Pagina principală
Mazda6
16 Aprilie 2014
Aşa s-a întâmplat că redacţia noastră nu apucase să testeze încă noua generaţie Mazda6, deşi aceasta a apărut pe piaţă mai bine de un an în urmă. Iar atunci când, cu trei luni în urmă, am condus şi mai noua Mazda3
şi am avut o adevărată revelaţie în senzaţii de condus, plasând-o printre modele cele mai plăcute în condus din segmentul său de astăzi, ne-am zis că trebuie neapărat să testăm şi o Mazda6, pentru a simţi pe propria piele ce aduce ea în segmentul sedanurilor de talie generoasă.
Şi uite că s-a întâmplat. Am primit o nouă Mazda6 în mâinile noastre, cu un propulsor pe benzină SKYACTIV-G, aspirat natural, de 2.0 litri, sub capotă. Trebuie să ştiţi că Mazda6 poate primi acelaşi propulsor în două versiuni de putere – standard şi sporită – cu 145 CP sau 165 CP la activ, dar cu un cuplu echivalent în ambele cazuri, de 210 Nm. Noi testăm ipostaza lui de 165 CP, cuplată la o transmisie automată SKYACTIV-DRIVE, cu 6 rapoarte.
Sedanul care e şi un muscle-car

Designul lui Mazda6 e unul extraordinar de expresiv, bine proporţionat, şi chiar elegant, pe alocuri. Formele modelului au fost apreciate de experţi cu renume în ale designului cu tot soiul de premii
prestigioase. Şi nouă ne place designul maşinii, dar eu parcă văd în ea o doză abundentă de sportivitate, mai abundentă decât la orice alt sedan din segment. Aşa cum un muscle-car îşi etalează muşchii la vedere, Mazda6 nu se sfieşte să-şi etaleze forţa
aripilor în faţă şi cea a umerilor proeminenţi din spate. Din anumite unghiuri, eleganţa pare să prevaleze, însă unele unghiuri, mai ales cele în care priveşti maşina de jos, o fac uneori să pară un muscle-car japonez înrăit, gata să răbufnească în forţă!
Priviţi poza de mai jos! E una aproape epică, în care am reuşit să punem maşina asta la treabă într-atât de bine, încât am desprins roţile de asfalt de-a binelea! Priviţi cum arată Mazda6 într-o astfel de ipostază – un sedan care mai e şi un muscle-car nipon, cu suflet de samurai, pe deasupra! Dar despre sufletul sportiv al acestui model vă spunem mai multe un pic mai jos!
Interior

Ambianţa din habitaclul lui Mazda6 e una plăcută, simetrică, fără excese sau experimente inutile. Materialele sunt şi ele de o calitate demnă, iar
poziţia la volan poate fi ajustată într-un stil foarte sport. Se simte, însă, că Mazda6 a fost lansată înaintea mai proaspetei Mazda3 – dacă la Mazda3 menţionam un sistem multimedia cu o calitate grafică superbă şi o operare intuitivă, aici avem de-a face cu un
sistem multimedia mult mai puţin inspirat în logica funcţionării şi în calitatea grafică a afişajelor. Există şi aici o mulţime de funcţii utile şi avansate, dar nu putem să ne detaşăm de senzaţia puternică a superiorităţii evidente a sistemului
multimedia din modelul mai compact şi mai nou Mazda3. De fapt superioritatea şi avansul lui Mazda3 faţă de Mazda6
se poate simţi chiar şi la calitatea materialelor, despre care zicem că aici e una demnă. Poate părea incredibil, dar în noua Mazda3 chiar şi materialele
textile lasă impresia unei amprente premium, în timp ce Mazda6 există senzaţia unei calităţi oneste de maşină la preţ raţional.
Bancheta spate
beneficiază de o
profilare mai puţin
obişnuită, care te
face iniţial să iei o
poziţie diferită faţă de
alte sedanuri similare,
dar apoi constaţi că
ai suficient spaţiu pe
înălţime, lăţime şi
genunchi, aşa că începi
să te simţi mult mai
confortabil. Cel de-al
treilea pasager s-ar
putea simţi
strâmtorat aici, din cauza
tunelului central pronunţat, în
schimb ocupanţii de aici se vor
bucura de prize dedicate de aer,
care le vor îmbunătăţi ambianţa
climaterică.
Suflet

