Pagina principală
Noua generaţie BMW X5
9 Octombrie 2013
Atunci când a apărut pe piaţă prima generaţie BMW X5, la sfârşitul anilor 1990, modelul ăsta a sfidat toate aşteptările criticilor, declarându-se din start nu un SUV, ci un SAV. Adică nu un sport Utility Vehicle, ci un Sport Activity Vehicle. Mai pe înţelesul tuturor, BMW X5 a zis din start că nu vrea să se dea tare în offroad, ci va fi primul
model care va aduce sportivitatea adevărată onroad, într-o siluetă de SUV. Aoleu, e un model absurd, au sărit să zică cel mai mulţi din criticii vremii. Dar în anii care au urmat, BMW X5, alături de Volvo XC90, au dominat segmentul la vânzări, făcând toate criticile să pară lipsite de sens. Şi dacă Volvo XC90 încă mai stă blocat la prima generaţie (în 2014 vine în sfârşit şi noua generaţie
a SUV-ului suedez), atunci BMW X5 tocmai a ajuns la cea de-a treia generaţie şi a nimerit pe mâinile noastre, ca să vedem şi noi cât de mult îşi justifică noul model bavarez poziţia de supremaţie.
Evoluţie darwinistă

Vă mai amintiţi de manualele de biologie, de capitolele alea cu descrierea teoriei evoluţiei a lui Darwin, când aflam de câte milioane de ani a fost nevoie pentru fiecare nou avans evolutiv la o specie? Ei bine, o senzaţie similară e dată şi de posteriorul noului BMW X5, care aduce o siluetă într-atât de similară cu cea a predecesorului său, încât par să fie doi fraţi gemeni, nu tată şi fiu, apartenenţi ai unor generaţii diferite. Pentru că o doză de rebeliune e firească de la o generaţie la alta, doză care ar vrea să reinventeze lumea, să se ambiţioneze să schimbe tiparul în care a încadrat-o inerţia evolutivă. Aşa se întâmplă în cazul oamenilor. Aşa se
întâmplă de multe ori şi în cazul maşinilor. Dar noul BMW X5 alege să păşească pe o cărare bine bătătorită, a succesului predecesorului său. Bavarezul a învăţat cu brio ce le place proprietarilor de X5 şi nu vrea să-i provoace la noi experimente. Le oferă pur şi simplu ceea ce poate mai bine.

Din capitolul evoluţiei darwiniste face parte şi platforma tehnică a noului model. Ea este, de fapt, aceeaşi platformă a generaţiei precedente, evoluată şi perfecţionată pentru noua
generaţie. Avem deja o senzaţie de
deja-vu cu păstrarea şi perfecţionarea aceloraşi platforme în segmentul premium german şi începem să suspectăm un complot de cartel, dar verdictul adevărat îl vom putea da doar după cel puţin câteva ore petrecute la bordul maşinii, pe tot soiul de carosabil şi peisaje.

Doza aia importantă de prospeţime, absolut necesară unei noi generaţii, este asigurată de partea frontală a noului BMW X5. Aici stilul de design
inaugurat de actuala Serie 3, cu blocuri optice care derivă direct în calandru, s-a materializat într-o formă frumoasă. Contururile celor două prize ale calandrului sunt mai discrete, dar alungirea farurilor spre vârful longitudinal al maşinii creează un efect de sportivitate nuanţată cu un pic de agresivitate. Priza aia centrală subţire, poziţionată imediat sub calandru, completează acest efect. Prizele masive laterale şi cea centrală inferioară sporesc agresivitatea, fără îndoială, dar trebuie să ştiţi că acestea din urmă nu se vor regăsi pe toate exemplarele noului X5, ci doar pe cele care vor bifa pachetul de stilizare exterioară „M”.
Un alt detaliu de design agresiv, dar frumos, sunt inciziile de pe aripile faţă. Acestea nu fac parte din pachetul „M”, deci vor fi prezente pe toate versiunile modelului bavarez. Şi apropo, nu sunt doar o imitaţie pentru aspect. Aripile au adevărate incizii în acea zonă. Nouă ne plac, şi parcă ne amintesc de modelele britanice cu cap de felină pe capotă.

