Pagina principală
BMW Seria 4 Convertible
27 Septembrie 2014
Vara nu mai e pe aici, şi doar ultimele zile de toamnă însorită îţi mai pot da şansa unui condus savuros fără plafon, înainte ca decapotabila ta să meargă la adăpostul hibernal, iar plăcerea condusului în lumina apusului
de soare, care-ţi scaldă umerii, să rămână o amintire şi o dorinţă în acelaşi timp... Să dăm, deci, o tură cu BMW Seria 4 Convertible până nu e târziu!
Acolo unde cerul e limita

BMW Seria 4 Cabriolet – sau Convertible, ziceţi-i cum vreţi – dispune de plafon rigid, iar asta înseamnă că, la închiderea lui, maşina capătă caracteristici aproape identice cu cele ale unui coupe. Iar noi am testat Seria 4 Coupe anul trecut, în interpretare 420d şi 435i xDrive. Acum, însă, n-are niciun sens să mergem cu maşina altfel decât cu plafonul coborât, bucurându-ne de seninătatea cerului deasupra noastră.

Toţi cred că maşinile decapotabile sunt al naibii de plăcut de condus. Toţi
îşi imaginează imediat Coasta de Azur în peisaj, sau cel puţin coasta Mării Negre. Aşa spune convenţionalul, aşa ne-a tot învăţat lumea auto de-a lungul ultimelor decenii. Dar adevărul e că marea provocare a unei decapotabile e aerodinamica potrivită până în cel mai mic detaliu. Dacă ea nu e adusă la absolut, atunci înghiţi prosteşte curenţi de aer învolburaţi din toate părţile şi, cu cât creşti viteza, cu atât îţi diminuezi plăcerea condusului. Din fericire, BMW Seria 4 Convertible stă foarte bine la acest capitol, iar condusul ei te lasă să te bucuri de priveliştea cerului fără deranjamente eoliene. Însă maşina nu
atinge perfecţiunea decât atunci când tragi ecranul ăla aerodinamic din spatele tău. Fără el decapotabila bavareză e plăcută în condus până la viteze moderate, de până la 90-100 km/h. Dacă vrei să mergi mai sus de atât, trebuie să respecţi instrucţiunea germanilor şi să activezi ecranul din spate ca să-ţi păstrezi plăcerea condusului. Sună ca o reţetă medicală, dozată cu exactitate, la ore potrivite. Anume aşa e BMW Seria 4 Convertible – un elixir din ingrediente naturale dozat cu precizie microscopică de laborator!

Pentru că în modelul ăsta, mai mult ca în oricare altul, simţi naturaleţea ingredientelor de bază înţesată cu inginerie de înaltă precizie. Maşina e plăcută în condus şi-ţi dă senzaţii de o naturaleţe sporită în volan, dar în
acelaşi timp volanul are o precizie din aia ultra-modernă şi ultra-izolată de textura drumului. Amatorii de „medicină tradiţionalistă” l-ar putea simţi un pic artificial din cauza asta. Dar nu artificialitatea e de vină, ci rafinamentul maximalist.

Iar senzaţia de maşină premium, poate excesiv de ocrotitoare cu ocupanţii săi, îţi este întărită mai apoi de gurile de ventilare care-ţi suflă zona gâtului, să nu simţi năduful caniculei
nici măcar acolo! Nu ştiu de ce, dar simt maşina asta un pic prea distantă, potrivită parcă mai mult pentru defilările din Saint-Tropez şi Monaco. Poate e din cauza faptului că am condus-o prea galant până acum?

Drumul deshis şi aproape necirculat din faţa mea îmi dă şansa să schimb macazul. Apăs cu putere pedala acceleraţiei şi de sub capotă motorul se trezeşte instantaneu la viaţă. Conduc un 428i, iar asta înseamnă că
acolo, sub capotă, e montat un motor turboaspirat de 2.0 litri şi 245 CP! Iar cuplul maxim de 350 Nm e disponibil încă de la 1,250 rpm! Peisajul sonor s-a schimbat imediat – motorul urcă delicios în turaţii, iar odată cu el încep să recunosc plăcerea tipică de condus a unui bavarez. Fac uz şi de padelele de schimbare a treptelor şi savurez acum cu adevărat decapotabila asta! Ţinuta de drum e impecabilă, iar cu acoperişul coborât, deşi teoretic am o greutate mai mare pe puntea spate,
simt maşina parcă şi mai bine centrată şi fixată de carosabil. În viraje strânse manevrabilitatea excelentă se face simţită până la apogeu, iar în acele momente critice volanul îşi dezbracă haina de rafinament excesiv şi devine mai informativ, mai nărăvaş şi mai plin de caracter! Da, ai la îndemână şi un
regim Sport care face maşina să-şi dea jos mănuşile şi pe care noi recomandăm să-l foloseşti mai mult ca la oricare altă decotabilă. Şi, deşi transmisia automată cu 8 trepte reacţionează impecabil şi predictibil la toate intenţiile celui de la volan, pentru deliciul deplin noi îţi recomandăm să
faci uz de regimul manual şi să-ţi delectezi simţurile cu sunetul şi puterea motorului de sub capotă! Într-o asemenea ipostază maşina asta nu e plăcută în condus numai pe plajele de pe Saint-Tropez sau Nisa sau Monaco, ci şi pe drumuri uzuale, cu cel puţin un pic de curbe şi diferenţe de nivel!
Însă în momentul în care revii la un condus galant, maşina asta îţi dă din nou senzaţii reci şi parcă pierzi din nou contactul cu ea. Dacă te mai împinge păcatul s-o treci în regim eco, atunci când toate simţurile îi amorţesc,
te-ai pricopsit cu o decapotabilă preparată parcă de bunica prea grijulie pentru nepotul ei drag... În asemenea regim de condus maşinii ăsteia nu-i ajunge intensitate de viaţă, spirit de aventură „by default”. Îmi tot vine să-i
spun frigidă şi cred că termenul ăsta i se potriveşte, dacă vorbim, totuşi, de o decapotabilă! O decapotabilă, pe naiba! O decapotabilă de la care aştepţi demenţă imediată, să te incite la aventură, să te dea jos prin
senzaţii tari fără să fie nevoie să o „îmbeţi” cu butonul ăla Sport neapărat! Toate aceste senzaţii ar fi acceptabile pe un sedan, pe un break, chiar şi pe un coupe, dar de la o decapotabilă nu vrei modestie!

