Pagina principală
BMW Seria 3 Gran Turismo
22 Martie 2013
„Vă rugăm să fiţi foarte precauţi în trafic şi în locurile care opriţi, să nu lăsaţi maşinile nesupravegheate cu cheile înăuntru şi să nu fiţi prea creduli la eventuale solicitări de ajutor. Cosa Nostra e încă vie şi destul de activă aici! Mafia italiană nu e o glumă şi nici o simplă poveste din filme” – cu astfel de sfaturi am fost iniţiaţi pentru unul din cele mai deosebite teste drive la care am participat în acest an – testul drive al noului BMW Seria 3 Gran Turismo, pentru care am mers acasă la Cosa Nostra – în Sicilia...
Cam toţi jurnaliştii veniţi din toate colţurile lumii la eveniment făceam glume pe seama alegerii locaţiei pentru acest test drive, iar cea mai frecventă din ele era că noua Serie 3 Gran Turismo are un portbagaj imens, deci e foarte potrivită pentru treburile macabre ale mafiei... Dar până la urmă peisajele incredibile ale Siciliei ne-au arătat adevăratul motiv pentru care am ajuns tocmai aici să
descoperim noul BMW Seria 3 Gran Turismo. Autostrăzi, drumuri extra-urbane, orăşele cu străzi înguste, serpentine montane, carosabil ideal sau plin de gropi şi denivelări – toate aceste peisaje sunt concentrate pe o insulă de câţiva zeci de kilometri lungime şi toate ne-au permis să cunoaştem noul model bavarez în toate tablourile posibile!
Design exterior şi prezenţă

Ei bine, despre designul Seriei 3 Gran Turismo putem să vorbim la un nivel mai avansat tocmai pentru că au trecut abia două săptămâni de când am avut un interviu în Geneva cu creatorul formelor acestui model, Page Beermann. El ne spunea că noul model se vrea a fi mai practic şi mai confortabil decât o Seria 3 Sedan, dar mai sportiv decât un BMW Seria 5 Gran Turismo. Tot el ne mai spunea că modelul speră chiar să răpească unii clienţi ai SUV-urilor, break-urilor şi sedanurilor, ademenindu-i cu o sumă de calităţi foarte tentantă. Dacă poate
spera modelul la asemenea ambiţii, vom vedea pe viu, din pielea unui eventual proprietar al maşinii.

Partea frontală a maşinii aduce foarte mult a Seria 3 Sedan, însă nu este identică. Există aceeaşi conexiune directă între blocurile optice şi calandrul central, dar toate sunt un pic diferit dimensionate, astfel încât maşina să emane un statut ierarhic uşor superior. La partea spate bavarezii s-au străduit să-i facă un posterior cât mai suplu, iar asta a fost posibil datorită instalării primului spoiler activ de pe un model BMW. Să vă explicăm un pic care e treaba:
maşinile cu linie fluidă a acoperişului în partea spate, dacă au şi un fund mic, duc lipsă de forţă de apăsare pe puntea spate, iar asta e un efect total nedorit pe o maşină cu tracţiune spate. Există două soluţii ca să rezolvi această dilemă – fie concepi un posterior mai mare, astfel încât curenţii de aer să genereze o forţă mai mare de apăsare, fie montezi o soluţie alternativă, precum un spoiler. BMW a ales să monteze un spoiler activ, care iese în acţiune la viteze de peste 110 km/h şi care le-a permis designerilor să conceapă un posterior cu până la 10 cm mai îngust. În rezultat, privită din lateral, maşina arată foarte elegant
şi suplu, detaşându-se de forma unui shooting brake spre cea a unui coupe cu patru uşi. Totuşi, există anumite unghiuri din care, dacă o priveşti, îi iese prea mult în evidenţă posteriorul. Un soi de femeie braziliană cu fundul mare şi apetisant, iertată fie-mi comparaţia obraznică. Mare nu înseamnă întotdeauna rău, însă, ba dimpotrivă...

