Pagina principală
Downsizing? Păcăleală birocratică! Test cu “outsider”-ul Toyota Highlander
3 Aprilie 2014
„Bre, asta e o maşină cu testosteron!”, i-am zis eu colegului meu după prima experienţă de condus a noii Toyota Highlander. E o maşina plină de masculinitate şi vigoare, care te face să te simţi un bărbat liber într-o lume liberă, pe care poţi s-o explorezi fără să te lupţi cu ea. Nu te mai plângi de drumuri rele, de nu ştiu ce căi prea pietroase, de natură sau de iarba de sub roţi. Înaintezi. Lumea din jurul tău, oricum ar fi ea şi orice relief ar avea, nu-ţi mai este un duşman. Iar tu îţi trezeşti la viaţă instinctele inhibate de civilizaţia curcubeică a lumii moderne, şi te simţi din nou vânător, pescar, aventurier, bărbat în toată puterea
cuvântului... De ce nu e maşina asta oferită în România sau în oricare altă ţară a Uniunii Europene? Pentru că birocraţii au alergie de la motoarele mari, de la maşinile mari, de la orice nu se încadrează în tiparele actuale ale propagandei automobilistice de pe bătrânul continent. Aşa că Highlander e un outsider, rezervat „restului lumii”. Mai mult ca atât, Estul fierbinte a Europei a primit o versiune adaptată pentru ei a lui Highlander, mai luxoasă şi mai poleită decât cea americană. Aşa că noi am mers spre est, pentru a testa pe viu „outsider”-ul Toyota, ajuns acum la o nouă generaţie.

Noul Highlander are şi un design mult mai masculin şi mai proeminent, care
vine să-ţi completeze senzaţiile de forţă de la volan. Nu respectă tendinţele ultimelor modele compacte Toyota lansate în Europa, dar e extraordinar de reuşit şi bine închegat. Calandrul masiv îi accenturează forţa, iar blocurile optice care se unesc cu acesta sunt generos dimensionate şi, împreună cu conturul capotei, formează o siluetă dominantă în orice peisaj. Şi privită din lateral, noua Toyota Highlander îţi dă senzaţia unor proporţii corecte. Dacă predecesoarea sa era mai scundă şi avea punea un accent mai mare pe îmbinarea calităţilor de van cu cele
de SUV, atunci noua generaţie e indubitabil un SUV în toată legea, care mai are pe deasupra şi spaţiu suficient pentru 7 pasageri la bord.

