Pagina principală
Mercedes-Benz GLK facelift – Mini Gelandewagen
7 Iunie 2013
O fi ele atrăgătoare SUV-urile ultra-
compacte cu caracter urban, dar mult mai interesante sunt maşinile care îţi permit cu adevărat să explorezi necunoscutul doar de dragul aventurii
şi a plăcerii unei vieţi lipsite de monotonie! Şi în cazul SUV-urilor, de cele mai multe ori, mărimea chiar poate să nu conteze, mult mai importantă fiind geometria şi virilitatea înaintării cu tupeu acolo unde alţii demult au oprit lipsiţi de vlagă, blocaţi la abordarea unei noi pante prea abrupte...
Noi avem astăzi la test unul din cele
mai tupeiste şi excentrice SUV-uri
de pe piaţă – Mercedes-Benz GLK –
în varianta sa împrospătată. Gama
de motoare a lui GLK a fost de mai
multe ori actualizată şi modernizată, astfel că în momentul facelift-ului
GLK a primit un ultim motor nou
diesel, pe versiunea GLK 250
BlueTec. Şi noi testăm astăzi tocmai
acest nou motor! Deci, haideţi să
vedem împreună cât de bine îi
reuşeşte lui GLK să-şi adeverească
declaraţiile de caracter!
Design exterior şi prezenţă

Facelift-ul lui Mercedes-Benz GLK i-a
„înmuiat” niţel formele rectangulare şi
l-a transformat din nou într-un magnet de atenţie. Dar formele rectangulare ale lui GLK sunt tocmai cele care îi crează acestui model adevărata personalitate! Montanţii ăştia mari frontali poziţionaţi aproape vertical te
fac să le înţelegi rostul abia când te afli la bord, accentuându-ţi senzaţia aflării într-un SUV brutal, plin de caracter, în ciuda dimensiunilor mai compacte. Staţi puţin, avem un deja-vu! Oh, da, asta e, senzaţia asta aduce atât de mult cu cea de la volanul unui Gelandewagen, încât nu am greşi dacă am spune că GLK se vrea a fi un Gelandewagen mai compact, mai
civilizat, mai lucios, dar la fel de carismatic.

GLK reuşeşte să îmbine o geometrie utilă de offroad, cu roţi poziţionate aproape de extremităţile maşinii, cu un aspect şic, într-o manieră de brutalitate ţinută civilizat în lesă. Formele şi silueta maşinii pot să placă sau să displacă, dar puţini vor putea nega un lucru evident: maşina asta are caracter.
Motor şi transmisie

Sub capota versiunii GLK 250 BlueTec se află noul motor turbodiesel al germanilor de 2,143 cm cubi, menţionat chiar acum câteva zile în proaspetele premii International Engine of the Year 2013 pe podiumul celor mai bune motoare din categoria sa. Tot pe podium acest motor s-a aflat şi în 2012, 2011, 2010 şi în 2009, primul an de la lansarea sa.
Iar în condus toate aceste menţiuni se fac simţite şi motivate. Diesel-ul de 2.1 litri e unul din cele mai echilibrate propulsoare pe motorină în 4 cilindri din câte există astăzi pe piaţă, iar sunetul său a fost într-atât de bine rafinat, încât nu mai există nici urmă din troncăneala de acum vreo 10 ani a diesel-urilor, inclusiv a cele Mercedes-Benz. E o plăcere să-l turezi, reacţiile sale la apăsările pedalei de acceleraţie fiind prompte şi coerente, astfel
încât prinzi foarte repede reţeta de dozaj necesar pentru a obţine dinamismul dorit.

