Pagina principală
Chevrolet Cruze SW
11 Februarie 2013
Maşinile la preţ raţional au o alură specială, pe care o pot înţelege doar cei, care sunt cu adevărat în căutarea lor. De la o maşină scumpă e firesc să te aştepţi la materiale de înaltă calitate, răsfăţare şi bord şi tehnologii cu nume frumoase. La o maşină bugetară, însă, e interesant să descoperi dacă cei care au creat-o au reuşit cu adevărat să o gândească într-atât de raţional, încât să înglobeze în ea lucruri de care ai cu adevărat nevoie, înţesate cu tehnologii moderne care te ajută la propriu.
Cei care au familii tinere, în care mai există şi cel puţin un copil mic, cunosc situaţia în care un simplu cărucior al copilului nu poate încăpea în portbagajul unor sedanuri. Atunci apare dilema în familie – ori ne schimbăm maşina, ori schimbăm căruciorul, ori găsim soluţii chinuitoare de compromis.

Atunci când copii mai cresc, break-ul poate să nu mai fie o condiţie
obligatorie, însă pentru o familie tânără, care-şi bugetează banii cu grijă, şi care se află la o etapă de viaţă în care un bebeluş e la odinea zilei – un break la preţ raţional e una din cele mai bune soluţii.

Când am spus break la preţ raţional, ne-am aruncat ochii spre cel mai proaspăt model din acest segment, care a ajuns în România – Chevrolet Cruze SW.
Design exterior şi prezenţă

Familia Cruze are câţiva ani bun de prezenţă pe piaţă, însă versiunea break a apărut abia odată cu faceliftul. Iar asta înseamnă că noul Cruze SW a beneficiat de actualizările stilistice ale familiei Cruze din prima zi a naşterii sale. Bara de protecţie faţă este mai agresivă, nervurile sunt niţel mai conturate. La partea spate, Cruze a primit forme dinamice, care să-l facă atrăgător, dar linia siluetei a rămas suficient de înaltă, încât să păstreze spaţiul interior la un nivel generos.

Cruze SW nu e tocmai o maşină agresivă, sau foarte sportivă în aspect.
Nici picanteriile moderne nu sunt prea
multe la număr – LED-urile în faruri
lipsesc, şi nici proiectoarele nu sunt
prezente, existând doar posibilitatea
stingerii lor cu întârziere, pentru ca să
îţi fie iluminat drumul spre casă. Lipsa
prea multor picanterii nu e neapărat un
neajuns aici – Cruze SW a pus accent
pe practicism şi lucruri esenţiale, aducând un design axat spre
funcţionalitate. Barele de pe acoperiş
vă vor ajuta să fixaţi
un eventual
sistem de bagaj suplimentar, iar spoilerul de deasupra hayonului va face maşina mai aerodinamice şi va proteja hayonul de murdărire în timpul condusul pe timp ploios. Zonele inferioare ale aripilor dispun de protecţii bine fixate din plastic, care vor proteja caroseria de eventuale mici pietre aruncate de roţi. De la o maşină la preţ raţional e plăcut să descoperi aceste mici bucurii practice încă de la designul exterior.
Dinamică motor

Problema familiei Cruze de dinaintea faceliftului era lipsa unor propulsoare mai puternice pentru piaţa europeană. Acum, odată cu faceliftul, în lista de motorizări au apărut mult mai multe oferte, inclusiv dieseluri, şi inclusiv mai multe cuplări cu transmisii automate. Cel mai puternic propulsor oferă acum 163 CP, suficient cât să satisfacă cei mai pretenţioşi familişti.

Noi avem la test cea mai accesibilă motorizare, pe benzină, de 1.6 litri şi 124 cai-putere. E un motor aspirat natural, care şi-a făcut reputaţie printr-o bună fiabilitate şi prin costuri reduse de mentenanţă. E una din cele mai raţionale alegeri pentru ţara noastră, de fapt.

Motorul îşi dezvoltă puterea maximă la turaţii destul de înalte – tocmai 6,400 rpm, în imediata apropiere a liniei roşii. Totuşi, cuplul maxim de 154 Nm se realizează mai jos – la 4,200 rpm – ceea ce face motorul mai vioi în depăşiri şi accelerări. De fapt, la un condus relaxant motorul se poate ţine în jurul a 2,000 rpm fără probleme,
elasticitatea acestuia fiind suficientă, iar un condus mai dinamic se poate obţine şi în jurul a 2,600-3,000 rpm.

Astfel, pentru Cruze SW motorul de 1.6 litri este suficient de bun, cât să-i redea un comportament demn în condus, dar nu oferă senzaţii prea şocante. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în 12.6 secunde, iar viteza maximă ajunge la 192 km/h.

