Pagina principală
Toyota Corolla
30 Septembrie 2013
Dacă eşti un designer sau un inginer
auto, iar într-o bună zi şefii îţi fac
onoarea să te includă în echipa
celor care dezvoltă o nouă
generaţie a modelului
esenţial al mărcii, să
ştii că atunci ţi-ai
găsit naşul. S-ar
putea să ieşi din toată afacerea cu o înscriere frumoasă în biografie, dar, în acelaşi timp, atunci când trebuie să reinventezi un Mercedes-Benz S-Class, un Volkswagen Golf sau o Toyota
Corolla, nu mai e loc de experimente. Succesul unei noi generaţii nu e o opţiune, ci o obligativitate absolută, singura alternativă fiind ghilotina de la subsol...
Iar nouă ne face întotdeauna o plăcere enormă, aproape sadică, să punem mâna pe un nou model de esenţă al unei mărci. Evoluţie sau revoluţie? – e o întrebare aproape clişeu în asemenea cazuri. Astăzi, însă, urcăm
la volanul noii generaţii Toyota Corolla fără clieşee şi stereotipuri şi vrem să vedem ce-au creat niponii în calitate de succesor al celui mai popular model al lor! Să vedem, deci, cum se simte „pe viu” noua Toyota Corolla!
Furia civilizată

Eh, noţiunea de furie şi designul unei Corolla nu s-au prea împăcat niciodată. Dar noua generaţie Corolla a fost prefaţată de un concept numit Furia, dezvăluit la începutul anului la Detroit. Odată cu transformarea conceptului în model de serie, însă, „furia” a fost civilizată, primind un aspect mult mai echilibrat, dar păstrând şi o doză plăcută de agresivitate. Anume
asta le lipsea modelelor Toyota mulţi ani – se făceau renumite prin fiabilitate, dar duceau o lipsă acută de forme proeminente şi caracter bine pronunţat. Din fericire, ultimele modele ale mărcii nipone demonstrează o evoluţie frumoasă la acest capitol, iar Corolla a primit cea mai inspirată şi mai
matură interpretare a noilor tendinţe de design Toyota.

Placa aia cromată de pe uşa portbagajului poate naşte critici din partea adepţilor sobrietăţii germane, dar totuşi, noi credem că despre noua Corolla se poate spune cu certitudine că e o maşină frumoasă. E în sfârşit maşina japoneză care să nu te satisfacă doar prin fiabilitate şi inginerie bună, dar de care să-ţi fie plăcut să te apropii dimineaţa, tot admirând-o în timp ce păşeşti spre portiera şoferului.
Ambianţă

Şi din fericire admiraţia nu sfârşeşte atunci când urci la bord. Bine, designul interior nu e chiar atât de inspirat şi de elegant ca la o maşină germană, şi joacă pe asimetrie, dar ai totuşi parte de o ambianţă plăcută la bord, dată mai ales de calitatea mult mai bună a materialelor de aici, în raport cu
cele folosite pe generaţiile anterioare.
Astfel, planşa de bord e realizată în
întregime din polimer moale, şi nu
doar în partea superioară, aşa cum
se întâmplă la unele modele care vor
să impresioneze, ci şi în cea mediană
şi chiar inferioară.

Toyota încă mai păstrează un clasic
ceas digital japonez pe planşa de
bord, de care mulţi alţi producători au
scăpat, transferându-l în afişajul com-
puterului de bord. Aici, însă, prezenţa lui parcă-ţi oferă un condiment exotic, care să sporească autenticitatea niponă a maşinii. Au rămas prezente şi display-urile monocromatice pentru sistemul de climatizare şi computerul de bord – dar te poţi împăca cu ele până la urmă pe un sedan compact la preţ raţional, nu?
Marea evoluţie a interiorului noii Corolla se materializează prin creşterea semnificativă a spaţiului disponibil pentru ocupanţi, mai ales pentru cei de pe bancheta spate. Aici se poate sta foarte confortabil acum, datorită unei profilări reuşite, dar şi datorită spaţiului foarte generos pentru genunchi şi cap, chiar şi pentru cei mai înalţi dintre noi. Unicul atribut care lipseşte pentru
confortul deplin al pasagerilor spate sunt eventualele guri de ventilare dedicate pasagerilor de aici.

Şi totuşi, cea mai valoroasă şi plăcută senzaţie pe care o obţii la bordul noii Toyota Corolla nu ţine nici de designul interior, nici de calitatea mult mai bună a materialelor şi nici de spaţiul mai generos...
Confort civilizat în ţări cu drumuri necivilizate

