Pagina principală
BMW Seria 5 facelift – 520d vs 525d xDrive
3 Februarie 2014
BMW Seria 5 a trecut acum câteva luni bune printr-un facelift discret de mijloc de carieră, care i-a împrospătat prezenţa, i-a perfecţionat ambianţa şi a făcut-o şi mai eficientă. Cititorii noştri fideli ştiu că noi am avut ocazia să ne convingem de foarte multe ori de eficienţa motoarelor diesel BMW, de la teste drive obişnuite până la călătorii lungi spre saloane auto internaţionale, sau mai recent, într-o expediţie fantastică spre Laponia. Întotdeauna afirmăm cu certitudine că dieselurile BMW merită marele loc pe podiumului segmentului premium, dar totuşi de fiecare dată acestea reuşesc să ne surprindă cu noi aspecte plăcute, mai ales dacă le gustăm în combinaţii diferite.
Testul de astăzi e unul cu totul special, pentru că am vrut să comparăm două versiuni diesel ale Seriei 5 facelift, oarecum apropiate ca şi nivel ierarhic, dar distincte în acelaşi timp prin punţile cărora motoarele îşi transmit puterea. Am ales de o parte una din cele mai eficiente versiuni – 520d – cu tracţiune spate, într-o dotare luxoasă, cu un habitaclu cu tapiţerie bej şi inserţii de lemn. De cealaltă parte am ales o Seria 5
în versiune 525d xDrive, care vine cu un propulsor ceva mai puternic, dar care îşi transmite cuplul către toate cele patru roţi. Mai mult ca atât, această versiune are un exterior M package, iar interiorul a schimbat pielea luxoasă şi lemnul elegant pe mult mai sportivele inserţii din aluminiu, Alcantara şi material textil. Să vedem, deci, care versiune îşi poate cuceri mai bine un eventual posesor şi cât de mult se deosebesc, de fapt, cele două BMW-uri din testul nostru!
Discreţie

Spre deosebire de faceliftul lui E-Class, care a schimbat radical designul maşinii, BMW Seria 5 a primit modificări discrete la mijloc de carieră, suficient cât să confirme designul reuşit iniţial şi să adauge doar mici accente de prospeţime necesară. Au fost modificate blocurile optice şi barele de protecţie, care pot primi acum mai multe interpretări de design, ca şi Seria 3, indicatoarele de direcţie au părăsit aripile spate şi au urcat pe
oglinzi, în locul lor apărând inscripţii cu versiunea fiecărui exemplar – Modern, Sport, Luxury sau M Package. O mare parte din jante au obţinut un design nou. La interior modificările sunt şi mai discrete, iar sub capotă gama de propulsoare a fost şi mai mult eficientizată, modelele din testul nostru având acum valori ale consumului mixt
de 4.5 litri/100 km pentru 520d şi 5.1 litri/100 km pentru 525d xDrive, ambele cu transmisii automate!

Discreţia modificărilor bavareze a lăsat, astfel, modelul să-şi păstreze neatinse proporţiile foarte reuşite şi aerul de sedan generos dimensionat,
dar musculos în acelaşi timp. BWM Seria 5 e ca un atlet voluminos, dar care nu are pic de grăsime restantă pe el, ci doar muşchi bine tonifiaţi. În acelaşi timp, actuala Serie 5 reuşeşte să arate foarte elegant cu fracul luxos tras pe el, mai ales în ediţia Luxury.E un soi de maşină polivalentă, pe care o dansezi în viraje atunci când o
conduci singur pe seprentine, apoi ajungi în faţa casei, îmbraci costumul elegant, îi deschizi uşa soţiei tale îmbrăcate în rochei de seară şi plecaţi cu aer aristocratic la recepţia de seară... Anterioarele Serii 5, ale generaţiilor precente, nu reuşeau să îmbine prea bine aceste calităţi
contrastante, alunecând ori prea mult în direcţia băieţilor răi, ori prea mult în cea a filfizonilor cu pretenţii aristocratice neserioase. Actuala generaţie a Serii 5, însă, reuşeşte de minune polivalenţa asta fascinantă, iar faceliftul vine să-i perfecţioneze şi mai multe aceste calităţi.
Interioare

