Pagina principală
MINI Paceman – Rally şi glamour
15 Iunie 2013
SUV-urile cu siluetă de coupe nu sunt chiar o mare noutate în lumea auto. Sgang Yong avea cândva un model pe nume Actyon, un pic ciudat şi un pic interesant, pe care redacţia noastră l-a testat acum vreo 5-6 ani. Apoi BMW X6 a rescris regulile şi a devenit
sinonim cu definiţia de SUV-coupe. Iar odată ce segmentul a fost spart de cineva, s-au mai găsit mulţi alţi producători care să mizeze pe siluete de coupe-uri.

Însă, deşi acele SUV-uri mizau pe o linie în coborâre accentuată a plafonului, aveau patru uşi şi patru locuri încăpătoare cel puţin la bord.
Dar din nou, cineva a spart piaţa şi a adus un SUV cu doar două uşi şi cu siluetă coupe – e vorba de Range Rover Evoque. Şi din nou, un segment proaspăt creat se aglomerează tot mai mult. Unul din primii coabitanţi în liga SUV-urilor coupe e şi MINI Paceman, arma britanicilor cu care aceştia vor să sfideze stereotipurile tradiţionale, emanând ca întotdeauna o doză
buna de nebunie şi spirit excentric.
Să vedem, deci, cât de
NOT NORMAL este un MINI
Paceman, cât de plin de
caracter este acesta, cum
se conduce şi cât de atractiv
este, până la urmă, ca o
eventuală achiziţie!
Design exterior şi prezenţă

Tipic MINI, individualizat ca nimeni altul. Cam asta aduce Paceman în oceanul imens al SUV-urilor moderne, care încearcă să-şi farmece potenţialii clienţi cu tot felul de personalităţi şi calităţi, promiţându-le caractere şi o proprie imagine mai lucioasă în lume. Dar adevărul e că un MINI nu este ales de către cei care vor să-şi atribuie un
caracter sau o imagine de public, ci dimpotrivă, este ales de către cei care au deja un caracter bine pronunţat şi conturat, şi o personalitate excentrică, care nu mai are nevoie de accesorii pentru a fi completată. Deci, MINI nu aduce caracter posesorului, ci caracterul posesorului aduce în final un MINI în viaţa lui, ca o expresie a acelor năzuinţe deocheate, de care acesta abundă.
Dacă privim cu ochi de gheaţă acest MINI Paceman, vom spune că nu este decât o variaţie coupe a lui Countryman, SUV-ul mai conveţional al celor de la MINI, după cum şi BMW X6 este derivat conceptual din X5. Dar e greu să-ţi păstrezi atitudinea glaciară atunci când vezi un MINI în faţă, mai ales dacă exteriorul acestuia operează cu jocuri îndrăzneţe de culori şi combinaţii, la fel ca modelul din test. Culoarea de bază a caroseriei e un albastru cu mici nuanţe de mov, iar acoperişul acestuia este de un alb
imaculat, la fel ca şi corpurile oglinzilor. Pe capotă, avem două linii albe duble care ne amintesc parcă de rădăcinile de raliu ale mărcii britanice. Şi în fine, jantele albe mate întregesc tabloul individualist.

Şi dacă partea frontală ne pare oarecum specifică pentru un MINI, atunci partea dorsală asigură întreg farmecul acestui model, cu o evoluţie atletică a aripilor spate şi o formă îndrăzneaţă a blocurilor optice, cu un hayon proeminent şi o gardă la sol înaltă în spate.

Este MINI Paceman un model plin de glamour? Da, modelul vă poate servi ca un accesoriu respectabil în momentul în care coborâţi în faţa unui club de fiţe sau plecaţi de acolo, în momentul în care parcaţi lângă sala de sport la care aleargă pe poteci mişcătoare toată crema societăţii respectabile, sau în momentul în care daţi un interviu despre ambiţia în viaţă, asociat de fotografii cu portretul Dvs. lângă lucioasa maşină. Dar noi am descoperit că MINI Paceman poate mai mult de atât!
Motor şi transmisie

Noi avem la test versiunea Cooper S a lui Paceman, ceea ce înseamnă că dispunem de tracţiune pe faţă şi de un motor turboaspirat pe benzină de 1.6 litri, care dezvoltă 184 CP şi 240 Nm. În cazul nostru, motorul este cuplat la o transmisie automată cu 6 trepte.

