Pagina principală
Porsche Cayenne Turbo, cu tuning de la TECHART
2 Septembrie 2013
Cumpărătorii unui Porsche au la îndemână sute de opţiuni pentru a-şi personaliza maşina, atunci când merg la un distribuitor şi-şi configurează visul – pentru că asta e Porsche, un vis împlinit. Dar totuşi, mai ales cei care nu se află la primul Porsche din biografia lor, mai încearcă şi terenul atelierelor iscusite de tuning, care pot oferi reinterpretări diferite, de multe ori foarte valoroase, ale modelelor
originale. Şi dacă e să întrebăm orice pasionat înflăcărat al mărcii Porsche, care ar fi cel mai apreciat atelier de tuning Porsche din lume, vom auzi un răspuns cert: TECHART.

TECHART e apreciat pentru câteva lucruri esenţiale, dar în primul rând pentru că nu-şi bate joc de modelele
Porsche, transformându-le în nişte urâţenii hidoase, unicul scop al cărora e impresionarea unor smintiţi cu aere. Nu, TECHART nu face asta, ci mizează pe un tuning inspirat, de cele mai multe ori discret, şi întotdeauna armonizat cu designul original al modelului tunat. De asta, probabil, TECHART vinde încă
foarte puţin prin ţările Orientului Mijlociu sau Rusia, iar principalele pieţe sunt... Germania şi Elveţia. Vă vine să credeţi? Un atelier de tuning care vinde bine în Elveţia?...

Chiar şi cele mai exhibiţioniste
interpretări de tuning ale celor de la
TECHART păstrează o doză generoasă
de bun simţ. Ceea ce avem noi astăzi la
test e anume una din aceste extreme
exhibiţioniste marca TECHART.
E cea mai agresivă interpretare
posibilă a atelierului german
de tuning, fără să alunece
în burlesc şi grotesc. E un
Porsche Cayenne Turbo
de un galben strident,
tunat până la o putere aproape incredibilă pentru un SUV – 660 cai-putere! Pentru a testa acest bolid imens, redacţia PeAsfalt.ro a mers în Germania, la sediul TECHART.

Să începem cu designul, cel menit să
împresioneze în primul rând la o
maşină cu tuning. Cayenne Turbo e
prin definiţie un model agresiv chiar şi
atunci când iese de pe poarta uzinei
producătoare, dar cei de la TECHART
i-au conferit maşinii o combinaţie de
culori stridentă, de galben intens şi
negru lucios, care să-i asigure doza
necesară de discreţie pentru a dilua din
exhibiţionismul galbenului ţipător.
Toate prizele de aer sunt vopsite în
negru, iar blocurile optice au primit
fundal negru. Zona inferioară a
oglinzilor retrovizoare şi conturul
spaţiilor vitrate – au fost vopsite de
asemenea în negru lucios. Cayenne
Turbo a mai primit o nouă capotă cu
branhii pe lateral, care să ajute imensul
motor V8 de 4.8 litri de sub capotă să
respire mai bine. Aţi ghicit, şi acestea
sunt de culoare neagră! Bara de
protecţie faţă a primit un spoiler
agresiv în zona inferioară, dar şi noi
seturi de LED-uri, din nou cu fundal
negru. Nici jantele imense de culoare
neagră nu pot trece neobservate.
Acestea măsoară 23 de inch şi vin din
cea mai fascinantă serie a celor de la
TECHART, care poartă numele Formula
GTS. Contrastul jantelor imense este
asigurat de conturul argintiu, dar şi de
etrierele imense ale frânelor, vopsite
în acelaşi galben strident, cu emblema
TECHART pe ele.
Posteriorul maşinii a primit un spoiler
imens în partea superioară, iar hayonul
a primit un kit cu spoiler în zona
mediană. Acelaşi kit ascunde o parte
din blocurile optice, făcându-le să pară
că au o altă formă. În partea inferioară
SUV-ul a primit un kit aerodinamic şi
noi guri de evacuare – de culoare
neagră, evident. Şi barele de
pavilion sunt negre. Agresivitatea maşinii mai este accentuată de inserţii la aripi, care le fac să pară mai evazate, dar şi de inserţii la praguri. Deci, arată cu adevărat agresiv un Porsche Cayenne Turbo cu tuning de la TECHART? Da, dar, din fericire, agresivitatea este bine dozată şi stinsă cu detalii de
contrast, astfel încât tabloul general rămâne a fi civilizat.