Spaţiul, de altfel, e un atribut oferit din belşug la bordului lui Toyota Highlander. Modelul e foarte lat şi foarte lung, iar înălţimea e mai mult
decât suficientă. Pasagerii faţă sunt alintaţi se scaune foarte moi, separate de o cotieră masivă, care favorizează un condus superb de relaxant la drum lung. Iar cotiera e, pe deasupra, şi un imens loc de depozitare! Bancheta spate oferă spaţiu pentru 3 ocupanţi adulţi, dar este separată în două segmente care pot şi culisa pe lungimea maşinii,
ajustându-se astfel poziţia perfectă pentru orice înălţime a pasagerilor de acolo. Nu există nici urmă de tunel pe centru, care să taie din spaţiul destinat pasagerului din mijloc! Spătarul are un unghi foarte reuşit de înclinare, iar toată această generozitate de opţiuni de face să îţi găseşti o poziţie la fel de relaxantă ca într-un fotoliu de acasă. Am privit
tunelul central în căutarea unor guri dedicate de ventilare. Nu le-am găsit, în schimb am găsit un panou generos de comandă, care oferă pasagerilor de aici posibilitatea reglării individuale a temperaturii de climatizare, intensitatea
suflării şi încălzirea scaunelor de aici. Ei bine, dacă nu există prize de aer din tunelul central, atunci unde folosesc aceste reglaje avansate, ne-am întrebat noi. Răspunsul a venit de la o privire spre plafonul maşinii. Acolo există prize
individuale, din ambele părţi ale maşinii, cu ajutorul cărora este menţinut confortul climateric al ocupanţilor celui de-al doilea rând de scaune. Şi deliciile de confort nu sfârşesc aici – şi pasagerii celui de-al treilea rând de
scaune beneficiază de astfel de prize dedicate, din plafon! Imaginaţi-vă cât de plăcute sunt aceste mici detalii într-o călătorie de vară cu familia, când aerul torid ajunge la temperaturi de 40 de grade, iar la interior toţi ocupanţii beneficiază de o briză de aer proaspăt şi rece!
Mai mult ca atât, deşi atunci când
am ridicat spătarele celui de-al treilea
rând de scaune, acestea păreau
mult prea mici pentru a acomoda
vreun adult, colegul meu de 1.90 m a
încăput cât se poate de bine acolo,
abia atingând cu capul de plafon! Şi
unde mai pui că aici există şi lumini
dedicate pentru pasageri, iar peste
ocean în SUA, aceeaşi banchetă
adăposteşte 3 pasageri, existând o a
3-a tetieră şi o a 3-a centură! Unicul
inconvenient dat de cel de-al treilea
rând de scaune se manifestă în
portbagaj, atunci când acest rând
de scaune este pliat în podea –
podeaua nu formează un unghi
absolut drept, ci niţel înclinat, care
face ca obiectele să se rostogolească spre uşă dacă nu sunt prinse eventual în plasa de acolo.
Dar să revenim la locul căpitanului, de la volan. Planşa de bord are un design foarte elegant în comparaţiile cu soluţiile asimetrice de la alte modele, iar calitatea materialelor a crescut considerabil pe noua Toyota Highlander. Ele sunt aici chiar mai bune decât pe modele precum Land Cruiser,
ca să nu mai vorbim de Venza americană! Calitatea grafică a afişajului displayului sistemului multimedia nu e tocmai cea mai bună posibilă cu tehnologiile de azi, dar a crescut şi ea considerabil. Ceasurile de bord din faţa celui de la volan au un design foarte interesant, gradaţiile lor fiind realizate din elemente de sticlă, amintindu-ne de modelele noi ale celor de la Land Rover. Vizibilitatea este
extraordinar de bună, în faţă, pe lateral şi în spate, în ciuda dimensiunilor foarte mari a maşinii. Chiar şi în manevre de offroad ai întotdeauna senzaţia vizibilităţii excelente, care te fac să ştii cum să inaintezi corect. Sunt foarte reuşite şi amplasările comenzilor care ţin de sistemul de tracţiune integrală – pe tunelul central, lângă levierul cutiei de viteze, astfel că tot ceea ce ţine de
mişcare înainte în tot soiul de condiţii e poziţionat în aceeaşi regiune şi nu în partea stângă a volanului, ca în cazul altor modele. În partea stângă sunt amplasate comenzi ce ţin de confortul individual al celui de la volan, cum ar fi chiar încălzirea volanului. Modelul ăsta primeşte, astfel, o notă maximă din partea noastră pentru ergonomie
excelentă, design cu bun-gust, calitate a materialelor, spaţiu ultra-generos şi confort desăvârşit.

Dar adevăratul confort îl simţi abia atunci când mergi pe viu cu noul Highlander. Corpul ţi se înmoaie imediat, muşchii ţi se relaxează şi începi a savura plăcerea unei călătorii izolate
de textura de afară şi în general de lumea exterioară. Puţine modele din zilele noastre preferă să asigure un confort desăvârşit la bord, în detrimentul parţial al sportivităţii. Dar Highlander o face cu excelenţă. Poţi conduce maşina asta când eşti obosit pentru a te odihni la bordul ei. Poţi medita, gândi şi face planuri de afaceri
în timp ce o conduci pentru că mintea ta va cunoaşte o stare de destindere specială, plină de inspiraţie