Motorul de sub capota lui MINI Paceman este unul cunoscut de noi de pe mai multe alte modele, inclusiv de pe celelalte două modele MINI testate de noi în ultimii ani – MINI Countryman şi MINI Hatch. Aşa s-a întâmplat că de fiecare dată când am avut de-a face cu un MINI, a fost vorba de un Cooper S, cu acest propulsor sub capotă. Şi trebuie să vă amintim şi de premiile International Engine of the Year, care menţionează în mod constant acest motor ca unul dincele mai bune în clasa sa de capacitate cilindrică. De la primul nostru test şi până astăzi motorul a mai fost rafinat şi şi-a crescut puterea cu 4 CP, dar haideţi să vedem cum se simte acesta pe MINI Paceman în condus.
Ei bine, nu-ţi ia prea mult să sesizezi de la volan că ai un potenţial excelent sub capotă, pe care îl poţi pune la treabă oricând doreşti, fără ezitări. Turbolag aproape că nu există, motorul reacţionează într-atât de elastic la schimbarea regimurilor de condus, încât prinzi gustul acestui dinamism livrat uşor, şi îl tot aplici la fiecare nouă depăşire şi accelerare, mai ales că şi schimburile transmisiei
automate se realizează foarte rapid şi insesizabil. Iar atunci când propulsorul îţi livrează toţi cei 184 CP şi întregul cuplu, maşina devine atât de nesătulă să-i transpună pe asfalt, încât suprafaţa de contact a celor două roţi de pe puntea faţă pare insuficientă şi maşina începe a „juca” în mici derapaje nostime şi antrenante. În acel moment, trebuie să ţii bine volanul în mână pentru a menţine traiectoria, iar toată această joacă de-a puterea imensă îţi sporeşte fantastic de mult plăcerea de condus!
Suntem siguri că, în combinaţie cu tracţiunea integrală ALL4, MINI Paceman îşi distribuie mult mai eficient cuplul către toate cele patru roţi. Dar un MINI adevărat nu a prea fost niciodată dotat cu tracţiune integrală, ci a jonglat tocmai pe aceste excese de putere, condimentate de celebra senzaţie de go-kart, care îi permite să intre în viraje cu lungi şuierături, dar cu o traiectorie întotdeauna previzibilă şi sigură.
Asta e tot farmecul într-un MINI, să îl conduci la intensitate maximă, să te joci cu el de-a prinselea, unde tu, cel de la volan, prinzi întotdeauna puterea imensă pe asfalt, şi mai prinzi şi direcţia cea mai haioasă de trecere.

MINI Countryman părea că are aceste senzaţii într-o doză mai moderată.
Însă Paceman-ul de astăzi, probabil datorită centrului de greutate mai coborât şi suspensiei recalibrate, ne uimeşte cu senzaţii într-atât de puritane, încât aproape că ne simţim la volanul unui MINI Hatch!
Manevrabilitate şi confort

Toată satisfacţia asta imensă de condus a maşinii ne-a adus până la un drum mai izolat, dar îngust şi decorat cu desişuri de copaci pe ambele mărţi. Carosabilul alterna asfaltul imperfect cu prundişul, iar tot acest peisaj nu poate să nu ne ducă cu gândul la tabloul unei curse de raliu.

În gropile obraznice de pe asfalt, suspensia lui MINI este cam
zgomotoasă la contactul cu marginea craterului acestora, fapt care te face să încetineşti ritmul. Dar aici, pe acest traseu, aveam denivelări crunte de asfalt, dar nu şi gropi porpriu-zise, iar denivelările, oricât de mare ar fi ele, sunt suportate cu excelenţă de MINI Paceman. Maşina rulează cu 100 km/h în viraje pe un traseu îngust, iar denivelările de sub roţi, alternate cu prundiş, îi pun la încercare maximă manevrabilitatea şi aderenţa. Şi tu, de la volan, începi să te identifici cu un pilot de raliu, apoi raţiunea îţi
sugerează că te afli, totuşi, pe un drum public şi ar fi cazul să fii mai precaut. Maşina îţi demonstrează o aderenţă şi o manevrabilitate fantastică, dar nu ca un sportcar german, care vrea să fie lipit de asfalt în viraje, ci ca o maşină de raliu, care trece virajele în derapări predictibile, dar extrem de extaziante pentru cel de la volan. În acele momente, pe faţă chiar îţi apare un zâmbet profund de satisfacţie, şi maşina asta parcă îţi aminteşte gustul de a trăi la intensitate maximă,
într-un joc riscant, dar plăcut... Vă imaginaţi deci, ce senzaţii de condus poate oferi Paceman într-o lungă călătorie pe trasee alpine, pline de curbe la altitudine!...

Dar, atunci când maşina este condusă într-un ritm mai lent, de oraş, aceeaşi capacitate a suspensiei de a înghiţi denivelările o fac destul de confortabilă încât să te simţi plăcut la bord. Evitaţi doar gropile, cu acestea Paceman nu se împacă prea bine.
Design interior / ergonomie.
Calitate materiale.


Interiorul lui Paceman e unul inconfundabil MINI: turometru masiv lângă volan, un imens vitezometru montat în partea de sus a consolei centrale, cu display-ul sistemului multimedia încorporat în el, o consolă cu multe comenzi proiectate în formă de comutatoare. Atunci când vezi pentru prima dată aceste comutatoare, te poţi întreba în ce direcţie ar trebui să le acţionezi pentru a activa o
funcţie, dar marea parte a acestora funcţionează după principiul activării în oricare din cele două direcţii de acţionare. O mişcare repetată a comutatorului, din nou în orice direcţie, deactivează aceeaşi funcţie. Deci comenzile devin astfel foarte intuitive.

