Pagina principală
Fiat 500 L – Sărbători de familie
5 Ianuarie 2014
Atmosfera încă prezentă a
sărbătorilor de iarnă, cu reuniunile-i
de familie specifice, ne-a dus cu
gândul la unul din cele mai familiste
modele pe care le-am testat – Fiat
500 L. Ei bine, ăştia de la Fiat păreau
că s-au blocat la un moment dat pe
succesul micuţului Fiat 500 într-atât
de mult, încât păreau că vor avea
soarta unui artist care a scos un
şlagăr renumit, după care nu mai
poate crea nimic cel puţin la fel de
valoros, care să nu rămână
eclipsat de marele succes. Dar
mintea marelui Marchionne e
mai talentată de atât, aşa că
italienii au dat startul unei noi ere, în
care coagulează tot mai multe
modele în jurul numelui Fiat 500 şi
explotează astfel foarte bine succesul
original. Fiat 500 L este unul din
exemplele elocvente, iar noi am vrut
să vedem cât de reuşit poate fi un
model micuţ extins forţat
până la lungimea
unui monovolum de familie. Are maşina asta suficient de mult spaţiu acum încât să fie un adevărat model familist? Este ea o maşină cu adevărat bună dacă ne detaşăm de apartenenţa la familia „500”?
Italia cucereşte America

Nu, nu vom vorbi aici despre recenta achiziţie a grupului Chrysler de către Fiat, ci de modelul pe care îl testăm. Să urci într-un model italian şi să te simţi un pic strâmtorat a fost întotdeauna o normalitate. Dar atunci când urci la bordul lui Fiat 500 L rămâi epatat de spaţiul interior imens pe care maşina asta îl oferă. E absolut neobişnuit pentru un model italian să
fie atât de spaţios şi e cu atât mai incredibil, dacă te gândeşti la rădăcinile de Fiat 500 ale modelului. Fiat 500 L e un van familist în toată regula, în care pot încăpea în poziţii întinse şi relaxate cinci pasageri chiar şi la drumuri lungi. E super spaţios! Şi nu ai crede asta pentru o maşină de doar 4.15 metri lungime, dacă o priveşti din exterior, dar asta se întâmplă graţie designului iscusit italian, care i-a atribuit nişte
proporţii plăcute şi corecte maşinii, fără a o făcea să pară un hipopotam pe roţi. Fiat 500 L arată foarte atractiv şi stilat – e un model pe care să-ţi placă să-l priveşti în peisajele călătoriilor tale de familie. Iar cu spaţiul ăsta interior enorm, maşina are toate şansele să cucerească şi lumea de peste ocean, care îşi doreşte o maşină mai stilată decât o cutie americană sadea.
Trebuie să remarcăm şi garda la sol sporită a maşinii, care face posibile ieşirile pe drumuri mai puţin ideale. Dar să nu vă lăsaţi prea mult ademeniţi de asta, pentru că Fiat 500 L e până la urmă un van familist, nu un SUV, şi vine cu tracţiune faţă şi capacităţi fireşti de trecere.

Ambianţă italiană

Dacă spui cuiva că tocmai ţi-ai dotat casa cu mobilă italiană, toţi vor spune un lung „waw!”... Şi probabil te vor mai şi invidia un pic. Pentru că mobila italiană nu e doar calitativă, dar mai e şi extraordinar de inspirat desenată, astfel încât să-ţi facă ambianţa casei
superb de plăcută. Ei bine, dacă îţi cumperi un Fiat 500 L, le poţi spune prietenilor că acesta vine la pachet cu mobilier italian în interior. Desigur, nu vorbim de piese adevărate de mobilier, din lemn masiv, dar ambianţa pe care o crează soluţiile alese de italieni te fac să te simţi plăcut imediat, ca într-o casă mobilată cu gusturi selecte. O banchetă spate e o piesă simplă ca bună ziua în cele mai multe maşini, dar aici ea vine cu un soi de piele combinată cu material textil, iar pe zona spătarului există nişte pătrate profilate care să-ţi facă mai plăcută aflarea pe acel scaun. Mai mult ca atât, câteva din acele pătrate au alte
culori – roşu, sau negru – nu pentru că ar fi necesar, ci doar de dragul stilului şi ambianţei. Ei bine, aşa ceva nu veţi prea vedea într-o maşină germană, însă aici Fiat 500 L vă alintă cu spirit italian. Germanică este doar calitatea, de care 500 L nu duce lipsă. Doar unele plastice din zona inferioară a bordului sunt mai rugoase, în timp ce materialele textile şi toate celelalte plastice sunt calitative şi plăcute la atingere, părând a fi şi foarte bine închegate.

Şi pentru că o călătorie de familie presupune să admiraţi cu toţii şi
împrejurimile drumurilor
prin care treceţi, Fiat 500 L poate
veni şi cu un plafon panoramic, ca
şi cel de pe maşina testată de noi.
E foarte mare şi vă va condimenta
plăcut vacanţele cu familia.
Substrat tehnic

E frumos la exterior şi
interior, şi mai e şi
spaţios, dar haideţi să
vedem ce ingrediente
tehnice ascunte Fiat
500 L. Maşina din
testul nostru e echipată
cu unicul motor diesel
posibil pentru 500 L –
un turbodiesel de
1.3 litri, cu patru
cilindri în linie şi
16 valve. Motorul
dezvoltă 85 CP la
3,500 rpm, iar
cuplul maxim de 200 Nm vine la
1,500 rpm.

