Pagina principală
Porsche Cayman
16 Octombrie 2013
Atunci când jurnaliştii auto vorbesc
despre Porsche Cayman, e aproape
un clişeu necesar să se spună că
modelul ăsta ar fi un Porsche pentru
cei care n-au bani de un Porsche
adevărat. Adică de un 911. Se
întâmplă aşa pentru că un Cayman costă simţitor mai ieftin decât un orice 911, uneori chiar la jumătate de preţ. Se întâmplă aşa şi pentru că până
acum exista şi o diferenţă simţitoare în ţinuta rutieră a celor două modele, diferenţă care îl menţinea pe Cayman acolo unde îi e locul, la startul liniei ierarhice Porsche.
Dar oare sunt lucrurile la fel şi astăzi, atunci când avem generaţii proaspete de Porsche 911 şi Cayman? (Nu ne acuzaţi că nu am testat încă un 911, l-am testat, dar nu l-am publicat deoacamdată). Este oare Cayman şi astăzi un soi de Porsche neadevărat, care nu ar face decât să te tenteze cu doze mici de plăcere, lăsând extazul doar pentru adevăratul „tătic” în familia Porsche? Haideţi să descoperim împreună!
Sunetul Porsche

Diferenţa esenţială între un Cayman şi un 911, pe lângă dimensiunile mai reduse ale primului, stă în amplasarea centrală a motorului la Cayman, în timp ce 911 vine cu motorul poziţionat în spate. Ca să fim mai expliciţi pentru cei care nu văd o prea mare diferenţă, vă rugăm să vă închipuiţi axul imaginar al punţii spate. La un 911 motorul e poziţionat de la acesta spre extremitatea spate a maşinii, în timp ce la un Cayman el e montat în faţa axului spate şi pe acesta. Legile fizicii
ne spun că amplasarea centrală a motorului e mai benefică pentru o distribuţie corectă a greutăţii şi o asigurare bună a manevrabilităţii în viraje, nu în zadar toate supercarurile vin cu motorul amplasat similar. E altceva că în 50 de ani inginerii Porsche au perfecţionat într-atât de mult construcţia lui 911, încât modelul a sfidat şi a dominat orice legi ale fizicii, dar vorbind de Cayman, poziţionarea mediană a motorului lui nu poate fi decât un avantaj.
Aşa cum specialitatea tradiţională a bavarezilor de la BMW sunt motoarele cu 6 cilindri în linie, bucătăria tradiţională Porsche scoate pe tavă motoare boxer delicioase, cu 6 cilindri. Iar actualul Porsche Cayman a primit anume un astfel de motor – un boxer cu 6 cilindri, de 2.7 litri, capabil să livreze 275 CP la 7,400 rpm. Cuplul maxim urcă la 290 Nm, disponibil între 4,500 şi 6,500 rpm. Curioase caracteristici, zicem noi, pentru că puterea maximă şi cuplul se realizează la turaţii înalte, sportive. Iar înseamnă că noi vom tura motorului lui Cayman astăzi!
Şi nu-ţi ia decât o rotire a cheii ca să
recunoşti veritabilul sunet Porsche. E
sunetul ăla dulce de boxer, înmuiat şi
îngroşat de un sistem bine calculat de
evacuare. Şi cu cât urcă în turaţii, cu
atât sună mai setos de performanţă
şi mai dominant. Iar faptul că motorul
stă chiar în spatele tău îl face mai
prezent, mai antrenant şi mai conectat
cu intenţiile tale de condus. Să-l
conducem, deci!
Performanţă tânără