Contrastul dintre galben şi negru este ceva mai temperat la interior, unde culoarea de fundal e gri-ul natural al
tapiţeriei originale din piele. Galbenul şi negrul au aici rol de condimente, pentru că altfel interiorul ar fi obositor. Cel mai savuros condiment e chiar în faţa da, după volan – cele cinci cadrane de bord au primit fundal galben. Aparent e
doar un mic detaliu, dar arată bestial
de bine! Renumita busolă de pe centrul
planşei de bord a oricărui Cayenne a
primit de asemenea un fundal galben.
Din nou un detaliu superb de bine ales şi
încadrat în tabloul complet. La fel de
discretă, dar potrivită, pare şi aţa
contrastantă, galbenă, cu care a
fost recusută tapiţeria bordului şi a scaunelor. Nu pot să nu remarc calitatea excelentă a fiecărei cusături, or TECHART s-a mândrit întotdeauna cu interioare calitative şi acest atribut îmi
este confirmat de interiorul acestui Cayenne Turbo. Galbene sunt şi inserţiile ceva mai masive de pe panourile interioare ale uşilor şi de pe consola centrală, însă aceste detalii par a fi un pic prea stridente.
În rolul picăturilor de culoare neagră vin inserţiile de fibră de carbon. Şi avem de-a face cu fibră de carbon de adevărată, nu cu imitaţii ruşinoase. Şi în fine, pedalele primesc inserţii metalice, iar bancheta spate a fost reconfigurată pentru a primi două scaune individualizate şi un frigider între ele. Adio 5 locuri, deci, SUV-ul are acum doar patru locuri, care emană atmosfera performanţei nebune.
Însă performanţa nebună se face mult
mai vizibilă atunci când deschidem
capota. Cei de la TECHART au instalat
o nouă zonă de acoperire a
propulsorului, înţesată cu fibră de
carbon. Fibra de carbon abundă cu
adevărat în compartimentul motor,
întrucât şi întreaga capotă e acoperită
pe interior cu fibră de carbon! E clar,
maşina asta e făcută pentru cei cărora
deschiderea capotei şi admirarea
motorului le face plăcere!

Şi totuşi, deşi TECHART Cayenne Turbo arată bestial de agresiv, asta nu prea înseamnă mare lucru dacă nu e susţinut şi de o performanţă pe măsură. Că nu în zadar fişa tehnică se laudă cu o putere nebună de 660 CP şi un cuplu maxim de 880 Nm! Dacă stau bine să mă
gândesc, nici cele mai puternice SUV-uri de serie de pe piaţă nu prea pot concura cu puterea SUV-ului pe care îl avem noi astăzi la test! Porsche Cayenne Turbo S are 550 CP, BMW X5M are 555 CP sub capotă, Mercedes-Benz ML 63 AMG Performance Package dispune de un potenţial de 557 CP, Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged vine cu 510 CP,
ca să nu mai vorbim de Jeep
Grand Cherokee SRT8, care dispune de „doar” 470 CP... Se pare că o cifră de 660 CP ar trebui să ne impresioneze azi de-a binelea!

Şi cum ar putea să nu te impresioneze, dom’le, dihania asta de SUV, dacă face sprintul până la 100 km/h în doar
4.2 secunde, iar până la 200 km/h în 15 secunde, lipindu-te în scaun asemeni unui cosmonaut într-o rachetă hotărâtă să atingă prima viteză cosmică...
Şasiul original excelent al lui Porsche Cayenne îl face capabil să menajeze cei 660 cai-putere cu o lejeritate de care nici multe ale coupe-uri sportive n-ar fi în stare. În plină acceleraţie nebună, maşina rămâne a fi lejeră în condus,
cu un volan extrem de informativ şi cu o aderenţă aproape incredibilă. Ţi-ai fi imaginat că, odată ce puterea motorului a fost crescută radical, maşina nu va oferi decât un exces inutil de forţă, pe care nu va fi capabilă să îl transpună eficient pe asfalt, dar nu este aşa – filosofia de „overengineering” a celor de la Porsche i-a garantat lui Cayenne Turbo o capacitate de a ţine în frâu
chiar şi o putere inexistentă astăzi în rândul celor mai puternice SUV-uri din lume!