Motorul livrează 204 cai-putere, însă cuplul maxim este cel care joacă rolul esenţial aici. Valoarea acestuia ajunge la 500 Nm şi este disponibilă între 1,600 şi 1,800 rpm pe GLK 250 BlueTec. Odinioară, un cuplu de 500 Nm pe un motor de 2.1 litri era o cifră catalogată ca science-fiction, acum
însă ingineria germană a făcut acest lucru posibil. Şi cei 500 Nm se simt din plin pe GLK, maşina livrând o uşurinţă de accelerare şi înaintare aproape incredibilă la turaţii moderate. Iar faptul că valoarea cuplului maxim este disponibilă de la turaţii atât de mici face maşina plăcută în condus şi în condiţii de teren accidentat, când se înaintează încet, cu turaţii moderate ale motorului. Verdictul nostru devine, astfel, cât se poate de bine conturat – motorul diesel Mercedese-Benz
de 2.1 litri e una din cele mai valoroase şi mai savuroase creaţii inginereşti ale germanilor din ultimii ani, realizată cu excelenţă!

Pentru viitorii eventuali proprietari ai unui astfel de model, trebuie să le mai spunem un mic secret interesant. Motorizările cu indicele BlueTec, inclusiv modelul din test, folosesc aditiv AdBlue pentru neutralizarea gazelor de eşapament,
descompunând substanţele cancerigene din emisiile diesel în hidrogen şi apă, substanţe total inofensive. Asta înseamnă că există un rezervor dedicat acestui aditiv, în care periodic se va turna substanţa magică albastră. În mod normal, realimentarea cu aditiv are loc la deservirile programate, un rezervor fiind suficient de la o deservire la alta. Nici preţul aditivului nu este prea mare
în zilele noastre, acesta fiind deja comercializat atât la mai mulţi distribuitori auto şi magazine de consumabile, cât şi în unele staţii peco.

Şi acum haideţi să de referim şi la transmisia automată a lui Mercedes-Benz GLK 250 BlueTec. Vorbim de
aceeaşi renumită transmisie automată cu 7 rapoarte 7G-TRONIC, amplasată pe marea majoritate a modelelor actuale ale producătorului german. Doar că pe fiecare model şi motor, „creierul electronic” al cutiei de viteze este ajustat în reacţii, în funcţie de puterea şi specificul motorului, greutatea şi dimensiunile maşinii, etc.
Iar pe GLK 250 BlueTec cutia de viteze îşi îndeplineşte rolul cu excelenţă, dacă este poziţionată în regim obişnuit de condus sau în regim sport. Schimbările de trepte au loc insesizabil şi rapid, fără ezitări nedorite şi fără estimări greşite a situaţiilor din partea transmisiei. Dacă, însă, vă tentează ideea să treceţi transmisia în regim de schimbare manuală a treptelor transmisiei pe baza padeleleor de lângă volan, veţi avea parte de o confuzie totală. Transmisia
va schimba treapta abia după 1-2 secunde (da, secunde, nu zecimi de secundă), din momentul apăsării padelei, anulând orice intenţie de condus sportiv. Am rămas uimiţi din start de o asemenea întârziere, crezând că e o situaţie întâmplătoare la una din apăsări. Am şi oprit şi repornit motorul şi excepţia s-a confirmat ca regulă absolută – în
regim manual, cu acţionare prin padele, transmisia lui GLK 250 BlueTec schimbă întotdeauna cu aceeaşi întârziere de vreo 2 secunde, indiferent de viteză, intensitate de acceleraţie sau tip de carosabil. Aşa
funcţionează lucrurile pe această motorizare şi atât. Dat fiind acest tablou, e cu mult mai raţional şi rapid ca transmisia să se utilizeze în regim Drive simplu sau în regim Sport, atunci când se doreşte un plus de dinamism. E chiar impresionant să vezi că în aceste regimuri transmisia se comportă absolut perfect şi corect, fără pic de ezitare!
Tracţiune integrală şi performanţe în offroad

După cum spuneam mai sus, geometria lui Mercedes-Benz GLK e foarte potrivită pentru abordarea mai îndrăzneaţă a terenurilor accidentate. Garda la sol e una bine înălţată, iar partea inferioară a maşinii are toate „măruntaiele” bine ascunse de eventuale contacte cu solul. Roţile poziţionate aproape de extremităţile
maşinii favorizează existenţa unor unghiuri foarte bune de atac şi degajare, astfel încât maşina să se poată căţăra cu uşurinţă pe denivelări şi pante mai serioase. La abordarea denivelărilor provocatoare, cu suspendarea eventuală a una sau două roţi în aer, se face simţită o rigiditate torsională de excepţie a modelului. GLK e într-atât de bine închegat în construcţia sa, încât face faţă oricăror solicitări torsionale cu o
uşurinţă fantastică. De fapt, aceeaşi senzaţie am avut-o şi în 2008, când am testat pentru prima dată proaspăt-apărutul GLK de atunci.

