelul amplifică întreaga suită de senzaţii pe care ţi le livrează şi îţi injectează doze imense de endorfină. Da, nu adrenalină, care să te alerteze şi să te ţină ca electrocutat, ci endorfină – hormon al plăcerii şi al fericii exaltante. Pentru să Subaru BRZ e mai mult decât o maşină – e o stare de extaz continuu, pe cât de supremă, pe atât de naturală şi firească...
Nu ai nevoie de Ferrari pentru plăcerea sportivă supremă în condus. Senzaţiile pe care ţi le oferă BRZ sunt cel puţin la fel de valoroase pentru tine, cel ce pune accent pe esenţă, şi nu pe aparenţă. E un model incredibil. E o legendă abia născută, care poate fi
atinsă şi condusă astăzi, spre admiraţia generaţiilor viitoare, care vor fi privind în trecut, admirând vremurile când o astfel de legendă exista printre noi...

Instrumente utile:
Date tehnice Subaru BRZ
PeAsfalt.roIlie Toma
10
GALERIE FOTO (62 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!