Şi ai putea continua acceleraţia nebună urcând în plăcere şi senzaţii, dar marea surpriză vine atunci când frânezi ceva mai în forţă. Anume atunci îţi aminteşti, brusc, că nu eşti la volanul unui
supercar uşor şi agil, ci te afli
într-o maşină de 2 tone, pe care legile fizicii o împiedică să oprească la fel de lejer precum a accelerat. Frânele maşinii sunt standard şi nu sunt rele deloc, dar după nebunia cu care te împing în scaun cei 660 de cai-putere, te aştepţi să opreşti cu aceeaşi demenţă aproape fantastică, şi când colo descoperi
că maşina frânează mult mai
tradiţional, iar dacă o supraestimezi,
s-ar putea să ieşi în decor repede de
tot... E clar, maşina asta accelerează
ca un supercar, dar frânează tot
ca un SUV.
Şi totuşi, odată ce prinzi ideea cu ritmul în care poţi decelera şi înveţi să apeşi pedala de frână cu precauţie, te poţi bucura mai mult de performanţele bolidului. Orice apăsare în forţă a
pedalei de acceleraţie se traduce instantaneu într-o urcare rapidă în turaţii a motorului, cu un răsunet bestial ca bonus, care inundă tot decorul din jur. Puterea crescută cu 160 CP faţă de performanţa standard a motorului nu i-a sporit, deci, turbolag-ul, ci l-a lăsat
la fel de neglijabil cât să-ţi poată da fiori fără întârziere. Şi asta chiar dacă cei de la TECHART i-au montat lui Cayenne Turbo două turbine noi mai mari. Dar trebuie să mai ştiţi ceva despre modificările la motoare ale celor de la TECHART din ultima vreme – întreg surplusul ăsta de putere e disponibil la întregul său potenţial doar atunci
când se prezează butonul Sport pe
consola centrală. În regim obişnuit,
puterea livrată va fi comparabilă cu cea
a unui Cayenne Turbo obişnuit. Noi,
însă, l-a condus în mare parte în regim
Sport, că asta am venit să facem în
Germania, să-i descoperim întregul
potenţial al lui TECHART Cayenne
Turbo!
Conducem zeci
de kilometri pe trasee
pline de curbe din Germania şi ne
convingem că esenţa întregului potenţial al bolidului ăsta vine de la şasiu. Şasiul lui Porsche Cayenne
original e mult mai capabil să absoarbă denivelările de asfalt, sau textura imperfectă a acestuia, spre deosebire de multe dintre super-SUV-urile
concurente, care mizează pe o rigiditate maximă a şasiului. Din fericire, versiunea tunată de TECHART a lui Cayenne Turbo rămâne capabilă să izoleze excelent textura asfaltului, asigurând un confort neaşteptat de bun
la bord. Însă eşti de-a dreptul impresionat să descoperi că un SUV care te ţine departe de rigiditatea drumului reuşeşte să intre în viraje ca o sportivă pur-sânge. Fără un şasiu genial, toată demonstraţia asta de forţă ar fi imposibilă, oricât de mult nu ar creşte puterea unui motor tunat.
Dar asta se întâmplă
şi cu Cayennne Turbo
original, deci aici nu e neapărat meritul celor de la TECHART, ci a inginerilor Porsche care ştiu să proiecteze şasiuri perfecte. Bolidul pe care îl conducem noi este ajutat să abordeze virajele doar de jantele imense de 23 de inch, instalate de TECHART. Oops! Tot confortul
ăsta a fost posibil cu jante de 23 inch? Da, e aproape de necrezut!

Şi acum la final, avem o mare dilemă. Pentru cine e potrivită maşina asta? Pentru adevăraţii cunoscători
Porsche, care apreciază maniera de tuning a celor de la TECHART? Nu prea, pentru că adevăraţii cunoscători Porsche optează în primul rând pentru 911, Cayman sau Boxster şi doar dacă îşi pot permite un al doilea sau al treilea Porsche în garaj s-a putea să aleagă şi un Cayenne mai practic. Ah iată, se
pare că am identificat profilul ideal al unui cumpărător de Porsche Cayenne Turbo modificat de TECHART, profil care va fi în minoritate, probabil, faţă de multe altele, dar aşa se întâmplă cu tot ce e perfect în lumea asta.

Şi totuşi, dacă ai ajuns până acolo
încât să ai deja un 911 în garaj,
iar soţia îţi tot spune că familia ta are
nevoie şi de un automobil mai practic,
în care să încapă măcar 3-4
oameni, atunci ăsta e
răspunsul care
să-i împace pe toţi – şi pe ea, şi pe copilul tău, eventual, dar şi pe tine, cel de la volan,care vrea să accelereze la fel de lipit de scaun chiar dacă va conduce o maşină de două tone cu tot cu soţie, copil şi vreo două genţi în ea!
PeAsfalt.roIlie Toma
2
GALERIE FOTO (56 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!