Avem senzaţia că inginerii bavarezi au fost oarecum impuşi să treacă vama birocraţilor şi ecologiştilor printr-un camuflaj galant. Ţi-au împins fata rea pe care o aştepţi, dar au îmbrăcat-o în haine de măicuţă. Şi ei, şi tu, se aşteaptă că o să o „despachetezi” cât mai curând posibil de camuflaj prin includerea regimului Sport, de fată rea, şi o s-o savurezi cu adevărat! Asta e
soluţia! Ţine maşina asta întotdeauna în regim Sport! Şi atunci te vei bucura de condus, de peisaje, de extazul pe care ţi-l poate da! Atunci vei putea spune cu adevărat că pui la treabă o decapotabilă, şi doar cerul şi imaginaţia îţi sunt limitele!

Gândind la rece

Ei bine, este oare motorizarea 428i cea mai potrivită pentru un Seria 4 Convertible? Nu vom lua în calcul motorizările diesel, întrucât pe cei care-şi imaginează o decapotabilă diesel îi
vom convinge foarte greu de migrarea în tabăra benzinei. Pentru ei BMW oferă până şi un 430d şi până şi un 435d xDrive! La capitolul petrol, însă, BMW Seria 4 Convertible oferă şansa alegerii între motorul turboaspirat în 4 cilindri şi cel turboaspirat în 6 cilindri. Cel în 4 cilindri, pe care-l conducem şi noi astăzi, e disponibil deocamdată în două ipostaze – 420i şi 428i – cu 184 CP versus 245 CP. Evident, dintre cele două ipostaze 428i va fi cea mai condimentată, iar regimul Sport, atât
de necesar maşinii, va fi mai plin
de senzaţii tari. Dacă, însă, vă
doriţi o ipostază cu adevărat
plenară a unei Serii 4
decapotabile, noi v-am
recomanda cu lipsă de
modestie să optaţi
pentru motorul
cu 6 cilindri
în linie de pe versiunea 435i. Diferenţa de preţ îşi merită banii, mai ales dacă tot îţi doreşti o decapotabilă premium departe de a fi accesibilă! Iar partea frumoasă e că versiunea 435i nu mai vine camuflată, ci sare pe tine imediat cu senzaţiile alea tari şi irepetabile ale motorului cu 6 cilindri în linie, pe orice plajă de turaţii...
Verdict

BMW Seria 4 Convertible şi-a luat numele de Serie 4 tocmai pentru a-şi justifica o personalitate distinctă faţă
de o Seria 3, cu care e înrudită tehnic. Îmi amintesc, însă, senzaţiile de condus ale fostei generaţii Seria 3 decapotabile. Erau parcă mai fireşti, mai plăcute şi cu mult mai speciale decât într-un sedan al aceleiaşi generaţii. Şi nu era nevoie să
apeşi pe un buton pentru a primi toate aceste simţuri. Noua generaţie, însă, îţi dă din start senzaţia unei maşini bune de altă caroserie, care s-a întâmplat pur şi simplu să fie lipsită de
acoperiş. N-o simţi specială din start, n-o simţi o decapotabilă cu caracter propriu şi personalitate distinctă, deşi arată ca una. Da, la design maşina asta merită un 10 absolut, şi din anumite unghiuri pare chiar inspirată
din formele excentricului BMW i8. Dar nu şi la senzaţiile iniţiale. Apuci să guşti mai plenar maşina abia când o treci în regim Sport şi începi să simţi exaltările puternice pe care le poate oferi platforma tehnică impecabilă
care-i stă la bază. E păcat că miezul savuros e atât de ascuns, or anume el e partea cea mai gustoasă a modelului ăsta!
Activând regimul Sport, maşina asta devine un BMW decapotabil pur-sânge, aşa cum te aşteptai iniţial. Îi simţi precizia ţinutei de drum, îi simţi puntea spate scoţându-te pe traiectoria dorită din viraje, îi simţi, în fine, volanul în mâini ca pe o continuare a intenţiilor tale!
Îşi merită BMW Seria 4 Convertible banii? Maşina testată de noi costă în România peste 72,700 euro. E vorba de preţul cu tot cu dotări opţionale, evident. Dacă nu prea aveţi probleme de buget, nu veţi ezita să daţi banii ăştia pe ea, dar verdictul nostru se cristalizează într-o altă manieră – fie vă lăsaţi cucerit de designul modelului şi alegeţi o versiune mai puţin dotată, eventual cu un motor mai accesibil, fie puneţi accent
pe plăcerea supremă în condus şi mai urcaţi niţel până la benzinarul cu 6 cilindri. Diferenţa de preţ dintr-un un 428i Convertible şi un 435i Convertible nu e uriaşă, iar maşina din testul nostru are opţionale de vreo 22,000 euro pe ea. Aţi putea recupera diferenţa dintre cele două motorizări tăind uşor din opţionale
şi „voila!” – pentru aceiaşi bani aveţi o Seria 4 decapotabilă plăcută în condus până la apogeu!
PiataAuto.mdIlie Toma
0
GALERIE FOTO (24 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!