Şi totuşi, cu toate aceste abilităţi curajoase ale lui GLK, care te fac să-l asociezi cu un Gelandewagen, trebuie să ţii cont că limitele lui sfârşesc simţitor înaintea limitelor aproape inexistente ale fratelui mai mare. GLK nu are în mod normal zone de
protecţie din plastic în zona inferioară a caroseriei decât dacă se comandă în mod special, nu există demultiplicator de cuplu sau blocaje de diferenţiale pe axe sau între axe. Sistemul de tracţiune integrală este gestionat exclusiv automat, fiind ghidat electronic în analiza terenului şi transmiterea cuplului între roţi, fără posibilitatea schimbării manuale a vreunei setări. Doar deconectarea ESP-ului poate schimba uşor
comportamentul tracţiunii integrale,
întrucât ghidajul electronic al
sistemului de tracţiune integrală e
integrat cu sistemul de stabilizare a
traiectoriei. În rest, totul rămâne la
discreţia maşinii, fără a oferi prea
multe instrumente avansate celui de
la volan.

Dar asta fac toate SUV-urile moderne, de talia lui GLK şi chiar mai mari. Însă spre deosebire de acele SUV-uri,
geometria excelentă a lui GLK şi rigiditatea torsională excelentă îl sporesc foarte mult capacitatea firescă de avansare în offroad, fără necesitatea oricărei intervenţii. Montanţii frontali masivi şi aproape vertical dictează şi un parbriz specific, care, la rândul său dictează
şi geamuri laterale frontale mai masive. Iar toată această construcţie frontală a maşinii, însoţită de o poziţie înălţată în scaunul şoferului, îţi acordă o vizibilitate fantastică în offroad, care nu doar îţi sporesc dorinţa de aventură, dar şi capacitatea de a urma tentaţiile aventuroase!
Suspensie. Offroad şi on-road.

Şi toată această epopee de cucerire a ţinuturilor necunoscute de offroad nu ar fi posibilă fără o suspensie potrivită, capabilă să facă faţă acestor solicitări. Şi, dacă stăm bine să ne gândim la toată lista de modele Mercedes-Benz
testate de noi în ultimii vreo 5-6 ani, trebuie să facem o concluzie care îl avantajează pe GLK, dar care e cât se poate de sinceră: GLK are de departe cea mai bună suspensie din toată gama Mercedes-Benz, capabilă să absoarbă cu excelenţă orice şocuri de carosabil asfaltat, offroad, pietriş, dar la fel de capabilă să ţină maşina
neclintită în viraje şi la viteze de peste 170-180 km/h. Anume de o astfel de suspensie, cu astfel de caracteristici au nevoie maşinile de astăzi, pe care proprietarii lor le vor şi sportive, şi manevrabile, dar şi confortabile şi capabile să înghită energia şocurilor nedorite.