Operare transmisie

Totuşi, vitezele apropiate de cea maximă nu vor fi prea plăcute nici pe autostrăzile europene, din cauza transmisiei cu 5 trepte. Noi suntem ferm convinşi că cei care planifică să meargă cu maşina în vacanţe europene au cu adevărat nevoie de o transmisie cu 6 trepte, care să facă rularea la viteze mari mai plăcută şi mai eficientă în consum, de asta puterm recomanda cutiile cu 5 rapoarte doar celor care planifică exploatarea maşinii mai mult în ţara noastră, şi maxim în ţările vecine.
În mod firesc, ca şi în cazor altor cutii de viteze cu 5 rapoarte, etajarea transmisiei lui Cruze SW este relaizată cu focusare spre acceleraţie mai lejeră şi eficienţă urbană. Însă, la ieşirea la un traseu deschis, rularea cu 100 km/h deja impune motorul să funcţioneze în jurul a 2,700 rpm, iar urcarea vitezei până spre 120 km/h urcă şi turaţiile spre după 3,400 rpm.

Nici senzaţiile obţinute de cuplarea treptelor nu sunt cele mai precise sau sportive, dar totuşi cutia de viteze oferă o mai bună informativitate decât cea de pe Cruze dinaintea faceliftului. Raportând operarea transmisiei la tabloul de exploatare logică a modelului, pentru călătorii cotidiene de familie şi cele de week-end, cutia de viteze a maşinii îşi va face treaba cu bine, ajutând şi la eficientizarea consumului.

Feedback direcţie şi manevrabilitate în viraje

Motorizarea de 1.6 litri vine cu o direcţie asistată electric. Aceasta este neaşteptat de informativă în condus. Un motiv în plus de bucurie pentru „tăticul” familiei, care se va bucura mai mult de călătoriile de familie.

Pe puntea faţă a maşinii e instalată o suspensie clasică de tip McPherson,
în timp ce pe puntea spate
e prezentă o suspensie cu
bară de torsiune. În mod normal,
bara de torsiune e mai
rezistentă în condiţiile
drumurilor foarte rele, precum
cele din ţara noastră, însă
nu oferă o manevrabilitatea
prea mare dacă nu e ajutată
de bare de stabilizare
suplimentare. În timp ce
Cruze SW păstrează avantajul
durabilităţii în condiţiile drumurilor
autohtone, manevrabilitatea
este ajutată de însăşi forma
caroseriei maşinii, care apasă
cu mai multă greutate pe
puntea spate. Distribuţia mai
bună a greutăţii ajută astfel
modelul să ofere o
manevrabilitate relativ
bună la abordarea virajelor.
Confort la rulare

Suspensiile maşinii sunt setate cu o doză niţel sporită de rigiditate, pentru a face faţă provocărilor calităţii carosabilului, fapt care taie niţel din confortul de la bord. Însă, dacă se optează pentru roţi de maxim 16 inch, precum cele de pe maşina din test, confortul rămâne la un nivel bun pentru a se asigura o ambianţă plăcută călătoriilor de familie.
Izolare fonică

Chevrolet Cruze SW aduce o izolare fonică îmbunătăţită faţă de familia Cruze de dinaintea faceliftului, îmbunătăţire datorată cauciucurilor mai calitative de căptuşire a portierelor şi perfecţionării detaliilor aerodinamice. Totuşi, acoperirea inferioară a aripilor cu plastic permite curenţilor de aer creaţi de rularea roţilor să se facă auziţi la interior la viteze ceva mai
mari. Pentru un model cu preţ bugetar, însă, nivelul izolării fonice e unul bun.

Design interior / ergonomie

Designul interior al lui Chevrolet Cruze SW vine în ton cu evoluţiile actuale din lumea auto, dar, cel mai plăcut, păstrează şi o doză bună de autenticitate americană a mărcii. Culoarea şi stilul iluminărilor de bord – acest albastru-verde, caracteristic celor mai calitative sisteme HiFi americane – oferă acea doză de condimente care fac aflarea la bord plăcută. Pe lângă toate detaliile prac-
tice şi utile de la bord, acest detaliu îţi
oferă acea plăcere pură care perso-
nalizează această maşină şi care te
face să o apreciezi într-un mod diferit.

Ergonomia e excelent gândită, comenzile sunt clar structurate şi intuitive în operare. Manualul de utilizare a maşinii poate prinde praf pe raft, pentru că nu ai nevoie de el ca să înţelegi cum funcţionează totul la bord.

Un fapt admirabil pentru un break din această categorie e prezenţa micilor „trucuri” practice, care te ajută să depozitezi lucrurile şi să-ţi faci
călătoriile mai plăcute. Pe centrul
planşei de bord, în partea superioară,
există un spaţiu generos de
depozitare, care ascunde şi porturi de
conectare USB şi AUX line-in. Astfel,
vă puteţi conecta cu uşurinţă gadget-
urile cu muzica preferată în timpul călătoriilor Dvs., făcând atmosfera mai plăcută.