Cea mai apreciabilă senzaţie vine din confortul la rulare pe care noua generaţie Corolla îl oferă la bord. Suspensia a devenit cu mult, mult, mai moale decât cea a predecesoarei sale, înghiţând cu excelenţă orice textură a asfaltului şi orice denivelări, de care
nu duce lipsă carosabilul autohton. Am putea compara senzaţiile de la bordul noii Corolla cu cele dintr-un Camry american, diferenţa făcând-o doar ampatamentul mai scurt şi oscilarea un pic mai mare a caroseriei la trecerea denivelărilor, dictată de ampatamentul mai scurt. Iar asta face călătoriile la bordul noii Toyota Corolla foarte plăcute, chiar şi la distanţe mai mari.
Ne convingem, astfel, de o curiozitate inginerească aproape paradoxală. Noua Corolla vine cu o suspensie de tip McPherson pe puntea faţă şi cu o bară torsională pe spate, or punţile torsionale nu s-au făcut niciodată prea renumite nici prin confortul oferit, nici prin calităţi dinamice foarte bune. Însă confortul pe care îl oferă noua generaţie Corolla la bord ne convinge că
adevărata cheie constră în armonizarea excelentă a comportamentului celor două punţi, calcularea rigidităţii exacte necesare şi asigurarea unei bune aderenţe rezultate din calcule inginereşti precise. În rezultat, Corolla dispune de o capacitate excelentă
de a înghiţi cu silenţiozitate şocurile carosabilului, chiar şi pe cele transversale peste care puntea rigidă spate trece cu ambele roţi simultan. La abordarea virajelor în viteză ţinuta suspensiei rămâne un pic mai relaxată decât în cazul sedanurilor germane
ferme, dar Corolla rămâne a fi manevrabilă şi sigură, astfel că preţul plătit e insignifiant în raport cu confortul general pe care îl obţii la bord, mai ales dacă trăieşti într-o ţară cu drumuri imperfecte.
Motor şi transmisie

Maşina din testul nostru e echipată
cu benzinarul aspirat natural de 1.6
litri, cuplat la o transmisie automată
cu raport continuu variabil. De fapt, e
de prisos să mai menţionăm
calificativul „aspirat natural” la un
motor pe benzină Toyota, întrucât ştiţi şi voi, Toyota se încăpăţânează să menţină turboaspirarea pe benzină în afara familiei sale, niponii neavând niciun benzinar turbo astăzi în gamă. Iar dacă e să fim cu adevărat realişti, asta nu e decât un mare plus pentru posesori. Dacă un motor turbo va
indica cifre fantastice de consum în fişa de date tehnice, datorită procedurii de omologare a consumului care îl favorizează, atunci un benzinar aspirat natural, mai ales unul care respiră uşor datorită unui sistem de gestiune variabilă a valvelor, va fi extrem de onest în cifrele de consum, oferindu-vă
şansa veridică de a obţine cifrele din fişă în condusul cotidian. E şi cazul Corollei din testul nostru – în fişa
tehnică, la consumul urban e indicată o cifră de 8.2 litri/100 km. Noi am condus lejer prin traficul urban, dar fără
obsesii de eficienţă, şi am obţinut la final o medie reală de 7.5 litri/100 km, mai mică decât cea oficială!
Cei 124 cai-putere ai propulsorului sunt mai mult decât suficienţi pentru un potenţial dinamic bun al Corollei. Cifra oficială de acceleraţie de la 0 la 100 km/h, de 11.1 secunde, nu e prea impresionantă la prima vedere, dar vorbim totuşi de un sedan cu preţ raţional, nu de un bolid premium, iar transmisia automată te ajută să obţii un feedback al motorului adaptat
stilului de condus. Da, aţi citit corect, o transmisie cu raport continuu variabil, care nu numai că nu înăbuşă potenţialul motorului, dar îl şi susţine să se expună prompt şi corect. Dintre toate transmisiile cu raport continuu variabil existente astăzi pe piaţă, cutia de viteze a celor de la Toyota, în special în
forma ei montată pe noua Corolla, e printre cele mai rafinate, intuitive şi eficiente în operare. Deci, ajungem să constatăm un substrat tehnic foarte plăcut al noii generaţii Corolla, care va îndulci experienţa viitoare de proprietar.
Cât costă noua Corolla?

Noua generaţie Toyota Corolla
porneşte în România de la
16,204 euro, preţ valabil pentru
motorizarea de 1.33 litri cu transmisie
manuală. Există şi un preţ promoţional în momentul lansării, de 13,500 euro, pentru aceeaşi motorizare, dar valabilitatea acestuia va fi cu siguranţă
una limitată în timp. Motorizarea testată de noi, cu propulsorul benzinar de 1.6 litri sub capotă, porneşte de la 16,953 euro cu transmisie manuală cu 6 trepte, iar în combinaţie cu transmisia automată costă 20,378 euro. Cei dornici de avantajele unei motorizări diesel pot alege versiunea 1.4 D-4D, care vine cu un propulsor de 90 CP şi porneşte de la 18,293 euro. Motorizarea diesel pentru Corolla e, fără îndoială, o opţiune atractivă şi raţională, însă şi propulsorul de 1.33 litri şi mai ales cel de 1.6 litri pe benzină va oferi un raport bun de performanţă/consum/costuri.
În loc de verdict final

Bună. Foarte bună. Poate e un pic prea bună chiar, dacă stai să te gândeşti şi la sora mai mare, Avensis. Corolla e acum mai confortabilă decât Avensis, mai frumoasă ca aceasta şi are şi materiale mai calitative la interior. Evident, Avensis e mai spaţios şi pe alocuri păstrează o sobrietate mai europeană.
Dar totuşi, cu o nouă Corolla atât de reuşită, sora mai mare va trebuie să-şi convingă publicul cu mai multă insistenţă. În acelaşi timp, dacă e să raportăm noua Corolla la concurenţii săi de pe piaţă, precum Opel Astra Sedan, Volkswagen Jetta sau Ford Focus Sedan, fără a include aici şi sedanurile compacte mai bugetare, putem spune cu certitudine că noua
Toyota Corolla s-a calificat cu succes în liga superioară a acestui segment, oferind calităţi specifice unor clase superioare, la preţuri cât se poate de raţionale.
PeAsfalt.roIlie Toma
2
GALERIE FOTO (43 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!