Desăvârşire predictibilă

Şi dacă urcăm în habitaclul noului
BMW X5, atunci descoperim o ergonomie predictibil de bună a designului bordului, cu forme
familiare de pe alte modele ale mărcii. Oricine e familiarizat cu cel puţin unul din modelele mărcii bavareze se va putea descurca imediat la bordului noii generaţii X5, fără nicio secundă de adaptare.

Interioarele concurenţilor din segment, însă, au crescut şi ele formidabil în calitate şi foarte multe dintre acestea beneficiază de un design foarte inspirat şi original. Noul BMW X5 suferă un pic
la capitolul originalitate, în schimb selecţia materialelor a devenit una mult mai elitistă, modelul bavarez aliniindu-se astfel la rivalii proaspeţi din segment. Întreaga zonă superioară a planşei de bord este acoperită cu piele cusută cu aţă contrastantă, tot cu piele sunt acoperite şi portierele, dar şi marginile tunelului central. Plasticul brut a rămas doar la zona inferioară a planşei de bord, acolo unde acesta trebuie să existe din considerente
practice. Inserţiile de lemn sunt şi ele mult mai masive, iar aluminiul completează discret tabloul desăvârşirii germane de la interior.
Cadranele de bord sunt digitale
acum şi beneficiază de o calitate
grafică foarte bună, asemenei celei de
pe ultimele modele BMW. O creştere
spectaculoasă în calitatea afişajului
a primit-o şi display-ul central al
sistemului multimedia. Calitatea
excelentă este prezentă până şi la
afişajul sistemului de redare a
imaginilor video la 360 grade în
jurul maşinii, semn că şi camerele
video de la exterior au devenit
mult mai sensibile şi calitative.
Un element mai puţin armonios de design îl reprezintă inserţiile dublu etajate de pe zona mediană a planţei de bord, executate în culori şi materiale diferite. Pe lateral acestea derivă chiar în guri duble ale sistemului de climatizare, fapt care aglomerează nedorit designul planşei de bord.
Scaunele faţă au devenit ceva mai
late şi mai axate spre confort, deşi beneficiază în continuare de susţinere laterală eficientă. Cu tunelul ăla central masiv şi asemenea scaune,
aproape că-ţi vine s-o faci pe şoferul
relaxat la bordul noului X5, uitând să
mai provoci maşina asta să-şi
demonstreze adevăratul pedigriu
bavarez.
Bancheta spate a
fost niţel reamplasată,
primind şi o zonă de şezut
mai subţire şi mai coborâtă,
care lasă mai mult loc util
pentru un acces facilitat la bord
şi găsirea unei poziţii comode.
Spaţiu pentru genunchi şi cap există
berechet, iar profilarea reuşită a
banchetei va garanta un confort foarte
bun pasagerilor de aici, chiar şi
la drumuri foarte lungi. Coborârea eventuală a cotierei centrale, la fel de masivă ca şi tunelul central dintre pasagerii faţă, poate spori nivelul de confort până la cel al unei limuzine business veritabile.

Şi unde mai pui că noul BMW X5 vine şi cu dotarea aia în vogă, numită iluminare ambientală, care face atmosfera atât pentru pasagerii faţă, cât şi cei spate. Mai mult ca atât, odată ce culorile de iluminare a LED-urilor care formează această iluminare pot fi schimbate separat pentru diferite zone, se pot crea combinaţii cu adevărat relaxante în ambianţa de la bord.
Eh, ce să mai spunem, interiorul noului BMW X5 e unul predictibil de desăvârşit, aşa cum te aştepţi de la un bavarez modern. Cei care se aşteaptă să vadă un grad mai mare de noutate de la o generaţie la alta i-ar putea reproşa pe bună dreptate o anumită perpetuare conservatoare, dar până la urmă posesorii vor obţine oricum un tablou complet de ambianţă premium de calitate.
Confortul a învins sportivitatea?

