Pagina principală
BMW Seria 1 116d EfficientDynamics Edition, pe Romantic Road
14 Februarie 2014
În aceste zile romantismul e marele
subiect. Noi, însă, avem cel mai
romantic test drive, pe renumitul
Romantic Road din Germania, cu una
din cele mai eficiente maşini din
lume – BMW Seria 1 116d
EfficientDynamics Edition. Da, e o
Seria 1 din aia nedorită de
conaţionalii noştri, nedorită chiar
şi de cei mai înflăcăraţi
admiratori BMW. Mai mult
ca atât, e o Serie 1 în
caroserie cu 3 uşi!
Şi mai mult, are
o transmisie manuală pe ea! Iar ca tabloul indezirabil să fie complet, maşina din testul nostru nu are jante mari şi frumoase din aliaj uşor, ci roţi de oţel, acoperite cu capace de plastic modeste. Vorba crainicilor TV – nu umblaţi la telecomandă, pentru că nu e totul aşa cum pare la prima vedere, iar poveştile romantice au de mult ori finaluri frumoase neaşteptate!...
Pe scurt despre Romantic Road

Romantic Road e un traseu turistic excepţional al Germaniei, care porneşte din inima ei, din oraşul Wurzburg, şi ajunge până la poalele
Alpilor, în Sud, trecând printr-o mulţime de oraşe istorice, cu edificii medievale sau castele minunate. Zeci de puncte în care merită să te opreşti, să faci o plimbare, să savurezi istoria şi romantismul priveliştilor urbane, dar şi a celor naturiste de pe traseu, întrucât drumul trece printr-o mulţime de peisaje superbe. Oficial, traseul pentru maşini măsoară cam 420 kilometri, dar dacă faci toate opririle şi te mai
abaţi şi pentru mici incursiuni pe străzile alăturate ale oraşelor prin care treci, ajungi foarte uşor la 500 km. Jumătate de mie de kilometri de romantism. Mmmm...
Provocarea

Noi avem o maşină ultra-eficientă în
mâinile noastre. E una din acele ediţii
speciale care renunţă la artificii
estetice în scopul eficienţei. De asta maşina din testul nostru nu are jante focoase, ci roţi oţel, de 16 inch, acoperite cu capace. E minimalistă în felul ei, cu transmisie manuală, fără elemente cromate decorative, şi fără orice altceva care i-ar putea spori greutatea şi consumul.

Aşa că schiţăm un plan provocator
pentru BMW-ul ăsta. Vrem să-i
punem la încercare consumul ultra
eficient anunţat oficial. În fişele
tehnice ale maşinii sunt menţionate cifre aproape incredibile: 4.4 litri/100 km în regim urban, 3.4 litri/100 km în regim extra-urban şi 3.8 litri/100 km în regim mixt. Noi, însă, vom pune maşina la încercare în câteva episoade cu condiţii diferite de condus.

Primul episod va fi cel mai chinuitor pentru maşină. O preluăm noaptea târziu, pe la 00:30, în Munchen, de la sediul BMW, şi vrem să ajungem cu rapiditate în oaşul Essen, unde avem un pic de treabă. Avem vreo 7 ore cu tot cu pauze de traseu pentru a parcurge distanţa de aproape 650 km, care desparte cele două oraşe pe autobahn. Va trebui deci să fugărim
la maxim
maşina, fără pic
de milă pentru eficienţă,
pentru a vedea, atunci când
ajungem dimineaţă în Essen, la
ce valoare poate ajunge cifra reală
a consumului într-o astfel de ipostază
extremă.

Ajunşi în Essen, vom înregistra cifra medie obţinută, vom reseta










calculatorul
de bord şi vom porni
înapoi spre Munchen, dar, de
această dată nu pe autostrăzile
nemţeşti de mare viteză, ci pe
Romantic Road, de la Wurburg spre Munchen. Vom merge mult mai lejer şi mai cu grijă faţă de consum, dar vom avea de parcurs trasee de tot soiul – de la drumuri extra-urbane virajate şi semi-pustii, până la traversarea a zeci de oraşe, tocmai prin centrele lor aglomerate. Vom alterna deci condusul în regim extra-urban cu cel urban, apropiindu-ne de o definiţie
perfectă, dar realistă, a noţiunii de „regim extra-urban”. Vom vedea ce cifră de consum mediu real vom putea obţine aici, conducând mai mult de 24 de ore o distanţă similară de vreo 650 de kilometri, cu multe opriri şi mult... romantism...