Conduc departe de orice oraş şi savurez plăcerea senzaţiilor, a piesajelor şi a vuiteului plăcut, abia auzit, a motorului V6 de sub capotă. E un V6 din ăla declarat non-grata pe tărâmurile birocraţiei europene, dar e atât de perfect echilibrat şi atât de delicios! Sunetul ăla pare să-ţi ungă urechile cu o alifie sfântă! Deschizi
arg ochii şi urechile pentru a capta
şi mai bine aceste senzaţii şi începi
să ai un profund regret că te-ai
lăsat păcălit de filosofia
downsizing-ului din lumea
asta ultra-modernă!
Care motoare de 3
cilindri, domnilor?
Care turbo pe 0.9 litri? Adevărata alifie a sufletului vine aici, pe un V6 de 3.5 litri şi 249 cai-putere, care are libertate deplină în turaţii, aşa cum vrea şi poate el, pentru a-ţi da senzaţii exaltante. Motorul ăsta nu scoate nici măcar pocnituri ritmice, cum o fac V8-urile sau V12-le germane, ci un zumzet continuu, în care frecvenţele medii se contopesc cu cele joase. Şi anume continuitatea sunetului ăsta delicios te face să simţi echilibrarea lui absolut ideală! La turaţii mici, vei savura zumzetul gros. La
turaţii mari, care vin aproape instantaneu, vei savura un dinamism natural, dar pronunţat, care va pune maşina la treabă. Poţi merge relaxant cu Highlander şi e foarte probabil că anume aşa vei dori să mergi de cele mai multe ori, dar atunci când vei avea nevoie de putere instantanee motorul viguros nu se va lenevi să ţi-o ofere pentru un dinamism pe măsură.

Cum stă maşina asta cu virajele? Ei bine, virajele de carosabil ideal sunt
abordate cu senzaţia siguranţei depline, dar nu la fel de sportiv şi fixat de carosabil ca în cazul SUV-urilor germane. Dar, atât timp cât ai oricum senzaţia controlului deplin asupra maşinii şi traiectoriei pe care o urmează, vei fi de acord că e un preţ infim plătit pentru confortul din belşug pe care îl ai la bord! Iar dacă am vorbi de drumurile României, cu viraje condimentate uneori şi de vreo două denivelări şi gropi, atunci Highlander şi-ar păstra controlul şi confortul chiar şi în asemenea dificultăţi.
Dacă vreţi şi nişte cifre, aflaţi că Toyota Highlander cu motor de 3.5 litri şi transmisie automată accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 8.7 secunde. Judecaţi voi dacă e mult sau puţin, cert este că de la volan ai senzaţia că maşina asta poate. Poate face multe în orice peisaj. Şi le face de îndată ce ţi-ai dorit. Iar dacă îţi doreşti totuşi un episod de condus mai dinamic, treci cutia de viteze automată în regim sportiv şi îi dictezi tu cum ştii mai bine ţinuta de drum. Sunetele pe care le scoate motorului atunci sunt de-a
dreptul înălţătoare! Iar transmisia, apropo, merită o menţiune specială pentru viteza de operare şi pentru mariajul foarte bun cu propulsorul.

Abia când a trecut pe lângă mine un camion care urca greu o pantă de traseu, scoţând un fum imens, mi-am dat seamă că aproape nu i-am auzit
motorul în chinuri. Am realizat că toată senzaţia de confort de capsulă de adineaori mi-era accentuată şi de o izolare fonică superbă. N-aş greşi, probabil, nici dacă aş spune că izolarea fonică a noului Highlander e una care întrece şi unele modele premium, şi cu siguranţă e printre cele mai bune din gama de modele Toyota!
Highlander se descurcă foarte bine şi în offroad. Da, fratele său Land Cruiser e mult mai pregătit de condiţii extreme de teren accidentat, dar pentru gradul de offroad pe care suntem gata să mergem cei mai mulţi dintre noi, Highlander e capabil să se descurce. În mod normal sistemul său de tracţiune integrală dă preferinţă punţii faţă, cu ajustări de rigoare în viraje abordate mai intens,
dar pentru offroad există opţiunea blocării diferenţialului dintre axe, care, ajutat de sisteme anti-derapaj sau coborâre în pantă, ajută noul model să înainteze în condiţii foarte provocatoare.