Chiar din momentul lansării pe piaţă, Seria 3 Gran Turismo vine cu opţiunea unui pachet agresiv de design, inspirat din formele diviziei M. Motorizarea de
top din test, 335i, are aceste trăsături agresive prezente. Cu pachetul sportiv M, BMW Seria 3 Gran Turismo arată de-a dreptul agresiv şi atletic, parcă întotdeauna pregătită de un nou atac. Seria 3 Gran Turismo se conturează a fi, astfel, o alegere interesantă pentru cei care au nevoie de spaţiul unui break, dar le e cam ruşine să o facă pe familistul clasic şi pot alege o maşină mult mai specială decât un break şi chiar un pic mai practică.
Seria 3 Gran Turismo e mai elegantă, mai lungă cu 20 cm, are un ampatament cu 11 cm mai lung şi unde mai pui că până şi portbagajul lui Seria 3 Gran Turismo e mai mare decât cel al unui Seria 3 Touring, cel puţin până la linia geamurilor! Pe lângă toate astea, Seria 3 Gran Turismo vine standard şi cu jante mai mari, de cel
puţin 17 inch! Deci, există suficient de multe atribute care individualizează modelul ăsta şi care îl fac interesant...

Noi avem la test, de fapt, două motorizări, aflate la polurile opuse ale eventualelor preferinţe ale clienţilor – cumintele şi raţionalul 320d pe de o parte, şi rebelul, neastâmpăratul 335i, pe de altă parte. Să vedem, deci, ce oferă Seria 3 Gran Turismo dincolo de designul special...
Dinamism bavarez

În prima zi a testului am condus motorizarea diesel, care ascunde un propulsor de 2.0 litri sub capotă, cu 4 cilindri în linie, ce livrează 184 CP şi 380 Nm. Ca aproape toate motoarele moderne BMW, şi acesta face uz de tehnologia TwinPower Turbo, cu injecţie directă common rail cu piezoinjectoare.
În ritm normal de condus, motorul toarce aproape neauzit sub capotă, făcându-şi treabă cu maximă discreţie. Pe hârtie, un raport de 11.7 kg per cal-putere nu pare prea impresionant, pentru această motorizare, cuplată la transmisia automată, dar motorul reuşeşte să ofere senzaţii foarte sportive, odată pus la treabă. Cuplul generos permite maşinii să urce uşor în viteză, făcând depăşiri rapizi şi
lejere şi sporind doza de adrenalină de la volan. E de-a dreptul greu să prinzi un moment în care motorul ar denota efect de turbolag. Odată ce ai peste 1,500 rpm, atunci acceleraţiile vin imediat după apăsarea pedalei de acceleraţii, iar dacă ai mai puţin de atât şi ai mişcat pedala cu ceva mai multă forţă, atunci transmisia retrogradează şi motorul e capabil din nou să-ţi ofere acceleraţii instantanee. Au venit şi serpentinele motane, şi aici am început să experimentăm cu
schimbările manuale ale transmisiei cu 8 rapoarte, cu ajutorul padelelor de lângă volan. Peste 2 minute de condus într-un asemenea regim, am intrat
într-o conexiune superbă cu maşina şi transmisia, şi pentru prima dată am simţit o profundă plăcere de la condusul unui motor diesel gestionat
cu padelele de transmisie. Nici nu mai urmăream treapta în care mă aflu, ascultam doar sunetul motorului şi îl retrogradam înainte de viraje, apoi
urmau acceleraţii intense şi ieşiri de săgeată din viraje, după care din nou urcarea în treptele transmisiei. E formidabil să ştii că ai sub capotă un motor diesel eficient şi silenţios în condus normal, care se
transformă atât de uşor într-un propulsor sportiv la dorinţă. Nici măcar nu am schimbat regimul de condus al maşinii sau setările suspensiei, nu am deconectat nici ESC-ul maşinii. Setări absolut standard, regim obişnuit de
condus, doar transmisia operată în regim manual cu padelele de lângă volan.