Oricât de optimişti am fi, cifrele din fişele oficiale ne par un pic prea
frumoase. Vom reuşi să atingem şi noi un consum atât de mic?...

De ce BMW Seria 1 e un automobil pe care să-l iubeşti înainte de a-l conduce?

Admitem că nuanţa albă pală a caroseriei şi capactele pe jantele de oţel fac maşina asta un pic searbădă.
Admitem şi faptul că designul părţii frontale a maşinii e un pic contradictoriu. Maşina asta e un BMW, dar e un BMW nemachiat, aşa cum vezi uneori poze cu vedete de la Hollywood cu părul zbârlit şi faţa ştearsă. De ce să-ţi placă, atunci, BMW Seria 1? Ei bine, răspunsul se ascunde în ambiţia modelului de a aduce în segmentul hatchback-urilor
compacte o filosofie unică şi preţioasă. Toate, dar toate hatchback-urile de talia asta, premium sau nu, au tracţiune faţă şi oferă, cel mult, unele versiuni cu tracţiune integrală. Până şi concurenţii din segmentul premium, precum Mercedes-Benz A-Class, Audi A3 sau Volvo V40 o fac. Dar BMW Seria 1 oferă tracţiune spate! La care se mai adaugă o poziţie foarte joasă şi sportivă de condus, un ampatament scurt şi un şasiu foarte agil! Maşina asta e gândită pentru cei ce nu vor să
se convertească la tracţiunea faţă, dar trebuie să facă faţă unei decizii practice de familie de a achiziţiona un hatchback. Cumpărând-o, poţi fi în continuare şoferul fericit cu puntea spate motrică, deşi ai, oficial, o maşină cu siluetă convenţională, practică şi cuminte. Din păcate, după apariţia de azi a Seriei 2 Active Tourer în versiunea de serie, suntem nevoiţi să prezicem că generaţia viitoare a Seriei 1 s-ar putea converti şi ea la tracţiunea faţă. Deci, cu atât mai mult, actuala
Serie 1 merită preţuită ca o legendă vie, de care ne vom aminte cu nostalgie peste mulţi ani.

Ambianţă la bord

Exemplarul testat de noi e focusat spre eficienţă, de asta vine şi la interior într-o interpretare mai minimalistă. Inserţiile sunt relativ simple, în stil aluminiu, formând o ambianţă de gri şi negru. Însă minimalist nu înseamnă necalitativ, şi maşina a primit tapiţerie din piele neagră şi cel mai avansat
sistem multimedia disponibil pentru
ea. De asemenea, a fost plăcut să
descopăr că zonele cele mai expuse
atingerilor de pe panourile interioare
ale uşilor au fost şi ele tapiţate cu
piele, favorizând astfel o bună durabilitate în timp.

În momentul în care primim maşina, e trecut de miezul nopţii. Iluminarea gălbuie a luminilor de interior dă o
senzaţie caldă familiară, plăcută
vizual. Îmi găsesc foarte repede o
poziţie superb de sportivă şi comodă
la volan. Am coborât scaunul la
minim pe înălţime, l-am culisat un pic
spre spate pentru a mă simţi şi
confortabil, şi constat că am, în
dreapta mea, la îndemână
schimbătorul de viteze al transmisie
manuale şi frâna de mână, manuală
şi ea! A trecut mult timp de când nu
am condus un BMW cu transmisie
manuală, dacă nu greşesc ultimul a
fost Seria 1 M Coupe, în 2011. Prea
devenise automata o regulă. Acum,
că am pus mâna pe levier, m-am
simţit entuziasmat să revin în braţele
unei senzaţii de dragoste tinerească.
Tu şi transmisia manuală, tu şi
senzaţiile fireşti de drum, tu şi mai
multă implicare în relaţia creier-
maşină.
Eficienţă la 180 km/h?