Multă vreme familia Fiat 500 nu şi-a putut bucura fanii cu o transmisie automată. Acum, însă, noul Fiat 500 L a primit şi o transmisie robotizată cu 5 rapoarte, cuplată cu acest propulsor diesel, iar noi avem la test anume o astfel de versiune. Ştiţi voi povestea transmisiilor robotizate – acestea funcţionează întotdeauna un pic întârziat pentru că sunt, de fapt, nişte transmisii manuale cu braţ robotizat care face treaba în locul celui de la volan. Şi cam toate transmisiile robotizate mai dau şi şocuri uneori la schimbarea treptelor, mai ales dacă maşina se conduce în condiţii mai puţin uzuale.
Ei bine, în cazul lui Fiat 500 cutia de viteze operează firesc de întârziat pentru o astfel de transmisie, dar, în mare parte, şocurile lipsesc. Transmisia reuşeşte să confere maşinii un ritm linear şi plăcut de condus, necesar unei maşini de familie, iar dacă vă doriţi să mergeţi în condiţii mai dificile şi nu vă doriţi un schimb al treptei în momentul nepotrivit, o puteţi trece în regim manual şi situaţia e rezolvată. Trebuie doar să ţineţi cont de faptul că la parcarea maşinii cutia de viteze nu are un regim „P”, astfel că maşina va fi ţinută în loc doar de frâna de mână.
Ca şi senzaţii generale obţinute, cutia de viteze a lui Fiat 500 L vă relaxează condusul şi vă scuteşte de bătăi de cap, dar diapazonul ei de reacţii fireşti şi rapizi e mai mic decât la unei transmisii cu raport continuu variabil sau a uneia cu ambreiaj dublu. E o soluţie cât se poate de acceptabilă, însă, pe care italianii au perfecţionat-o cât au putut de mult pentru un rezultat final demn.

Din parametrii tehnici ai motorului, puteţi intui, probabil, că Fiat 500 L nu e un campion al condusului dinamic şi senzaţiile de la volan confirmă aceste
presupuneri. Modelul italian, mai ales în motorizarea diesel, preferă un condus domol, cu eventuale episoade de depăşiri atunci când situaţia nu e prea riscantă. Nici dacă presaţi pedala până în podea cei 85 CP şi 200 Nm nu pot face minuni şi senzaţii, dar veţi învăţa totuşi să faceţi uz de ei cu mai multă intuiţie după câteva ore de condus.
În virajele abordate cu viteză sporită Fiat 500 L va manifesta un comportament tipic unui monovolum cu gardă la sol ceva mai înaltă, adică va avea un ruliu destul de mare, încât să vă motiveze să parcurgeţi virajele ceva mai lent. Volanul e setat să ofere mai multă lejeritate şi confort, şi mai
puţin condus sportiv, dar asta se încadrează foarte bine în ambianţa generală a maşinii. Mai mult ca atât, există şi un buton care activează o asistare şi mai mare a direcţiei pentru zonele urbane, astfel încât condusul să devină şi mai lejer.
Buget de familie

Eh, şi dacă tot maşina asta vă motivează să savuraţi mai mult ambianţa de la interior şi să nu goniţi prea tare cu familia la bord, trebuie să existe şi un revers al monedei, care să vă recompenseze pentru un condus domol. Şi el există, şi e unul foarte dulce! E vorba, fireşte, de cifra de consum pe care o veţi obţine în rezultat! Un Fiat 500 L poate obţine o cifră de 4.5 litri/100 km în regim urban, 4.0 litri/100 km în regim mixt şi o valoare incredibilă
de 3.7 litri/100 km în regim extra-urban! Chiar dacă veţi obţine în călătoriile Dvs. lungi de familie o cifră egală cu cea a consumului mixt, cei 4 litri la sută vă vor permite să luaţi micul dejun, prânzul şi cina ori de câte ori vă doriţi pe traseu, cu întreaga familie, în loc să aruncaţi aceşti bani pentru dieselul de la pompă! Chiar şi cu costurile europene la diesel, maşina asta vă va scoate din buzunar numai vreo 6 euro din buzunar pentru fiecare sută de kilometri parcurşi!
Şi mai trebuie să ştiţi ceva despre dieselul de 1.3 litri de sub capotă de la Fiat. E un motor într-atât de reuşit, încât tot el a fost împrumutat şi de alţi producători pentru modelele lor şi poate fi găsit până şi sub capota unor modele precum Opel Corsa sau Opel Astra, dar şi alte modele ale grupului GM sau Fiat. E, de altfel, unul din cele mai fiabile şi nepretenţioase propulsoare diesel de pe piaţă, iar asta înseamnă că puteţi avea încredere deplină în el.
Deci, verdict final?

Eh, sărbătorile astea! Parcă îţi mai potolesc un pic setea de viteză şi te fac să te gândeşti mai mult la cei apropiaţi. Ei bine, o spunem pe şleau: cei dintre Dvs. care au, totuşi, o predilecţie puternică pentru condusul dinamic, nu se vor simţi bine la bordul lui Fiat 500 L, din cauza puterii moderate şi a modului în care maşina se conduce prin viraje cu viteze înalte. Calităţile indiscutabile
ale lui Fiat 500 L sunt designul exterior excelent, dar mai ales ambianţa interioară de înaltă clasă. Cu maniera sa de condus se vor împăca mai ales familiştii care nu-şi programează ora la care vor să ajungă la destinaţie, ci vor să savureze clipele de familie de până acolo.

Iar premiul cel mare vine în eficienţa de excepţie a maşinii şi în costurile mici
de exploatare! O maşină cât se poate de raţională, deci, mai ales că şi preţul ei stă foarte domol, în limite raţionale! În România un Fiat 500 L, cu propulsor 1.3 diesel, cu tot cu transmisie automată şi interiorul ăsta minunat, costă puţin peste 20,000 euro! Noi zicem că e un preţ cât se poate de bun!
PeAsfalt.roIlie Toma
0
GALERIE FOTO (27 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!