Trebuie să remarc astfel manevrabilitatea excelentă a maşinii
în viraje strânse! Maşina se
simte la fel de agilă ca o Seria 3 Sedan, dar mult mai uşoară ca o Seria 5. Şi dacă Seria 3 Sedan e un pic dură în reacţiile la viraje cu denivelări, atunci Seria 3 Gran Turismo îşi menţine sportivitatea, dar trece peste denivelări cu mult mai multă graţie, păstrând un nivel excelent de confort la bord.
Pe serpentinele montane
ale Siciliei avea să ne întâlnească un alt deliciu local, care ne-a dus plăcerea de condus până la extaz.
Adevărul e că zonele montane ale Siciliei abundă în mici izvoraşe care mustesc de apă chiar pe marginea drumului şi-şi revarsă micile debituri direct pe carosabil, de cele mai multe ori. Iar asta te pune în faţa multor surpize. Conduci pe un traseu de doar două benzi înguste, plin de viraje, aparent perfect uscat, şi eşti pregătit de o anumită aderenţă în următorul viraj, când, de după colţul lui, dai peste o zonă cu carosabil udat de micile izvoare siciliene, care îţi dă peste cap toată aderenţa! Anvelopele de vară ale maşinii se lasă duse de val foarte
repede, şi puntea spate porneşte
într-un derapaj supraviratoriu plin de adrenalină. Spre bucuria şi surprinderea noastră, sistemul de stabilizare a traiectoriei maşinii intervine abia peste vreo jumătate de secundă, când posteriorul maşinii îşi demonstrează deja dansul de balerină braziliană şi când tu reuşeşti deja să iei măsurile de corecţie a traiectoriei cu volanul şi pedala de acceleaţie... S-ar părea că există o doză bună de pericol în toată această situaţie şi impresia e adevărată, însă pentru cei care pot simţi un BMW în esenţa
componenţei sale mecanice,
nu există decât bucuria condusului
puritan sportiv, pe o maşină
echilibrată 50:50 între axe, care
rămâne controlabilă şi sigură chiar
şi atunci când un derapaj e în plină
desfăşurare!
Din nou viraje umede, din nou derapaje, din nou corecţii de volan şi ieşiri din derapaje cu pedala de acceleraţie. Nici măcar nu a trebuit să ardem anvelopele în drifturi clasice, lungi, pentru a ne spori cumva plăcerea, pentru că şi acest episod de condus în necunoscut pe un traseu plin de noi curbe tăioase, cu grad variabil de aderenţă, ne-a dus plăcerea de condus până la un adevărat extaz. Urmăream doar feţele căscate de spaimă, apoi mirare, a puţinilor italieni pe care i-am întălnit în întâmplinare, la volanul maşinilor lor. Cu siguranţă că, văzând felul în care maşina asta intră
în viraje, cu asemenea viteze, se aşteptau să vadă şi o maşină din Cosa Nostra gonind în urma noastră... Eh, ce să vă zicem, dacă există Cosa Nostra în Sicilia încă, atunci BMW Seria 3 Gran Turismo, chiar şi în motorizare 320d, poate scăpa de călăii ei cu uşurinţă... Ingineria germană ar învinge aici lipsa de scrupule a mafiei italiene...
A doua zi, însă, aveam să urcăm la bordul unei Serii 3 Gran Turismo în motorizare 335i, cu tot cu pachet sport. Maşina asta are sub captă renumitul propulsor turboaspirat pe benzină cu 6 cilindri în linie, de 3.0 litri,
care livrează 306 CP la 5,800 rpm şi 400 Nm între 1,200 şi 1,500 rpm. Ultima dată când am condus acest propulsor pe o Seria 3 a fost pe coupe-ul din familia generaţiei precedente, iar acolo valoarea cuplului este aceeaşi,
dar vine la turaţii un pic mai mari, ceea ce înseamnă că maşina de astăzi are setări un pic diferite.

După zece minute petrecute într-un condus intens al acestei motorizări am realizat că acesta este propulsorul marilor fani BMW, care pun accent major pe sportivitatea „petrolieră”, izvorâtă din reţeta clasică de 6 cilindri
în linie. Motorul se lasă atât de uşor exploatat în întregul său potenţial, încât vrei să te bucuri în permanenţă de cea mai mare parte a celor 306 cai-putere. Iar sunetul său rezonează foarte
sportiv, dar neamplificat. Îl auzi mai ales tu, de la volan, iar maşina nu are vreun sistem fiţos de evacuare, menit să le demonstreze altora puterea de sub capotă. Deci maşina asta nu e
făcută ca să arăţi special în ochii altora, ci ca să te simţi tu special la volan, în extazul absolut al condusului.