Atunci când părăseam Munchen-ul,
la volanul lui Seria 1 116d
EfficientDynamics Edition, era
aproape ora 1 noaptea. La 7
dimineaţă trebuiam să fim în Essen,
la 650 km depărtate. Cu 7 ore de
condus intens, cu o viteză medie de
aproape 110 km/h, ar fi trebuit să
ajungem. Dar, la o astfel de distanţă
lungă, mai trebuie să luăm în calcul încă cel puţin vreo 2 staţionări a câte 15 minute, care ne-ar fi putut reduce timpul efectiv la vreo 6 ore şi jumătate. Şi unde mai pui că e noapte, iar condusul pe autostrăzi drepte de sute de kilometri se dovedeşte a fi de multe ori provocator la somn...

Am început prin a menţine o viteză constantă de 130-150 km/h. Cu 6
trepte ale transmisiei manuale, rularea la astfel de viteze se face fără mare efort al motorului. Mă ajutau să rămân concentrat senzaţiile plăcute de condus. Poziţia sportivă şi confortabilă, direcţia foarte informativă şi senzaţia tracţiunii spate fac maşina extraordinar de plăcută.

Dieselul de sub capotă e unul de
1.6 litri, care dezvoltă 116 CP la
4,000 rpm şi 260 Nm între 1,750 şi
2,500 rpm. S-ar părea că sunt valori
modeste, dar maşina e una
compactă, şi la depăşiri de autobahn
german se simte foarte vioaie chiar
şi la viteze de 150-160 km/h.

Se făcuse ora 3 noaptea, iar eu
înaintam ascultând piese plăcute de
rock classic la un post de radio
german. Mă surpinsesem la un
moment dat, însă, că nu mai conduc
atât de tonifiat, ci mai degrabă menţin un ritm constant, către o perioară următoare de somn. Observasem că şi viteza îmi scădea tot mai mult, ajungând să conduc pe banda dreaptă, cu 120, maxim 130 km/h. Mi-era somn, ce mai. Aici vine cele mai dificile moment în experienţele de şofer. Atunci când înţelegi că ar fi bine şi sigur să faci o pauză de somn, însă
nu ai timp pentru ea, oricât de mult ai
vrea. Trebuie pur şi simplu să fii
într-un anumit punct, şi timpul de
sosire la destinaţie nu suportă
amânare. Ce faci atunci? Bei o cafea,
dar nici aia poate să nu-ţi rezolve
decât temporar problema. Am făcut o
primă oprire. N-aveam decât vreo
250 km parcurşi din cei 650...
Respiram aerul curat de afară,
sorbind o cafea, pentru a-mi
recăpăta starea tonifiată. Trebuia să
schimb ceva.

Am urcat din nou la volan şi am
decis să aplic soluţia care mă ajută
de foarte multe ori – să conduc mai
dinamic. Până aici maşina arăta un
consum de vreo 4.5 litri/100 km, dar
nu mă strădui deloc acum să bat
recorduri de eficienţă. Pe drumul
retur vom face maraton de eficienţă,
acum vrem un condus natural, în
condiţii de viteză sporită.

Am urcat la volan, şi am pornit la
drum, mai departe. De data această
cu viteze mult mai mari. Am
accelerat până spre 160 km/h, apoi 170, apoi 180 km/h. La o astfel de viteză tabloul de după geam se schimbă mai rapid, trebuie să judeci mai mult şi mai des asupra situaţiei de dinaintea ta, schimbării benzilor, depăşiri şi tot felul de lucruri care te fac să te implici. Iar implicarea îţi alungă somnul. Cu 180 la oră, maşina asta mi-a alungat orice urmă de povară nocturnă. O savuram. E atât de plăcut să conduci
un BMW Seria 1! Se simte atât de firesc, de natural, de manevrabil, de onest! Am observat doar un simptom de vibraţie a angrenajului motor-transmisie-ambreiaj atunci când pornesc de pe loc, în treapta 1. A fost un pic neobişnuit să descopăr această lipsă de rafinament la un BMW modern, dar acum tocmai lipsa de rafinament şi naturaleţea senzaţiilor mă fac să-mi placă maşina asta.
Eram extrem de curios să văd evoluţia cifrei de consum la o asemenea viteză. Cele mai multe maşini, la 180 km/h, nu s-ar fi sfiit să urce spre 9-10 litri la sută, chiar şi cu un motor diesel, ca să nu mai vorbim de benzinare care ar fi putut urca spre 12-13 litri. La urcuşuri permiteam maşinii să-şi reducă viteza până la 160 km/h, iar la văi recuperam şi acceleram până la 190-195 km/h. Mai târziu aveam să
descopăr surprins că 195 km/h e viteza maximă oficială pe care maşina din test o poate atinge! Deci rulam cu viteze apropiate de maxim! Kilometrii se consumau mult mai repede, însă dieselul din rezervorul de 52 de litri nu avea de gând să se consume prea curând. Cifra consumului mediu a urcat spre 4.9 la sută, apoi 5.0 litri/100 km. Într-un final, după vreo 150 km parcurşi în tempou maxim, cifra s-a
stabilizat la 5.1 litri/100 km! Doar 5.1 litri de diesel consumaţi la 180 km/h viteză medie pentru BMW 116d EfficientDynamics Edition! Formidabilă eficienţă! Formidabil dinamism!