Pornim în sfârşit la drum, amintindu-ne de senzaţiile precedentului X5, pe care l-am condus acum 3 ani. Suntem curioşi cât de mult au reuşit să schimbe germanii lucrurile cu aceeaşi platformă tehnică, dacă le-au schimbat. Şi dacă au făcut-o, vrem să vedem încotro a evoluat noua generaţie BMW X5.

Ei bine, nu-ţi ia foarte mult să sesizezi că noua generaţie aduce schimbări
semnificative în senzaţiile de la bord. Dar parcă nu-ţi prea vine să crezi acestor senzaţii, aşa că aştepţi să mai schimbi natura carosabilului, să vezi modelul în alte ipostaze înainte de a o spune răspicat. Mergi şi în alte peisaje şi senzaţia iniţială ţi se reconfirmă: noua generaţie BMW X5 a devenit mai „moale” în suspensii şi inevitabil mai confortabilă. Maşina înghite acum cu silenţiozitate denivelările, abordează virajele cu o lejeritate aproape improprie pedigriului bavarez şi te întrebi,
la un moment dat, ce s-o fi întâmplat de a avut loc schimbarea asta. Probabil clineţii şi-au dorit maşini mai confortabile. Că ştiţi şi voi, a fost o vreme în care producătorii se înghesuiau să injecteze supradoze de sportivitate pe maşinile lor, negând cu desăvârşire confortul. Acum însă, tendinţa pare să revină din nou în albia confortului şi observăm tot mai multe maşini noi care pun un tot mai mare accent spre confort. Iar noul BMW este o mostră surpriză pentru noi, unde confortul pare să fi învins sportivitatea!
Până şi senzaţiile în volanul noului BMW X5 sunt mai lejere şi mai voalate. E bine, e plăcut, şi cei car ne citesc pe noi de mult timp ştiu că nouă ne place întotdeauna un confort bine dozat într-o maşină. Dar aici e vorba de BMW, şi parcă ne aşteptam la caracterul ăla nărăvaş de maşină potentă indiferent de situaţie. Presez cu putere pedala de acceleraţie şi dieselul sub capotă se trezeşte la viaţă instantaneu,
livrându-mi un val imens de cuplu. O da, motorul îţi depăşeşte aşteptările şi reacţionează cu o reacţie incredibil de rapidă! Conducem un X5 xDrive30d, prin urmare avem sub capotă un diesel de 3.0 litri, cu 6 cilindri în linie şi sistem TwinPower Turbo, care şi-a crescut simţitor puterea şi cuplul de la o generaţie la alta, livrând acum 258 CP şi 560 Nm, disponibili între 1,500 şi 3,000 rpm. Dar diferenţa de putere la turaţii
mari o simţi mai puţin, în schimb simţi o diferenţă enormă în rapiditatea reacţiilor la turaţii mici – noul X5 xDrive30d răspunde cu „Da, să trăiţi” când abia începi să dai ordinul acceleraţiei... E superb!

Dar revin la senzaţiile suspensiei confortabile şi a direcţiei. Cum rămâne cu fanii ăia tradiţionali BMW, care vor un SUV, sau SAV, ziceţi-i cum vreţi, care să-i dea pe spate la acceleraţii,
să-i ţină la limită cu suportul lateral în virajele luate cu viteze amiţitoare. La partea cu acceleraţii ne-am asigurat deja că noul X5 excelează şi a evoluat foarte mult faţă de predecesorul său, care era şi el bun, dar cu virajele încă nu reuşesc să găsesc un răspuns pe potrivă...