Motorul de sub capotă îşi livrează puterea de la cele mai mici turaţii, pentru ca să nu existe turbolag, însă dacă apeşi pedala pe la 1,200-1,300 rpm şi obţiii acceleraţia dorită
instantaneu, iar apoi reduci apăsarea pedalei la minim pe la 1,800-1,900 rpm înaintea unui noi viraj, auzi turbina de sub capotă terminâdu-şi treaba într-un vuiet de curenţi de aer, într-un spirit de condus puritan, clasic, al motoarelor turboaspirate. Iar după trecerea acelui nou viraj, ţi se deschide în cale un traseu cu vreo 200 metri de linie dreaptă. Ce poţi face altceva decât să apeşi pedala de acceleraţie cu putere, făcând uz de puterea imensă de sub capotă pentru a înghiţi linia dreaptă
cât mai spectaculos! Maşina asta
accelerează ca o săgeată,
împingându-te strâns în scaunele sport de la bord. Cu asemenea senzaţii de condus, să tot călătoreşti pe distanţe lungi şi şerpuitoare cu maşina asta. Sunt sigur că sistemele de navigaţie din exemplarele 335i vândute clienţilor vor avea majoritatea din ele bifată opţiunea evitării autostrăzilor plictisitor de drepte. „Unde ai fost dragule atâta timp, de ce ţi-a luat tocmai patru ore să parcurgi distanţa asta de 150 km
între două oaşe legate de o
autostradă, sau ai ales din nou să
treci prin munţi ca să ajungi acasă”, la care nu poate exista alt răspuns decât o îmbrăţişare pasională, fierbinte, urmată de un apogeu firesc. Pentru că maşina asta e un izvor de pasiune, de viaţă trăită la intensitate maximă, dar în control absolut!

Mergem pe un alt traseu montan, de această dată, care ne dă şansa unor surprize similare „umede” ca cele din
ziua precedentă. Având anvelope cu profil simpu, de vară, de 19 inch, şi un cuplu imens, care abundă de la turaţii mici, rămâi impresionat de cât de uşor îşi poate face maşina asta roţile din spate să ruleze în derapaj cu setări absolut standard! Cele mai mici pietricele de pe carosabil fac roţile să alunece, cea mai mică umiditate a carosabilului te pune în situaţie de drifturi scurte, fie că ţi le doreşti, fie că nu ţi le doreşti, fără pomină de deconectare a ESC-ului sau de setare în regim sport! Şi aici trebuie să spunem că cei 306 cai-putere de pe maşina asta sunt absolut contraindicaţi celor care nu pot
stăpâni o astfel de putere, sau care
nu-şi pot estima obiectiv abilităţile de
condus, altfel rişti să o faci pe eroul
într-o joacă fierbinte, care s-ar putea
să te ardă crunt. BMW Seria 3 Gran
Turismo 335i are o încredere
neobişnuit de mare pentru zilele
noastre în tine, cel de la volan, că poţi
cu adevărat să-i gestionezi puterea şi
dimensiunile. Iar asta e un atribut
flatant pentru oricine, şi cu adevărat preţios doar pentru cei care pot simţi o maşină în plentitudinea arhitecturii ei mecanice.
Seria 3 Gran Turismo 335i din test e echipată şi cu o suspensie sport, oferită la pachet împreuă cu kit-ul agresiv de design. Ne aşteptam să descoperim că maşina nu mai păstrează nimic din confortul suspensiei dieselului de ieri, însă lucrurile nu stau deloc aşa. Suspensia e mai rigidă, într-adevăr, şi ai impresia că şi cursele de amortizare a denivelărilor sunt mai scurte, dar maşina reuşeşte totuşi să ofere un grad foarte decent de confort la bord. Denivelările agresive din asfalt,
similare celor de pe drumurile autohtone, fac suspensia sport să le abordeze mai gălăgios decât cea obişnuită, dar totuşi rigiditatea e prezentă într-o limită acceptabilă.