Un mic element neînţeles îl constituie
poziţioarea oglinzilor exterioare, în
special oglinda dreaptă. De la volan,
oricât de înalt ai fi şi orice poziţie raţională ai adopta, o parte din vizorul asupra conturului oglinzii va fi tăiat de linia geamului uşii drepte. Dar nu e un lucru prea grav, întrucât zona exterioară, cu adevărat importantă a oglinzii, rămâne perfect vizibilă.
Detaliile originale şi ideile frumoase abundă în habitaclul lui MINI. Priviţi levierul transmisiei, cu inscripţia „S” de la Cooper S pe el. Cât de mult seamănă acesta cu o cască de pilot!
Iar calitatea materialelor nu lasă loc de critici. Mâna germană e vizibilă aici mai mult ca oriunde, la atenţia alegerii materialelor, dar şi ca calitatea excelentă a asamblării componentelor de interior. Mai trebuie să remarcăm ergonomia foarte reuşită a
sistemului multimedia, în ciuda
butoanelor ciudate de navigare.
Înregul concept al sistemului
multimedia este foarte intuitiv şi
logic, permiţându-ţi să accesezi
marea majoritate a funcţiilor
în 2-3 paşi, fără a pierde
timpul în căutări inutile.
Deci, MINI Paceman e în
trend cu tendinţele
actuale ale
gadget-urilor.
Spaţiu / confort pasageri

Scaunele MINI au şi ele forme specifice, asemănătoare unor scoici de raliu, dar civilizate pentru a fi şi
confortabile. Chiar şi cele două scaune spate respectă aceeastă atmosferă.

În faţă, ocupanţii beneficiază de spaţiu generos, dar poziţia în volan nu este una lejeră, ci ceva mai sportivă, care să-ţi favorizeze acel go-kart feeling.
În spate, scaunele cu profilare similară oferă şi un confort similar, dar linia plafonului taie simţitor din spaţiul disponibil pe înălţime. Totuşi, doi ocupanţi vor avea parte de un tratament acceptabil aici.
Consum

Cifrele oficiale de consum ale lui MINI Cooper S Paceman sunt destul de moderate, în comparaţie cu potenţialul imens de sub capotă – 9.5 litri/100 km în regim urban, 5.7 litri/100 km în regim extra-urban şi 7.1 litri/100 km în regim mixt. Noi am condus într-un ritm foarte dinamic în oraş şi am depăşit cifra de 11.7 litri la sută, dar e o diferenţă
acceptabilă pentru un stil atât de activ de condus. În regim mixt, dar la fel de dinamic, cifra noastră de consum a coborât pe la 9 la sută. Nouă litri, plătiţi pentru o sută optzeci şi patru de cai de rasă, sunt un preţ mai mult decât onorabil, zicem noi!

Preţ de achiziţie

Pe cât de original, excentric şi interesant este un MINI Paceman,
te aştepţi ca preţul acestuia să muşte serios din banii contului tău bancar. Dar adevărul e că Paceman are un preţ foarte acceptabil în ţara noastră, pornind de la 25,234 euro, pentru versiunea Cooper. Mai puternicul Cooper S, testat de noi, porneşte de la 29,946 euro, iar cei care-şi doresc şi eficienţă maximă, pot alege un Cooper D diesel, pornind de la 27,094 euro. Mai există şi un diesel mai sportiv, dar şi un benzinar ultra-performant,
ascuns sub emblema John
Cooper Works, care trage
38,812 euro. Dar preţul senzaţiilor de
condus la volanul unui MINI Paceman
e aproape incomensurabil, aşa
că preţurile afişate ne par foarte
raţionale.
Verdict final:
MINI Cooper S Paceman


Excelent de manevrabil, plăcut de condus, excelent de stabil în ţinută rutieră, chiar şi pe denivelări, şi foarte agreabil ca şi prezenţă. Original şi plin de personalitate. Niţel lipsit de practicism, dar cui îi pasă?

MINI Paceman e un atribut de glamour, dar e şi mult mai mult de atât. Îţi exteriorizează caracterul şi personalitatea, dar îţi oferă şi senzaţii grandioase de condus, pe care aproape nici o altă maşină nu le
poate oferi într-un mod identic. O fi având el doar două uşi şi o siluetă care îi mai privează de plăceri pe ocupanţii locurilor spate, dar îţi dă ţie în schimb, celui de la volan, o adevărată cascadă de adrenalină. MINI Paceman e o maşină de care să te mândreşti în biografia ta, pentru că, în cazul lui,
simpla lui alegere spune multe lucruri valoroase despre tine.

Instrumente utile:
Date tehnice automobil din test
PeAsfalt.roIlie Toma
4
GALERIE FOTO (69 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!