Şi această caracteristică superbă a suspensiei lui GLK este accentuată
şi de dimensiunea enormă a jantelor maşinii din testul nostru. Când am văzut la începutul testului inscripţionată pe anvelope dimensiunea 255/40 R20 101W ne-am zis „Oh, doamne! Vom avea parte de un coşmar pe drumurile autohtone!” Jantele de 20 de inch nu sunt o glumă pe drumurile noastre, mai ales cu un profil de 40% din lăţimea anvelopelor... Apoi îngrijorarea ni s-a accentuat şi mai mult de
modelul anvelopelor cu care este încălţat GLK: Pirelli P-ZERO. Cu astfel de anvelope, dar ranforsate, era încălţat Lamborghini Aventador, testat de noi anul trecut! Şi atunci Aventador avea jante de 19 inch pe puntea faţă şi 20 inch pe cea spate! Diferă doar indicele de viteză – pe Aventador era (Y), ceea ce permite circularea maşinii cu peste 300 km/h, în timp pe GLK-ul nostru de astăzi avem indicele W,
care permite circularea
maşinii cu până la 270 km/h!
Un SUV cu roţi aproape
de supercar?!
Dar îngrijorarea ne-a trecut foarte repede, după primii kilometri parcurşi. Suspensia lui GLK ne-a convins de caracteristicile excepţionale de absorbţie chiar şi cu astfel de jante imense, încât în condus pe drumurile naţionale autohtone nu se simte nici cel mai mic disconfort din cauza dimensiunilor imense alte jantelor. Şi dacă suspensia asta poate avea asemenea comportament cu
asemenea jante, atunci nu mai rămâne loc de îndoială că e într-adevăr cam cea mai bună suspensie din familia Mercedes-Benz de astăzi.

Dar cât de bine manevrează GLK în viraje strânse ale traseelor centrale ale ţării noastre! Suspensia excelentă este ajutată de aderenţa de supercar a anvelopelor Pirelli P-ZERO, astfel încât GLK virează absolut lipit de
asfalt chiar şi cu viteze incredibile, la care alte maşini ar fi aruncate în decorul acostamentului. Doar dacă se abordează curbe mai ascuţite de 90 grade cu peste 110 km/h se încep abia a auzi scrâşnetele anvelopelor, dar maşina oricum îşi urmează traiectoria neclintită. Şi în toată această operă, caroseria lui GLK este ferită de orice ruliuri laterale nedorite, în pofida înălţimii sale.
Cu maşina asta poţi ieşi cu uşurinţă şi pe un circuit sportiv, înregistrând performanţe demne. Şi când te gândeşti că vorbim de o singură maşină – cea care poate excela cu brio în offroad şi călătorii în ţinuturi necunoscute, şi cea care poate vira cu asemenea precizie şi rapiditate pe trasee perfect asfaltate!
Design interior / ergonomie. Calitate materiale.

Ambianţa lui Mercedes-Benz GLK păstrează o mare parte din formele rectangulare de la exterior, dar le
transpune într-o manieră bine
armonizată, astfel încât habitaclul
modelului este chiar foarte plăcut
privirii. Despre calitatea
materialelor este inoportun să
mai vorbim, Mercedes-Benz
şi-a făcut treaba de minune aici şi GLK îţi confirmă orice aşteptări pe care ai putea să le ai. Şi izolarea fonică este foarte bună, făcându-se uşor mai tare auzite doar anvelopele în procesul de rulare pe un carosabil cu textură mai rugoasă.
Spaţiu / confort pasageri

Un alt capitol la care GLK te
impresionează e spaţialitatea pe care
o oferă ocupanţilor de la bord, atât în
faţă, cât şi în spate. Silueta sa
rectangulară îi avantajează extrem de
mult pe cei de la bord. Cei din faţă
beneficiază de o poziţie înaltă, cu mult spaţiu pe lăţime şi înălţime datorită poziţionării specifice a montanţilor, iar
cei din spate se bucură de spaţiu
datorită liniei aproape drepte a
plafonului. Senzaţia de spaţiu e
accentuată şi de plafonul panoramic opţional, prezent pe exemplarul testat de noi. Dacă vă permiteţi bifarea unei astfel de opţiuni, atunci veţi savura senzaţii deosebite la bord!

Scaunele faţă au şi suporturi laterale foarte eficiente, dar care nu taie câtuşi de puţin din confortul şezutului. Scaunele oferă un confort relaxant, dar poziţia este întotdeauna fermă, predispunându-te la aventură şi condus.

Bancheta spate e şi ea foarte potrivit înclinată unghiular, iar profilarea acesteia e de asemenea reuşită.
Există un tunel central firesc pentru
o maşină ce-şi transmite puterea şi
punţii spate, dar acesta lasă oricum
loc unui eventual al treilea ocupant
pe bancheta spate.
Consum

Cifrele de consum din fişele oficiale
ale lui Mercedes-Benz GLK 250
BlueTec sunt extrem de atractive –
7.5 litri/100 km în regim urban,
5.8 litri/100 km în regim extra-urban şi
6.5 litri/100 km în regim mixt.