Pe care o putem recomanda mai mult din cele două motorizări? Fanilor
înrăiţi ai mărcii bavareze şi ai
condusului sportiv pur le
recomandăm cu siguranţă să opteze
pentru 335i, pe care o pot alege cu
suspensie sport sau standard pentru
mai mult confort. Dar să ştiţi că
nici dieselul 320d nu trădează
caracterul mărcii şi oferă mai multă
sportivitate decât te aştepţi, astfel
încât maşina e una impresionant de
dinamică chiar şi cu o asemenea
motorizare!
Lumea de la bord

În habitacul noii Serii 3 Gran Turismo e o lume a contrastelor. Pe de o parte, planşa de bord are un design inspirat din cel al Seriei 3 Sedan, cu poziţionare similară a tuturor elementelor şi chiar cu linii
similare, deşi se simte şi o uşoară tendinţă de a individualiza cele două modele. Volanul este mic în diametru, în mod tradiţional, fapt care îţi sporeşte senzaţia sportivităţii, iar această
senzaţie e completată şi de prezenţa
frânei clasice de mână, în locul
vreunui buton electronic modern.
Deci pe locurile faţă avem, în esenţă,
un profund caracter sportiv similar
celui de pe o Seria 3 Sedan.
Dacă arunci o privire pe bancheta spate, însă, descoperi cu totul alte atribute. Spaţiul disponibil pentru genunchi e ultra-generos, graţie celor 110 cm suplimentari de ampatament. Apropo, ampatamentul Seriei 3 Gran Turismo e identic cu cel al Seriei 3 Long, concepute pentru asiatici. Deci, există şi aici o senzaţie de „Long”.

Ne-am aşteptat ca pasagerii spate să fie oarecum privaţi de spaţiu pe înălţime din cauza liniei plafonului, însă nu există nici urmă de asemenea problemă aici. Chiar şi cei care ajung la 1.90 metri înălţime se vor instala foarte confortabil, inclusiv graţie înclinării reuşite a spătarului banchetei. Mai mult ca atât, spătarul poate fi reglat unghiular în mod individual pentru ocupanţii locurilor spate – fapt care nu există nici măcar opţional într-o Seria 3 Touring, spre exemplu! Deci nu vom greşi deloc dacă vom spune că pe bancheta din spate a noii Serii 3 Gran Turismo se stă mult mai confortabil decât într-o Seria 3 Sedan şi decât într-o Seria 3 Touring, iar dacă vom compara confortul de aici cu o Seria 5, să ştiţi că un eventual câştigător ar fi identificat cu greu! Da, într-atât de bine stau lucrurile
la bordul noului model, pe
bancheta spate!

Iar pachetul sportiv opţional nu schimbă tabloul decât pentru ocupanţii locurilor faţă, care primesc scaune sport, cu profilare mai puternică. În spate confortul rămâne absolut identic. Totuşi, în ambele cazuri pe bancheta
din spate se vor simţi excelent doi ocupanţi, cel de-al treilea putând fi prezent aici doar ocazional, din cauza tunelului central masiv de pe majoritatea modelelor BMW. E un preţ plătit pentru tracţiunea spate, însă, un preţ firesc pentru un deliciu supranatural, astfel că te poţi împăca uşor cu acest mic neajuns.
Portbagajul – aproape un break?

N-o să vă vină să credeţi şi nici nouă nu ne-a venit să credem, dar portbagajul lui Seria 3 Gran Turismo e chiar mai mare decât la o Seria 3 Touring! Dacă break-ul oferă 495 litri volum până la linia geamurilor, atunci Seria 3 Gran Turismo oferă 520 litri.
Avantajul se păstrează şi în cazul rabatării banchetei, întrucât Seria 3 Gran Turismo oferă până la 1,600 litri volum, faţă de cei 1,500 litri ai break-ului Seriei 3. Mai mult ca atât, şi gura de acces e mult mai largă în cazul lui Seria 3 Gran Turismo, astfel că obiectele de mari dimensiuni pot fi încărcate mult mai uşor la bord.
Hm, nu vă pare că Seria 3 Gran Turismo devine mult mai atrăgătoare decât Seria 3 Touring, astfel? Poate e diferenţa în preţ cea care te mai poate opri să cumperi un Gran Turismo în locul unui break?
Preţuri