Ei bine, interioarele celor două maşini din testul nostru se află la poli opuşi a ceea ce poate oferi o nouă Serie 5 facelift. Pe de o parte, versiunea
520d vine cu luxul desăvârşit, în timp ce 525d xDrive renunţă complet la el şi vine cu o executare axată total spre sportivitate şi concetrare de esenţă.
Poate vă aşteptaţi să spun că asta din urmă e mai plăcută, mai lejeră în condus şi mai distractivă şi veţi avea dreptate să credeţi asta, însă dacă e să gândesc pe un termen lung, în rolul unui eventual posesor al Seriei 5, cred că aş alege, totuşi, habitaclul lui 520d.
Poate pentru că preţuiesc mai mult eleganţa interioarelor. Poate pentru că modelele BMW au început să-mi vină tronc la inimă mai ales de când reuşesc acest mariaj al sportivităţii şi eleganţei. Cert este că un habitaclu precum cel al lui 520d nu-ţi taie deloc
din apetitul sportiv, dar cu
siguranţă îţi bucură ochiul cu o
ambianţă nobilă întotdeauna.
Senzaţii de condus

Maşina asta are legături aristocratice adevărate în ea, dacă stăm să ne gândim bine. Pentru că actuala Serie 5 e construită pe aceeaşi platformă modulară a Seriei 7, iar un derivat al acestei platforme este folosită şi la construcţia lui Rolls-Royce Ghost. De fapt, modularitatea platformelor BMW şi chiar a motoarelor lor a fost implementată cu mult înainte ca cei de la VW să se apuce de MQB-ul lor, deci
ingineria acestei maşini a reuşit nu doar să ajungă la genialitate de concept, dar şi la desăvârşire tehnică.

Şi asta se simte în condus. Seria 5 înainte de facelift mergea extraordinar de bine pe drumuri ideale, la orice viteză şi în orice viraj, dar avea o problemă cu drumurile cu carosabil ciopârţit de gropi mărunte şi sâcâitoare. Acele denivelări făceau suspensia maşinii să scoată un bocănit neplăcut şi deranjant – un sunet pe care europenii obişnuiţi cu drumuri perfecte nu l-ar prea fi auzit niciodată, dar care îi deranja un pic pe propietarii din ţările cu drumuri
imperfecte. M-am bucurat să descopăr acum că faceliftul Seriei 5 a venit cu ajustări şi la suspensie, iar sunetul ăla enervant a dispărut cu desăvârşire! Maşina înghite denivelările cu mult mai multă silenţiozitate acum, şi chiar denivelările mai puţin tăioase sunt menajate cu mai multă relaxare. Am putea spune, chiar, că Seria 5 a devenit mai „moale” în reacţii şi mai echilibrată. E o primă mare diferenţă simţită în condus, care a anulat poate unicul mic neajuns al versiunii de până la împrospătare.
Am fost curioşi să vedem dacă
relaxarea suspensiei nu a înrăutăţit
manevrabilitatea maşinii în viraje. Am
abordat viraje cu viteze tot mai mare,
cu manevre tot mai solicitante.
Răspunsul este ferm. BMW
Seria 5 şi-a păstrat
neatinsă
manevrabilitatea
excepţională şi chiar se simte acum un pic mai galantă în reacţii atunci când o bruschezi la manevre ştrengăreşti.
Varianta cu pachet de design M pare să ofere un pic mai multă rigiditate şi fermitate în reacţii, dar lucrurile rămân bine manierate şi aici.
Atunci când urci viteza abordării virajelor până la apariţia scrâşnetului de anvelope, începi sa simţi şi comportamentul ăla diferit dintre o Seria 5 cu tracţiune integrală şi una cu punte spate motrice. Versiunea 520d, pe de o parte, livrează 184 CP şi 380 Nm, suficient cât să poţi forţa puntea spate la manevre derapante.
Desigur, în mod firesc sistemul de stabilizare a traiectoriei îţi corectează cursul şi îţi poţi face de cap, eventual, prin alegerea regimului ultra-sportiv de condus şi deconectarea DSC-ului. E important, însă, că şi un diesel aparent foarte calm şi eficient, îţi permite
să-ţi faci de cap. Motorul ăsta toarce ritmic la orice cifră a turometrului şi e în stare să-ţi aducă şi episoade de plăcere de condus tipic bavareză, chiar dacă e doar un 520d.
De cealaltă parte, sub capota versiunii 525d xDrive avem acelaşi motor diesel de 1,995 cm cubi ca şi sub capota lui 520d, doar că aici el livrează mai multă putere. Tocmai 218 CP şi 450 Nm cuplu. Ei bine, trebuie să ştiţi că sistemul de tracţiune integrală xDrive plusează un pic la greutatea totală a maşinii, dar în acelaşi timp transferul puterii pe asfalt este mai eficient pentru accelerări rapizi şi viraje extreme. Dacă 520d prinde prima sută în 7.9 secunde, atunci 525d xDrive o face în 7.0 secunde.
Diferenţa se simte foarte bine în viraje. Maşina rulează cu o precizie mult mai perfecţionistă chiar şi atunci când eşti cu piciorul apăsat intens pe acceleraţie într-o curbă strânsă şi dacă nu ai începe să te joci cu pedala şi volanul pentru a trimite maşina în scurte derapaje, ai putea înscrie o traiectorie perfectă ori de câte ori ţi-ai dori. Dar partea distractivă nu e anulată, pentru
că sistemul de tracţiune xDrive al Seriei 5 simte pornirile tale de aventură şi atunci când, cu volanul şi acceleraţia, vrei să arunci greutatea maşinii în spate pentru un derapaj controlat, diferenţialul dintre axe va
trimite mult mai multă putere acolo, făcând maşina să se comporte pentru câteva clipe ca un sedan cu tracţiune spate. Astfel, după o perioadă de coabitare cu maşina asta, vei putea
scoate tot din ea – de la drifturi spectaculoase şi antrenante până la parcurgeri cu precizie fascinantă a virajelor. Maşina asta comunică fără cuvinte cu tine şi fără prea mult apăsări de butoane. Ea îţi ascultă manevrele şi te învaţă că răspunsurile ei pot fi mecanice şi pure, dar înveţi să comunici şi tu cu ea. E frumos să ajungi să ai această comunicare mecanică polivalentă cu maşina ta. E
un BMW care se ridică la gradul celor mai înalte aşteptări nescrise şi apoi maşina îţi arată că există şi mai mult de atât – senzaţii despre care e în plus să vorbeşti mult şi să le conturezi în cuvinte, senzaţii pe care are rost doar să le simţi.
Care din ele? 520d sau 525d xDrive?