Spaţiile de depozitare nu se opresc aici – toate uşile sunt prevăzute pentru a adăposti cel puţin o sticlă cu apă, alte spaţii există şi pe tunelul central, la acestea având acces atât pasagerii faţă, cât şi cei de pe bancheta spate.
Calitate materiale interior

Ei bine, la calitatea materialelor
de interior a lui Cruze SW,
Chevrolet a economisit în
continuare, dar trebuie să spunem,
totuşi, că acestea au devenit mai
calitative faţă de cele prezente pe
Cruze înaintea faceliftului. Deşi
în habitaclu se face sesizată o
firească atmosferă bugetară, nu
există nicăieri scăperi grave, care
ar reduce plăcerea aflării la bord.
E o abordare raţională firească
pentru un automobil care îţi cere
un preţ corect pentru achiziţia sa.
Spaţiu / confort
pasageri faţă


Scaunele faţă sunt bine profilate, cu o axare spre confortul călătoriilor. Lipsa cotierei, însă, reduce din confortul conducerii pe distanţe lungi. Profilarea
reuşită a panoului interior al portierei e cea care salvează niţel situaţia. De asemenea, spaţiul interior vast şi poziţia plăcută de condus, îţi sporesc plăcerea aflării la bord.
Spaţiu / confort pasageri spate

Chevrolet Cruze SW oferă o grijă sporită pentru ocupanţii locurilor spate, răsfăţându-i pe aceştia cu spaţiu foarte generos pe înălţime, cotieră retractabilă, şi locuri de depozitare
aflate la îndemână. Deşi sedanul Cruze nu-şi răsfaţă pasagerii spate cu foarte mult loc pentru genunch,
break-ul Cruze SW reuşeşte să
fascineze de-a binelea cu spaţiul pe care îl oferă ocupanţilor locurilor spate. Spaţiul este mai mult decât generos, iar călătoriile vor fi cu adevărart plăcute pentru cei de aici.
Practicism portbagaj

Portbagajul lui Cruze SW e un alt aspect care te fascinează prin practicism. Pe lângă volumul imens de acolo, de tocmai 500 litri, există o mulţime de spaţii individualizate de depozitare, care îți permit să poziţionezi cu ușurință obiectele mai mici, fără ca acestea să călătorească pe tot portbagajul în timpul condusului. Chiar și în partea superioară, în apropierea cortinei de acoperire a portbagajului, există un spațiu special de depozitare, cu acces facilitat de pe bancheta din spate – element care se dovedeşte a fi foarte practic în călătoriile de lungă distanţă.
Consum

Uşurarea motorului de sarcina sistemului hidraulic de asistare a direcţiei l-a făcut simţitor mai eficient. Acum propulsorul indică un consum urban oficial de 8.7 litri/100 km, unul extra-urban de 5.2 liri/100 km şi unul
mixt de 6.4 litri/100 km. La parcurgerea unei distanţe de traseu extra-urban de aproximativ 20 km, în regm lejer, noi
am obţinut o medie de 5.0 litri/100 km. Pe hatchback-ul Cruze de dinaintea faceliftului, acum un an, nu puteam aduce consumul motorului mai jos de 6.5 litri/100 km. Deci, e o evoluţie simţitoare în eficienţă.
Preţ de achiziţie

Preţul de achiziţie a motorizării testate de noi este de departe mult mai accesibil decât preţul altor motorizări mai puternice. În dotarea de bază, un Chevrolet Cruze SW cu motor de 1.6 litri aspirat natural şi transmisie manuală în 5 trepte, poate fi cumpărat cu puţin peste 15,500 euro. Maşina îşi merită din plin acest preţ, plătit pe ea.
Motorizările superioare, însă, aduc preţuri simţitor mai mari. Cel mai accesibil diesel – 1.7 litri şi 130 CP – costă 19,000 euro. Propulsorul aspirat natural de 1.8 litri porneşte de la 17,085 euro, iar motorul 1.4 Turbo costă 18,355 euro. Evident, motorizările superioare vin şi în dotări mai generoase, dar, din punct de
vedere raţional, combinaţia propulsorului de 1.6 litri şi
transmisie manuală e cea
mai indicată.
Verdict final: Chevrolet Cruze SW

În motorizare de bază – e o afacere pe cinste. Chevrolet Cruze SW oferă o sumă excelentă de calităţi, înglobate într-un pachet promoţional pe care îl vei găsi foarte rar la un asemenea preţ. Maşina îşi merită investiţia şi aduce o ambianţă plăcută la bord, îndulcită de o gândire practică a conceptului său. În motorizările mai puternice plăcerea aflării la bord şi a condusului creşte exponenţial, dar
preţul creşte într-un ritm mai accentuat, astfel că acolo e nevoie de mai multă prudenţă în alegerea dotărilor de care e cu adevărat nevoie.

Per total, însă, Chevroelt Cruze SW e o maşină excelentă pentru o familie tânără de succes, care nu se grăbeşte să-şi irosească succesul în maşini prea scumpe, preferând să
investească banii în mod calculat, cu priorităţi raţionale.

Instrumente utile:
» Date tehnice Chevrolet Cruze SW 1.6 Manual
» Comparaţie Chevrolet Cruze SW 1.6 Manual vs concurenţi
PeAsfalt.roIlie Toma
8
GALERIE FOTO (27 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!