Pagina principală
BMW Seria 3 Touring by AC Schnitzer
22 Decembrie 2013
Atunci când vorbim de ateliere de tuning, fiecare marcă naşte nişte asocieri cu nume de ateliere, care au reuşit să-şi câştige un nume foarte bun printre fanii maşinilor modificate. Iar în cazul mărcii BMW, numele cel mai sonor de tuning e AC Schnitzer, cu sediul în oraşul Aachen Germania. Anume acolo
a mers redacţia noastră pentru a testa o mostră specială de tuning – BMW 328i Touring – model care este şi un lider la vânzări în Germania. Noi, însă, îl vom testa din prisma unui familist tânăr, care nu vrea să arunce bani pentru un SUV mai mare, sau un break mai mare, dar îşi permite să-şi condimenteze
alegerea cu un tratament de tuning, astfel încât viaţa de familist la volan să-i fie întotdeauna picantă! Cum arată, deci, viaţa la volanul unui break familist cu tuning? Şi mai vrem să aflăm cât de calitativ şi esenţial e tuning-ul celor de la AC Schnitzer, dacă tot au un nume atât de bun în lumea fanilor BMW?
Sarcina aproape imposibilă

În poveştile copilăriei, citeam deseori
sarcini date de regi unor tineri
ambiţioşi în avântul de cucerire a
prinţeselor, care presupuneau
realizarea unor lucruri aproape
imposibile. Cam aşa sună şi ideea
realizării tuningului radical al unui
break, care este, prin esenţă, un
model de familie. Pentru că, dacă-ţi
cumperi un break, te gândeşti în
primul rând la familie şi la
avantajele pe care ţi
le oferă
pentru ea şi nu-ţi prea arde, de obicei, de artificii de design tunat, care să-l distingă oarecum din mulţime. Îţi alegi cel mult o culoare frumoasă, bifezi un set de jante mai stilate, şi-l echipezi la interior cu o nuanţă mai frumoasă a tapiţeriei şi s-ar părea că ţi-ai asigurat o viaţă frumoasă la bord. Iar dacă vrei ca şi senzaţiile de condus să-ţi fie pe
măsură, e suficient să urci niţel în ierarhia motorizărilor. Dacă vorbim de un BMW, cam toate motorizările îţi dau plăcere în condus, până şi cele mai eficiente, iar dacă vorbim de un 328i, atunci pare că nu mai rămâne loc să-ţi doreşti mai mult. De ce atunci să alegi un Seria 3 Touring cu tuning?
Ei bine... Putem căuta foarte mult timp explicaţii, dar niciuna din ele nu va da un răspuns adevărat, pentru că nu există un răspuns universal. Unii şi-ar putea alege un break tunat pur şi simplu pentru că-şi permit să o facă şi vor să-şi etaleze caracterul nărăvaş. Alţii au învăţat lecţia de la primul copil, când au ales un break sau un van foarte lent şi acum au mers în cealaltă
extremă. Cert este că, dacă ajungi totuşi să optezi pentru un break tunat, ar trebui să ai parte de suficiente delicii la bord!

Exemplarului testat de noi vrea să strige în gura mare despre unicitatea sa. Culoarea aia mată pe care o vedeţi peste tot pe caroserie îl face să arate stilat, dar intuim noi că va fi foarte
pretenţioasă în exploatare, şi va trebui de multe ori să se atenteze la bugetul scutecelor pentru a duce maşina la o nouă vopsire a barei de protecţie sau a unei aripi. Jantele sunt extrem de stilate şi îi conferă maşinii o doză autentică de agresivitate, întregită de gurile ţevilor de eşapament. Însă o parte din componentele kitului aerodinamic, aplicate pe caroserie
prin lipire, nu par la fel de autentice şi, privite din apropiere, nu par să constituie un întreg cu elementul de caroserie de care sunt lipite. Grila de jos cromată a radiatorului, încadrată în bara de protecţie, salvează situaţia şi ne reaminteşte că avem de-a face, totuşi, cu un tuning de calitate. Ca să
vezi, şi hayonul are un spoiler pe care, dacă nu l-am observat până acum, înseamnă că e bine încadrat în tabloul maşinii.

Cunoscătorii BMW vor observa imediat şi faptul că maşina are o prezenţă mai fixată de asfalt, graţie gărzii la sol
coborâte cu 25 mm. Cei de la AC Schnitzer nu au recurs la intervenţii electronice în modificarea gărzii la sol, ci au instalat un nou set de arcuri la toate patru roţi, care îi mai şi schimbă maşinii ţinuta de drum.

S-a umblat şi la motorul turboaspirat de 2.0 litri de sub capotă. Dacă în mod firesc acesta dezvoltă 245 CP, atunci în urma tratamentului de tuning AC Schnitzer, motorul livrează 294 CP! O putere crescută cu 49 CP, deci, dar diferenţa a venit doar din modificări la
nivel electronic. Ei bine, aproape 300 CP pe un break familist par să miroase a îndeplinirea unei sarcini imposibile, dar haideţi să vedem cum se simte întreaga poveste pe viu!