Germanii ne-au şoptit, totuşi, cam
care va fi în Europa diferenţa dintre un Seria 3 Sedan, un Touring şi un Gran Turismo. Dacă Touring-ul e în medie cu 1,500 euro mai scump decât un
Sedan, atunci şi Seria 3 Gran Turismo
va fi, în mediu, cu 1,500 euro mai
scump decât un Touring. Prin urmare,
noul Seria 3 Gran Turism este
poziţionat firesc în vârful ierarhic
al familiei Seriei 3.

În România, tabloul este şi el
interesant. O Seria 3 Gran
Turismo 320i e cu
1,400 euro mai scumpă decât un Seria 3 Touring cu aceeaşi motorizare! Aproape aceeaşi diferenţă e valabilă şi pentru motorizarea 320d, dar şi pentru motorizarea de top 335i! Mai mult ca atât, în curând Seria 3 Gran Turismo
va primi şi versiuni cu tracţiune
integrală!

Noi zicem, însă, că diferenţa de preţ se merită cu vârf şi îndesat. În aceşti bani cumpărătorul primeşte o maşină
cu 20 cm mai mare decât un sedan, cu 11 cm mai lungă în ampatament, cu jante standard mai mari, cu mai mult confort pentru pasagerii spate, şi la fel de multă sportivitate, ba chiar mai rafinată.
Verdict final: BMW Seria 3
Gran Turismo


Ei bine, la final vine şi momentul în care întrebările lansate la început trebuie să primească şi un răspuns. Poate BMW Seria 3 răpi din clienţii sedanurilor, break-urilor şi SUV-urilor? Ei bine, din clienţii SUV-urilor credem că mai puţin, dar din cei ai sedanurilor şi break-urilor – cu siguranţă. Maşina aduce un design şi un concept original, care îi sporeşte individualitatea şi plăcerea aflării la bord. Surprinzător, dar BMW Seria 3 Gran Turismo se
dovedeşte a fi şi mai practică şi mai confortabilă decât un sedan sau un break din aceeaşi familie, fapt care ne face să o recomandăm şi mai mult pe de o parte, iar pe de altă parte ne face să nu o mai considerăm neapărat o maşină de nişă, ci mai degrabă un deschizător de noi drumuri în familia bavareză.

BMW Seria 3 Gran Turismo e un model plăcut în condus în stilul veritabil BMW, şi e într-adevăr mai confortabil ca o Seria 3 Sedan şi mai sportiv ca un Seria 5 Gran Turismo. Într-o
manieră fascinantă, noul model reuşeşte să păstreze aceeaşi sportivitate şi manevrabilitate excelentă a Seriei 3, dar o suplineşte şi cu o doză mult mai generoasă de confort, fără a tăia din primul ingredient. Iar noi zicem că o maşină care se ţine la fel de lipită de carosabil în viraje şi îţi dă aceleaşi senzaţii de precizie în condus, dacă mai primeşte şi un grad suplimentar de confort pe de-asupra, nu e decât mai bună în rezultat. Iar diferenţa de preţ pentru această diferenţă de „mai bun şi mai mult” a maşinii se merită cu adevărat!
Sicilia ne-a ajutat să cunoaştem noua Serie 3 Gran Turismo în toate peisajele posibile, compactate într-o palmă de pământ. Mai important pentru cititorii noştri este că am avut parte şi de drumuri avariate la fel de mult ca şi cele din România, iar maşina a rămas confortabilă şi capabilă să le facă faţă, mai ales cu suspensia standard, în pofida janelor mari. În acelaşi timp, pe autostrăzi ai parte de croaziere liniştite şi relaxante, desfăşurate în confort acustic absolut. Iar pe drumuri bune virajate poţi transforma aceeaşi maşină confortabilă într-un adevărat BMW sportiv, conducând cu acel entuziasm pur, specific celor ce
iubesc cu adevărat valorile mărcii bavareze.

Instrumente utile:
Date tehnice modele din test
PeAsfalt.roIlie Toma
9
GALERIE FOTO (133 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!