De fapt, dacă am face abstracţie de cifra de consum, senzaţiile de condus ale modelului sunt cele care merită cea mai mare apreciere. Extraordinar de natural, antrenant şi savuros! Îmi ziceam atunci că multă lume care nu se simte atrasă de Seria 1 ar trebui să o conducă pentru a o descoperi cu
adevărat. Iar cei cu predilecţii sportive accesibile ar putea prefera Seria 1 chiar şi în faţa Seriei 3 sau Seriei 4!

Ritmul de condus alert ne-a făcut să ajungem la destinaţie cu aproape 2 ore înaintea termenului-limită! Fantastică alergare! Şi cifra de consum, în Essen, a rămas la 5.1 litri/100 km parcurşi, pentru 640 km rulaţi. Iar asta însemna că noi am consumat 32.64 litri de diesel pentru întreaga cursă!
Eficienţă romantică

În ziua care a urmat, maşina noastră a stat în regim de aşteptare, în timp ce noi munceam. Spre seară, am mers la un hotel pentru a ne trage sufletele, iar ea ne-a aşteptat cuminte în parcare până a doua zi dimineaţă. Urmau două zile de week-end, perfecte pentru explorarea renumitului Romantic Road!

Sâmbătă dimineaţă. Pornim motorul diesel şi auzim troncănitul specific.
Motorizarea noastră are încă unul din troncănitele alea de modă veche, fiind mai puţin rafinată decât versiunile mai puternice ale aceluiaşi motor, de pe alte modele. Şi în ziua anterioară, prin oraş, am mai observat simptomul vibraţiei motorului şi transmisiei la pornire. Ai senzaţia că există un anumit punct al ambreiajului în care, dacă reţii piciorul prea mult, motorul începe a oscila cu tot cu cutie de viteze zgâlţâind un pic maşina. Iar pe parcursul următoarelor zile simptomul
se confirmase ca o regulă, dar între timp am început a-i simţi mai bine punctul critic al ambreiajului şi turam un pic motorul în acea zonă pentru a ocoli efectul.

Ne îndreptam către Wurzburg într-un ritm mult mai lent. Cifra de consum se situa, după vreo 100 de kilometri parcurşi, la 4.3 litri/100 km. Apoi, în următoarele ore, am reuşit să reducem cifra la 4.1 şi 4.0 litri/100 km. Sună superb de bine! Am trecut
să alimentăm maşina şi, fără să ne gândim prea mult, am turnat diesel în valoare de 25 de euro. Adică vreo 18 litri. Apoi am făcut un calcul sumar şi ne-am dat seama că am fi putut alimenta cu şi mai puţini bani, întrucât
mai aveam încă mult diesel în
rezervor.

Traseele deveniseră tot mai frumoase şi ne îndreptam spre Wurzburg pe un drum aproape pustiu, în afara reţelei
de autostrăzi nemţeşti. Menţineam o viteză apropiată de 100 km/h şi savurat condusul în viraje cu o maşină care le menajează excelent. Cifra consumului a scăzut la o valoare incredibilă – 3.7 litri/100 km!
Am ajuns în Wurzburg, locul din care începe, oficial, Romantic Road. Am intrat cu Seria 1 în zona ultra-centrală a oraşului şi am pozat în renumita piaţă a palatului de aici, numită de germani Residenzplatz. Era o seară
frumoasă, cu soare spre apus, care dădea o lumină caldă şi inspira un aer cu adevărat romantic.