Ei bine, în primul rând, trebuie să vă amintim că acum doi ani, când am testat cei trei granzi ai segmentului premium – Audi A6, BMW Seria 5 şi Mercedes-Benz E-Class, le poziţionam pe A6 şi Seria 5 drept învingători egali. Între timp Seria 5 şi E-Class au trecut de câte un facelift. Iar faceliftul lui Seria 5 îi dă acum dreptul să se poziţioneze în avans faţă de concurentul din Ingolstadt. Deci, dacă vreţi ce e mai bun în acest segment şi puneţi un mare accent pe senzaţiile de condus şi pe o comunicare
extraordinară cu maşina, BMW Seria 5 trebuie să fie alegerea Dvs.

Dar care din ele – 520d sau 525d xDrive? Sau poate altă motorizare? Ei bine, fără îndoială există o motorizare pe gustul fiecăruia în familia Seriei 5 dar noi acum ne zbatem cu verdictul între raţional şi aventurier. Ne place habitaclul Luxury, dar el e disponibil pe orice motorizare, deci nu ar fi corect să alegem dintre cele două după tapiţeria lor. Dacă avansăm în senzaţii de condus, 520d e capabil să-ţi ofere
senzaţii măreţe, dar fără îndoială că un 525d xDrive te va copleşi cu şi mai multă putere, cu şi mai mult control. Deci, varianta ideală, după noi, ar fi un 525d xDrive în interpretare Luxury. Iar pentru cei mai raţionali, dar la fel de pretenţioşi în senzaţii, există acum şi un 520d xDrive! Cei, însă, care nu vor să facă sporturi extreme pe drumurile publice, se pot mulţumi perfect şi un 520d cu tracţiune spate motrice, or chiar şi aşa maşina rămâne perfect informativă şi plăcută în condus, doar că tu trebuie să înveţi să comunici
altfel cu ea, să ţii cont de puntea spate şi de ce poate face ea când îi dai bici acceleraţiei. Se pare că nu ratezi indiferent de alegerea pe care o faci!

Şi acum să vorbim şi de preţurile celor două motorizări din testul nostru. Un BMW Seria 5 520d porneşte în România
cam de la 46,000 euro cu tot cu TVA, iar cu transmisie automată şi o listă generoasă de dotări ai putea lesne să-l aduci la vreo 53,000 euro. E un preţ cât se poate de competitiv în acest segment. Versiunea 525d xDrive porneşte în România de la peste 55,400 euro, iar cu tot o listă generoasă de
dotări o vei aduce pe la 64,000 euro. E mai mult, dar cei care caută conexiunea supremă în condus vor considera că această diferenţă îşi merită investiţia.
PeAsfalt.roIlie Toma
0
GALERIE FOTO (55 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!