Accelerez cu putere şi sunetul motorului care împinge cu putere maşina asta uşoară, mă face să mă las cu încredere în scaunul sportiv, dar excelent de bine profilat al maşinii. Prima acceleraţie îmi sporeşte doza de încredere în ţinuta maşinii aşa cum puţine maşini reuşesc să o facă din prima clipă. De asta,
mă las cuprins de scaunul sportiv, care îmi dictează o poziţie sportivă, corectă, la volan. Sunt aproape de asfalt, jos, ca în orice sportcar Porsche, şi simt traiectoriile mult mai aproape. Volanul oferă o senzaţie naturală, uşor brută, dar ameţitor de bine conectată cu drumul.
Maşina pe care o conduc e dotată cu o transmisie automată cu dublu ambreiaj PDK. Despre PDK-urile celor de la Porsche s-au spus atât de multe, încât e aproape de prisos să o mai analizezi cu minuţiozitate. Un fapt e cert – transmisia asta schimbă treptele într-atât de rapid, insesizabil, şi la
momentul potrivit, încât poata sta cu siguranţă pe podiumul celor mai perfecte cutii de viteze din lume. Sunt niţel incomode pentru primele ore la volan doar padelele de la volan şi modul în care ele se manevrează, dar transmisia reacţionează cu excelenţă la orice comandă.
Nu pot să neg că simt senzaţia că Porsche şi-ar fi dorit să simplifice interiorul lui Cayman, pentru a-l păstra în nişa sa ierarhică. Există zone de plastic un pic mai dur, dar la fel de calitativ, în faţa mea am 3 cadrane de bord cu un afişaj ceva mai aerat, în locul celor 5 cadrane clasice de pe modelele superioare. Consola centrală este şi ea privată de abundenţa de detalii, dar în acelaşi timp tunelul central păstrează
acelaşi stil de amplasare a levierului şi
a comenzilor, acestea fiind poziţionate
în spatele levierului din cauza tunelului
mai îngust. Totul e mult mai
simplu în habitaclul lui
Cayman, dar nicidecum
simplist. Aerul de
calitate predomină
fără loc de critici, a dispărut doar luciul ăla luxos de pe modelele de vârf. E o atmosferă de sportivitate ceva mai puritană, mai de esenţă.
Conduc acest Porsche
pe un traseu frumos, care
abundă în viraje şi mă conving
de ţinuta lui rutieră impecabilă. Doar
valurile de traseu îl fac să oscileze un pic sfidat, din cauza ampatamentului mai scurt. În rest, maşina asta e la fel de lipită de asfalt şi intră în viraje cu aceeaşi naturaleţe lejeră, pe care o aştepţi de la un oricare alt Porsche. Suspensia are un pic de duritate brută
şi ea, fâcându-te să simţi mai mult textura drumului, dar asta nu face decât să-ţi sporească senzaţia de condus extrem de antrenant.
Apăs din nou acceleraţia în podea şi urc motorul până spre 6,000 rpm. Savurez momentul turaţiilor de top. Nici acolo, sus, roţile spate nu dau semn că şi-ar pierde aderenţa pe asfalt, iar maşina îşi continuă traiectoria la fel de precis. Da, 275 cai-putere nu sună prea impresionant pentru un Porsche modern, dar Cayman cântăreşte doar puţin peste 1,300 kg şi astfel reuşeşte
să prindă prima sută în 5.6 secunde
cu transmisia automată, fără pachet
Sport Plus. E o putere frumoasă,
care să te ducă într-un tărâm al
plăcerii, fără să te năucească prin
abundenţa sa!
Ăsta trebuie să fie primul tău Porsche. E un bun-venit frumos în lumea ingineriei desăvârşite, conceput în stilul performanţei tinere, pentru spirite tinere. Când eşti încă tânăr şi neliniştit, nu pui prea mare preţ pe necesitatea unui candelabru greoi şi luxos în apartamentul tău, ci mai degrabă adopţi un stil minimalist, funcţional şi calitativ, dar poate chiar mai reconfortant. E
exact la fel şi cu maşina asta – n-ai nevoie de cusături de piele pe bord ca să te simţi bine în ea, îţi e suficientă o tapieţierie de piele funcţională şi o ambianţă calitativă. Eşti tânăr, şi vrei senzaţii tari, brute, nefiltrate. Iar Porsche Cayman ţi le oferă în doză completă, fără a trişa cât de puţin. E o inginerie la fel de desăvârşită ca în cazul oricărui alt Porsche, dar e absolvită de kilogramele luxului exhibiţionist şi de caii-putere de rezervă. Tu vrei să iei totul de viaţă, iar Cayman îţi dă un motor pe care să-l poţi explora
în plentitudinea performanţelor lui, fără să-ţi trebuiască neapărat circuite închise. E performanţa tinereţei tale, trăite frumos, pe care an de an să o maturizezi până la un viitor 911. E fata frumoasă şi inteligentă de care te-ai îndrăgostit şi cu care ai fericirea să te căsătoreşti înainte de a îmbătrâni! Germanii n-au simţul umorului, dar ştiu să construiască atributele unei vieţi superbe!

Date tehnice Porsche Cayman
PeAsfalt.roIlie Toma
0
GALERIE FOTO (41 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!