Ne-am continuat ulterior drumul spre următoarea localitate,
Tauberbischofsheim. Pe traseu
întâlneam din când în când plăcuţe
care ne anunţau că ne aflăm pe
Romantic Road. Frumuseţea reliefului din aceste zone e superbă! Love is in the air...
Au urmat alte localităţi superb de frumoase, precum in Bad Mergentheim sau Rothenburg ob der Tauber. Am avut ocazia de a intra cu
BMW Seria 1 şi în interiorul unei cetăţi medievale, rulând pe străzile înguste şi pavate de acolo. Supensia maşinii şi roţile de dimensiune minimă înghit
excelent denivelările. Trebuie să recunosc că primele segmente ale lui Romantic Road au fost cele mai pitoreşti şi cele mai înălţătoare.
Se făcuse din nou seară şi noi aveam să ne mai continuăm drumul prin câteva localităţi, cu o mică pauză. Cifra de consum se stabilizase, între timp, la 3.9 litri/100 km, chiar dacă am mers prin ambuteiaje urbane de seară şi am traversat centrele tuturor localităţilor de pe traseu.
Localităţi precum
Nordlingen sau
Schwaben le-am
trecut noaptea.
Am savurat
drumurile simple,
extraurbane. Am
savurat
frumoasele sătucuri germane de pe traseu la lumina proiectoarelor nocturne. Şi între timp drumul romantic m-a făcut să mă ataşez de-a binelea
de maşina asta. Mi-am zis chiar că
mi-aş cumpăra o Seria 1 anume ca cea pe care o conduc în test, eventual poate cu 5 uşi. Cu un consum care
se încăpăţâna să rămână la 3.9
litri/100 km şi cu asemenea senzaţii
de puritane de condus, modelul ăsta
oferă o combinaţie de calităţi pe
care le găseşti foarte greu
altundeva.

Spre dimineaţă eram în Augsburg, un
alt loc frumos de pe
Romantic Road
cu un castel renumit. Era 5 dimineaţa şi Seria 1 a mai avut parte de o sesiune foto, pentru ca mai apoi să ne îndreptăm spre Munchen, tot în afara
autostrăzilor. Drumurile astea lăturalnice erau absolut pustii într-o zi de duminică dimineaţa şi am putut avea parte de o nouă plăcere paradisiacă de condus, cu razele soarelui de răsărit luminându-ne din spate...
Cifre finale

Iată-ne reveniţi în Munchen, într-un final, după 1,327.8 km parcurşi. Cifra finală de consum global al traseului Essen – Munchen a constituit 3.9 litri/100 km. Noile motorizări bavareze oferă şi regimul ăla de câştigare a kilometrilor în plus prin condus eficient. Ei bine, noi am condus eficient
şi maşina ne-a sugerat că am economisit diesel suficient pentru a parcurge alţi 69.5 km!

Comparând cifra obţinută de noi în regim mixt de condus cu cea oficială, obţinem o diferenţă de doar 0.1 litri/100 km! Chiar şi atunci când am condus-o constant cu 170-190 km/h, cifra
consumuli s-a menţinut la 5.1 litri/100 km! Dar dincolo de fişa oficială, realizăm că tocmai am condus un BMW, cu tracţiune spate, suficient de performant încât să alerge la galop pe autostrăzi, dar în acelaşi timp suficient de precaut încât să fie atât de eficient! Şi în ambele scenarii extrem de plăcut în a fi condus!
BMW Seria 1 116d EfficientDynamics Edition nu e creată pentru cei care caută fiţe premium disponibile pe alte modele BMW. E mai degrabă pentru
cei ce vor inginerie premium, ambalată într-o formă eficientă şi raţională. E pentru cei ce apreciază condusul puritan, dar nu vor să alimenteze un
motor lacom de combustibil. E pentru cei ce gândesc diferit, inteligent, şi caută soluţii neconvenţionale, la care alţii poate nu s-a fi gândit!
PeAsfalt.roIlie Toma
1
GALERIE FOTO (73 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!