Cu plăcere, alături de familie

Familia ta s-ar putea să fie mult mai fericită la bordul unui BMW Seria 3 Touring, cu tuning de la AC Schnitzer, pentru că te-ar vedea mai des zâmbind şi ar avea impresia că petreceţi momente extrem
de frumoase împreună. Tu, la rândul tău, s-ar putea să ai un motiv tainic pentru zâmbetul tău lung – şi anume senzaţiile gustate din condus. Pentru că break-ul ăsta scoate un bariton plăcut de fiecare dată când îi este gâdilată pedala de acceleraţie, dar nu urcă în extrem ca să-ţi trezească puştiul care doarme. Cutia manuală a exemplarului testat de noi te face să simţi puterea mai bine, şi maşina e în rezultat mai plăcută în condus. Cuplul maxim vine aici la turaţii foarte joase, şi parcă tot vrei să zădări motorul
acolo, la turaţii modeste, ca să te minunezi de el cât de bine reuşeşte să dea târcoale roţilor spate la viteze mici. La turaţii şi viteze mari gluma se îngroaşă şi break-ul devine capabil de depăşiri spectaculoase şi manevre de campion. Am condus motorul ăsta pe o Seria 3 Sedan şi mi-l amintesc ca un
rafinat cu potenţial major, care poate fi trezit în stil galant, tipic bavarez, şi pus ulterior la treabă în condiţii extreme. Aici, însă, tratamentul celor de la AC Schnitzer îl face să-şi dea aşii din mânecă deodată, de la primele turaţii până la ultimele. Motorul şi-a pierdut un pic din rafinament şi s-a dezlănţuit în
vâltoarea noilor valori de cuplu şi putere. E plăcut să-l conduci, fără îndoală, dar nu mai e la fel de intuitiv în reacţii. Dacă vrei să obţii toată această putere imensă imediat ca un amator care vrea să câştige jackpot-ul la casino din prima mână, motorul ăsta e pentru tine. Dacă, însă, joci cu miză lungă, ca un adevărat campion, motorul de serie de pe un 328i s-ar putea să-ţi pară mai intuitiv, mai linear în reacţii şi mai exact în dozarea nivelului precis de performanţă de care ai nevoie într-un moment critic.
Suspensia maşinii a fost modificată foarte reuşit, break-ul rămânând confortabil şi cu reacţii foarte bune în viraje. De fapt aici aş tinde să spun că rezultatul final e un pic mai natural şi mai bun decât la maşina de serie. AC Schnitzer îşi confirmă astfel renumele în modificări reuşite de suspensie.
Călcâiul lui Ahile

Aspect exterior – bine. Motor – bine şi chiar foarte bine. Suspensie – foarte bine. Senzaţii în condus – foarte bune şi ele. Şi totuşi, maşina asta, cu tratament de la AC Schnitzer, are un călcâi al lui Ahile pe ea. E vorba de interior.

Multă vreme interioarele au fost argumentul principal al atelierelor de
tuning în faţa producătorilor de serie, acestea demonstrând că lucrul lor manual la interioare poate devansa calitatea producţiei de serie. Brabus, sau Techart, spre exempu, pun şi astăzi o miză enormă pe calitatea interioarelor lor. Pe de altă parte, există atelierele focusate spre inginerie absolută, precum MTM, care nici nu se mai obosesc cu prea multe modificări de habitaclu pentru că declară clar, că marele lor avantaj e ingineria.
AC Schnitzer s-a vrut multă vreme un atelier de tuning complet, care să stilizeze frumos şi interioarele. Dar habitaclul maşinii de azi mă lasă cu un gust amar de dezamăgire.

De ceva vreme cei de la AC
Schnitzer au instaurat tradiţia de a
desena rotula de control al sistemului
multimedia BMW în forma unei roţi.
În poze această idee pare foarte
inspirată, însă atunci când atingi
obiectul final, simţi relieful
imperfect al spiţelor jantei
şi al marginii “roţii”. Apoi,
dacă mai şi priveşti zona
de sub această rotulă,
executată în aceeaşi culoare cu cea a caroseriei, s-ar putea să-ţi pară iniţial că e o decizie bună şi stilată. Dar apoi priveşti mai atent detaliile şi constaţi că cei de la AC Schnitzer nu au făcut decât să aplice o folie cu această culoare şi textură pe inserţia originală a maşinii, folie pe care nici nu s-au mai obosit prea mult să o îndrepte peste tot, astfel încât pe la colţurile conturului
rotulei mai există
cute ruşinoase. O
fi tunung-ul frumos,
dar astfel de încreţituri
nu vezi niciodată într-un
BMW modern, ieşit de pe
poarta uzinei! La ce naiba ai
plăti bani, deci, ca să-ţi scadă
cineva din calitatea interiorului?

Anacronismele de calitate continuă. Schimbătorul de viteze şi noul mâner al frânei de mână par să fie aduse din anii ’90 aici, iar inserţia de pe portieră, realizată la fel în nuanţa caroseriei, are o calitate şi mai ruşinoasă decât cea de lângă rotula multimedia. Pe naiba
cu asemenea personalizare a interiorului, habitaclul ăsta nu adevereşte respectul pe care-l trezeşte numele AC Schnitzer!
Bani în vânt sau o investiţie în
plăcere?


Mi-ar place un asemenea interior, în exact aceeaşi interpretare ca şi cea de pe maşina din testul nostru, dar cu o calitate de asamblare impecabilă! Numai aşa aş putea spune că maşina asta te face să înţelegi că nu ai
aruncat banii în vânt. Numai aşa te-ai putea bucura de părţile bune ale modelului, precum motorul, suspensia şi aspectul exterior plăcut. Cu calitatea habitaclului maşinii din test, însă, mi-e ruşine de ce am descoperit la bordul break-ului tunat de AC Schnitzer şi n-aş ezita nicio clipă în favoarea originalului! Poate aş alege doar modificarea
la suspensie a celor de la AC Schnitzer. Poate, maxim şi motorul, deşi cred că aş prefera de asemenea originalul. Dar interioul l-aş păstra cu miros de calitate originală bavareză, care nu roşeşte niciodată, în faţa celei mai pretenţioase inspecţii!
PeAsfalt.roIlie Toma
0
GALERIE FOTO (56 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!