Ei bine, trebuie să existe şi un revers al medaliei pentru toată această plăcere, veţi spune. Şi e firesc că există. E consumul. Mult mai mare decât valorile
cu care suntem bombardaţi în zilele noastre de datele tehnice oficiale. Cifrele oficiale ale lui Highlander ne spun 14.4 litri/100 km în regim urban, 8.4 litri/100 km în regim extra-urban şi 10.6 litri/100 km în regim mixt. Într-un episod de condus urban fără prea multă grijă de consum moi am obţinut 16.2 litri/100 km! Pe urmă, întregul episod de savurare a unui condus relaxant
extra-urban de vreo 65 de kilometri, cu consumul resetat la începutul acelui episod, a însemnat pentru mine o cifră reală de 9.5 litri/100 km. E mai mult decât sunt pregătiţi mulţi dintre noi să accepte, fără îndoială. Dar e un deliciu irepetabil să conduci maşina asta, cu tot cu consumul ei ridicat... Nu există un motor mai mic, mă veţi întreba?
Există! Un benzinar aspirat natural cu patru cilindri în linie, de 2.7 litri, dar ăla vine doar cu tracţiune pe puntea faţă, iar noi nu l-am probat pe viu.

Cât o fi costând Toyota Highlander prin ţările Europei de Est? Dacă în SUA un Highlander cu motor 3.5 V6
porneşte de la 32,740 dolari, avantajat
de locaţia americană de asamblare,
atunci cam în toate ţările est-europene
aceeaşi motorizare porneşte de
la aproximativ 40,000 euro
şi vine echipată standard cu cutie de viteze automată cu 6 trepte, tracţiune integrală, jante de 18 inch, LED-uri, faruri de ceaţă, încălzire scaune faţă, sistem de climatizare 3-zonal, sistem multimedia Toyota Touch cu conexiune
Bluetooth, AUX şi USB – deci, cam tot de ce ai avea nevoie pentru o ambianţă demnă la bord. Versiunea testată de noi e cu un nivel superior de echipare, numit convenţional „Prestige” şi costă cam 45,000 euro, aducând în plus jante de 19 inch, bare de pavilion, faruri cu LED-uri şi pentru faza scurtă, senzori lumină şi
ploaie, hayon acţionat electric, tapiserie de piele pe scaune, încălzire volan, buton de pornire a motorului, reglaj electric scaun şofer, precum şi o serie de alte dotări. Dotarea de vârf absolut mai adaugă vreo 4,500 euro şi vine cu şi mai multe exclusivităţi, inclusiv cu un sistem audio cu 12 difuzoare care dă senzaţia unei săli de concert. Noi zicem că maşina asta îşi merită cu vârf şi îndesat banii, mai ales în dotare „de bază” sau cea „medie”, testată de noi.
Problema noului Highlander nu e atât a lui pe pieţele est-europene, cât a celor apropiate din gama Toyota – Venza şi Land Cruiser. Noul Highlander le-ar
putea canibaliza pe cele două modele pentru că ar fi mult prea bun în comparaţie cu celelalte. În versiunea sa actuală, Venza pare într-adevăr foarte palidă lângă noul Highlander şi ar trebui probabil reinventată pentru viitoarea generaţie în direcţia unui van tourer, pentru că altfel nu are niciun rost să o alegi pe ea, în locul unui Highlander. Land Cruiser, însă, are încă avantaje foarte puternice în materie de capacităţi
offroad, cu o istorie legendară în spate, dar şi aici trebuie să fim de acord că noul Highlander arată mai bine şi e mai confortabil. Ca să vezi ce probleme apar atunci când un nou model devine prea bun! Noi zicem că problema va fi foarte rapid rezolvată dacă şi viitoarele Land Cruiser Prado şi Venza vor face paşi atât de imenşi în perfecţionare şi individualizare cum a făcut-o noul Highlander!
O maşină cumpărată raţional, dar care oferă mult mai mult decât o fac multe alte maşini ţipătoare de pe piaţă. Atunci când dai la o parte luciul glamour-ului, descoperi că ai dreptul la consistenţă în schimbul unei investiţii raţionale. Asta e Toyota Highlander şi e păcat că nu e oferită în România şi UE, cel puţin ca o alternativă pentru excentrici...
PeAsfalt.roIlie Toma
0
GALERIE FOTO (63 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!