Pagina principală
Fiat 500L Trekking – pizza pe aluat subţire
26 Mai 2014
Vreau o pizza, vă rog, cu cârnăciori, şuncă, 4 feluri de caşcaval topit şi ras, dar pe aluat subţire, că ţin dietă... Şi neapărat să aibă nişte verdeaţă deasupra, că e mai sănătos... Cam ciudată alegere, nu? Ei bine, la fel de ciudată ne pare nouă reţeta lui Fit 500L Trekking, vanul familist care vrea să fie un pic de SUV, dar vegetarian, că e mai sănătos.
Un italiano vero

Un italian adevărat, cu alte cuvinte, dacă aruncăm o privire la designul exterior şi interior al acestei maşini. Au itaienii desenării maşinilor speciale, şi asta se simte şi pe exemplul noului Fiat 500L Trekking. O gardă la sol sporită, zone inferioare conturate cu plastic cu inserţii de aluminiu mat şi
nişte jante superbe – asta e tot de ce a avut nevoie maşina asta pentru a se transforma dintr-un van obişnuit Fiat 500L într-un 500L Trekking, cu pretenţii de crossover urban, sau chiar SUV.

La interior, combinaţiile de culori alb negru dau un ton original şi iscusit maşinii. Ca întotdeauna, există un milion de spaţii de depozitare (la figurat, desigur), şi tot soiul de chestiuţe şmechere italieneşti. Materialele plastice folosite la interior sunt de calitate bună, unele din ele,
mai ales în zonele inferioare având o structură mai rugoasă. Planşa de bord cu inserţii piano black arată bine, iar sistemul multimedia mai avansat are un afişaj grafic bun, care sporeşte percepţia calităţii şi modernismului la interior. Din păcate, comenzile din apropierea acestuia, în zona din josul lui, sunt, ca de obicei, amestecate
în detrimentul ergonomiei – întâi
butonul de activare a
asistenţei urbane a
direcţiei, apoi cel de
coborâre a
unghiului farurilor,
apoi cel de
comandă SET sau Back a sistemului multimedia, apoi cel de urcare a unghiului farurilor şi tot aşa. Un italiano vero. Emotiv, exploziv, dar admirabil în acelaşi timp.

Spaţiul interior e imens, ca şi în cazul lui 500L. Atât pentru pasagerii faţă, cât şi pentru ocupanţii locurilor spate. La care se mai adaugă şi un portbagaj imens, cu deschidere largă. Deci, la partea de versatilitate şi utilitate, 500L Trekking excelează.
Senzaţii de condus

Exemplarul testat de noi are sub capotă un motor turbodiesel de 1.3 litri, care dezvoltă 85 CP la 3,500 rpm şi 200 Nm la 1,500 rpm. Motorul e cuplat la o cutie de viteze robotizată.

Cei 200 Nm ai motorul îşi fac simţită prezenţa în accelerări, depăşiri şi
oricare alte manevre care solicită mai mult dinamism. Fiat 500L Trekking nu e un model care să te împingă în scaun, dar pentru un diesel de 1.3 litri forţa e mai mult decât demnă. Am şi impresia unui motor mai rafinat în sunet şi în reacţii faţă de alte modele, semn că italienii şi-au mai pus osul la treabă pentru a satisface aşteptările
unor clienţi mai pretenţioşi de crossovere urbane.

Cutia de viteze schimbă treptele fără şocurile specifice acestui tip de transmisie, însă pauzele de propulsie din momentele schimbării treptelor sunt prezente. Ne-a interesat ce face maşina la pornirile în pantă, dacă nu
alunecă ea în spate până la includerea transmisiei după ridicarea pedalei de frână. Aici am descoperit o surpriză plăcută şi necesară – un sistem de aplicare automată a frânelor preţ de vreo 2 secunde, care menţine maşina nemişcată până la cuplarea transmisiei, lăsând spaţiu firesc de manevră pentru cel de la volan.
Senzaţiile din volan nu conţin un feedback prea pronunţat, fiind axate mai mult spre confort. Iar apogeul confortului, mai ales în regim urban, vine atunci când apăsateţi butonul ăla CITY, cu volanul desenat pe el. Atunci asistenţa electrică a direcţiei intervine şi mai mult, pentru a vă uşura radical manevrarea volanului în spaţiile urbane restrânse.
La capitolul manevrabilitate, Fiat 500L Trekking se descurcă binişor în mare parte datorită ecartamentului mărit, a jantelor de dimensiune mare şi a suspensiei un pic rigidizate, pentru că arhitectura suspensiei spate a fost lăsată neschimbată faţă de un 500L. Avem, deci, acolo, o bară de torsiune, în timp ce pe puntea faţă vine un McPherson. Atât timp cât nu faceţi excese în probarea manevrabilităţii, Fiat 500L Trekking vă va menţine senzaţia de siguranţă în urmarea traiectoriei dorită, însă excesele nu prea sunt pe placul maşinii.
SUV?

Ei bine, dacă avem o bară de torsiune pe puntea spate, înseamnă că nu există tracţiune integrală, or tracţiunea către roţile spate are nevoie de conexiune cu centrele roţilor pentru a le pune în mişcare. Şi, din păcate, presupunerile se confirmă – atât exemplarul nostru 500L Trekking, cât şi oricare altul posibil, nu dispun de tracţiune pe patru roţi, pentru că ea pur şi simplu nu este disponibilă pentru acest model.
E oarecum păcat, dar dacă tot vorbim de un crossover urban, trebuie să admitem că italienii sunt cel puţin oneşti cu capacităţile de offroad ale modelului lor. Există o gardă la sol înaltă, care va face posibile micile aventuri pe teren accidentat, dar geometria maşinii nu favorizează unghiuri prea îndrăzneţe de atac sau degajare. Iar indisponibilitatea unui sistem de tracţiune integrală vă confirmă încă o dată că Fiat 500L Trekking vine mai degrabă cu un stil de SUV trendy, modern şi aerat, decât cu
caracterul ăla de dur şi neînfricat. E
un soi de karatist urban, care merge
din când în când la sală pentru a-şi
menţine forma, dar care nu s-ar
încumeta să intre într-o
luptă adevărată.
Verdict

O maşină stilată, spaţioasă şi foarte versatilă. Practică şi atrăgătoare în acelaşi timp. Cu un interior frumos, combinat iscusit. Fiat 500L Trekking
oferă o poziţie înaltă la volan şi senzaţii de condus axate spre confort şi lejeritate, cu o manevrabilitate moderată, dar cu un dinamism bun al motorului şi, desigur, o eficienţă
remarcabilă. Un Fiat 500L Trekking cu motor acest motor diesel şi cu un nivel bun de echipări costă peste 20,000 euro în România, un preţ relativ atrăgător pentru stilul, spaţiul, utilitatea şi eficienţa pe care o oferă.
Din păcate, indisponibilitatea tracţiunii integrale îl face să lupte doar în segmentul crossoverelor urbane cu abordări similare. Totuşi, atributele pe care le oferă 500L Trekking ar putea
satisface pe deplin cumpărătorii care nu-şi prea doresc de la o asemenea maşină escapade în noroi sau teren accidentat prea serios. Fiat 500L Trekking e o pizza pe aluat subţire, dar asta nu
înseamnă că nu e gustos! Ba dimpotrivă, poţi savura mai bine caşcavalul, şunca, ardeiul şi roşiile!
PeAsfalt.roIlie Toma
0
GALERIE FOTO (33 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!