Dar răspunsul există. Pentru că astăzi maşinile îşi pot schimba ţinuta rutieră
prin simpla apăsare a unui buton, care ridigizează suspensiile, sporeşte acuitatea volanului şi a pedalei de acceleraţiei, ascuţeşte reacţiile transmisiei automate... E suficient să apeşi butonul ăla Sport la noul X5 şi maşina asta devine... o cu totul altă maşină. S-a zis cu confortul ăla lejer şi ritmul pensionar de condus. Gata!
În starea asta BMW X5 e un BMW adevărat, evoluat, modern, şi foarte capabil să te lase fascinat! Direcţia devine mult mai precisă, suspensia ţine maşina neclintită în viraje, chiar dacă apeşi acceleraţia cu forţă la abordarea acestora, transmisia schimbă într-un ritm alert treptele şi X5 se transformă într-un vehicul de performanţă sporită. O da! Fanii puritani ai mărcii vor avea
parte de revelaţii în acest regim de condus. Doar în acest regim, dacă nu vreţi să mergeţi până la vreo setare de circuit, în care să mai opriţi ESC-ul. Dar puterea e transmisă pe toate patru roţi, aşa că driftul spectaculos va fi mai puţin posibil chiar şi pe un circuit. Totuşi, gradul de satisfacţie şi mărimea zâmbetului de pe faţă cresc incontestabil, până la valori aproape maxime, în regim sportiv de condus. Am găsit adevăratul pedigriu bavarez! N-a dispărut nicăieri, a fost doar ascuns în regimul sport! Ba dimpotrivă, şi acolo
a evoluat şi şi-a antrenat muşchii, astfel încât să devanseze orice aşteptări!

Deci, ce s-a întâmplat, de fapt? Păi, iată care e situaţia. Concurenţi direcţi sau mai puţin direcţi ai lui BMW X5, precum Mercedes-Benz M-Class şi Porsche Cayenne, mai ales cel din urmă, se lăudau în faţa lui X5 cu suspensii mai moi, mai capabile să înghită denivelările şi să asigure un grad superior de confort la bord. Acum noua generaţie BMW X5 şi-a mărit considerabil diapazonul de reacţii şi senzaţii oferite la bord, astfel
încât sportivitatea maximă de care e capabil modelul a avansat şi mai sus, iar în partea opusă gradul de confort a evoluat cu paşi gigantici, până la o zonă apropiată de cei doi concurenţi menţionaţi mai sus. Astfel, noul BMW X5 a devenit mai bivalent, mai capabil să facă faţă unui diapazon divers de solicitări. Cei care vor mai mult confort la bord, vor avea adevărate revelaţii. Cei care nu se împacă să aibă întotdeauna un regim „normal” prea confortabil, pot seta o reacţie implicită mai sportivă a suspensiei şi direcţiei din sistemul
iDrive al maşinii, astfel încât să taie din relaxarea mai mare a maşinii chiar şi în regim normal de condus. Un fel de maşină pe care ţi-o croieşti după cum îţi place, doar că acum stofa a devenit mai mult capabilă să satisfacă un număr mai mare de posesori!

Ei bine, cât costă noua generaţie BMW X5 în România? Cea mai accesibilă motorizare e deocamdată cea testată
de noi, xDrive30d, care porneşte de la 63,364 euro, cu tot cu taxe. Cu un set optim de opţionale, preţul poate fi adus în zona a 70 mii euro. E un preţ care a rămas oarecum în aceeaşi zonă a predecesorului său, iar cei cărora li se pare prea mare, vor putea să se bucure spre sfârşitul anului de versiunile xDrive25d şi sDrive25d, care vor fi
mult mai accesibile dar şi, fireşte, mai puţin performante. Noi credem că, pentru obţinerea unui pedigriu veritabil bavarez, motorizarea xDrive30d e pur şi simplu perfectă în performanţele pe care le oferă şi deci, e cea indicată spre alegere!
PeAsfalt.roIlie Toma
0
GALERIE FOTO (52 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!