Atât timp cât noi am circulat în regim
moderat în mediul urban, am reuşit să
obţinem un consum de 7.8 litri/100 km
– foarte aproape de cifrele oficiale.
Însă odată ce am ieşit la traseu,
gustând din abilităţile de performanţă ale modelului, ne-am lăsat tentaţi de
ele şi am avut un ritm de condus extrem de dinamic, fără prea mari bătăi de cap de cifra consumului. De fapt, am şi ascuns-o de pe calculatorul de bord. Apoi au urmat intruziunile de offroad, cu înaintări încete şi staţionări. Într-un final media consumului a ajuns la 9.3 litri/100 km, condimentată cu toată plăcerea condusului. E o cifră acceptabilă, zicem noi. Esenţial e faptul că, dacă se depune niţel efort, cifra poate fi apropiată foarte mult de cea a datelor oficiale şi GLK 250 BlueTec se poate dovedi şi extrem de eficient.
Preţ de achiziţie

Mercedes-Benz GLK 250 BlueTec 4MATIC are un preţ de start de 48,515 euro în România. Maşina din testul nostru este echipată cu o listă lungă de opţionale, printre care se numără farurile Intelligent Light System bi-xenon cu funcţie de virare a direcţiei de iluminare în curbe, plafon panoramic, hayon cu deschidere motorizată, pachet de inserţii cromate, pachet de design AMG Exterior, jante de 20 inch,
pachet sport interior, inserţii de lemn de frasin la interior. Toate opţionalele menţionate şi nemenţionate însumează 8,700 euro, aducând preţul exemplarului testat la un total de 57,515 euro.
Verdict final: Mercedes-Benz GLK 250 BlueTec

În mare parte, preţul lui GLK e apropiat de preţul concurenţilor comparabili din segmentul premium de pe piaţa
României, astfel că GLK vine cu un preţ acceptabil în acest sens. Evident, însă, o achiziţie în segmentul premium nu e neapărat raţională ca şi bani investiţi, ci ţine mai degrabă de plăcerea şi posibilitatea de a exploata un model care mai oferă şi calităţi deosebite pe lângă utilităţile strict necesare unei
maşini. Iar Mercedes-Benz GLK 250 BlueTec oferă aceste calităţi deosebite într-o măsură chiar mai mare decât o fac multe alte modele premium.

Nouă ne place silueta excentrică a modelului şi avantajele pe care le
presupune ea pentru spaţiul interior şi pentru poziţia de condus. Motorul diesel de 2.1 litri sub capotă e o adevărată bijuterie inginerească, fiind plăcut în manevrarea pe orice planjă de turaţii, denotând un sunet extrem de
rafinat şi o funcţionare foarte bine echilibrată a inginieriei sale. Transmisia operează cu întârzieri neînţelese în regim manual, dar foarte bine în regim automat şi sportiv. La bordul lui GLK eşti fascinant şi de
senzaţia de maşină excepţional de bine închegată şi construită, dată de o rigiditate torsională foarte ridicată.

Poate cea mai impresionantă e, însă, suspensia maşinii şi ţinuta de drum a modelului atât pe asfalt ideal, cât şi pe prundiş, asfalt defectuos sau offroad
mai dur. În toate aceste peisaje GLK rămâne ferm, controlabil, manevrabil, dar şi confortabil şi capabil să abroarbă textura pe care „aleargă”.
Iar capacitatea de alergare a modelului este una de maraton rapid, de distanţe oricât de lungi. Mercedes-Benz e modelul care să te inspire să-ţi faci valizele cu soţia în plină vară şi să
porneşti să cunoşti lumea. Şi nu doar partea asfaltată a ei. Ci şi adevăratul relief.

Instrumente utile:
Date tehnice Mercedes-Benz GLK 250 BlueTec 4MATIC
PeAsfalt.roIlie Toma
8
GALERIE FOTO (72 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!