Da, uite că habitaclul noii Mazda6 ne-a demonstrat cât de mult au evoluat lucrurile la Mazda în numai un singur an şi ne-au convins că noua Mazda3 a beneficiat de o evoluţie mult mai consistentă, deşi e un model mai compact. Suntem siguri că un viitor facelift al lui Mazda6 va aduce toată această diferenţă evolutivă şi la bordul acestui sedan, dar până atunci vrem să-i simţim pe viu sufletul lui.
Pentru asta am mers pe trasee extra-urbane puţin circulate, ascunse între drumuri de importanţă naţională. Am avut astfel ocazia simţirii unor drumuri cu calitate variabilă a carosabilului, dar şi libertatea unor picanterii în condus.

Nu-ţi ia mult să te surprinzi în situaţia în care să constaţi că maşina te provoacă la mai mult. Dacă ai trecut primul viraj cu o viteză, senzaţiile de manevrabilitate pe care le-ai simţit te
vor face să vrei să sporeşti acceleraţia la următorul viraj. Mazda6 îţi dă senzaţii foarte fireşti şi nefiltrate în condus, dar la fel de firesc începi să-i simţi şi limitele atunci când ajungi la viteze cu adevărat mari. Modelul ăsta poate trece cu mult mai rapid şi mai precis virajele decât multe alte modele concurente, dar te informează onest atunci când eşti aproape de limitele fizice, astfel încât să decizi dacă vrei să-ţi faci de cap mai departe pe riscul
tău sau pur şi simplu alegi să nu depăşeşti limitele fireşti. Dar şi acum se simte foarte tare că Mazda3 avea un şasiu adus până la o perfecţiune şi un echilibru care ne-a făcut atunci să ne gândim la ingineria celor de la Porsche, în timp ce aici greutatea mai mare a Mazdei6 şi gradul mai puţin exaltant al perfecţionării inginereşti nu
te fac decât să te simţi într-o maşină foarte plăcută în condus, foarte informativă şi foarte onestă cu tine, dar nicidecum cu inginerie fanatică. Mazda3 era perfecţiune obsesivă, Mazda6 e pur şi simplu un model foarte plăcut în condus. Pentru multe ale maşini, eticheta pe care tocmai i-am dat-o lui Mazda6 ar fi un suplerlativ
dorit, dar atunci când există o
mostră absolută în aceeaşi familie, e
greu să rezişti tentaţiei de a comprara senzaţiile de condus ale celor două modele...

Atunci când am ajuns la simţirea limitelor maşinii, noi am ales să mergem un pic mai departe, să ne
facem de cap punând anvelopele să şuiere în viraje, punând maşina să danseze un pic la limita aderenţei. Mazda6 e foarte manevrabilă şi controlabilă, chiar şi atunci când iei virajele la limită, chiar şi atunci când
carosabilul de sub roţi îţi lasă surprize de aderenţă din cauza urmelor de praf sau din cauza denivelărilor. O simţi firească, uşoară, predictibilă, cu centru de greutate suficient de coborât încât să ştii că ea, maşina, nu se va
comporta altfel decât te aştepţi să o
facă în funcţie de cum o conduci.
Motorul de sub capotă nu te lasă
tocmai pe spate când accelerezi,
dar îţi poate da suficientă
vigoare dacă îl turezi
corect. Iar cutia de viteze automată îţi poate intui corect intenţiile în funcţie de intensitatea apăsărilor pedalei de acceleraţie. Nu există padele de schimbare a treptelor, dar nici nu prea simţi nevoia lor. Mazda6 nu e genul de maşină care să te provoace să îi tot probezi accelerările maxime, ci mai
degrabă manevrabilitatea, modul firesc în care ea poate trece provocările traseelor şerpuitoare.

De asta noi am continuat să o exploatăm cu plăcere la maxim în aceste peisaje de traseu. Iar atunci când am găsit un segment de traseu cu o pantă care sfârşea brusc, iar înainte de sfârşitul ei exista şi un mic viraj, am zis că asta va fi provocarea ei supremă. Simţeam că dacă vom accelera suficient de tare, vor putea
face ca cel puţin o roată a maşinii să se desprindă de asfalt. Mai exista şi virajul, care ne punea în situaţia de a sări având şi o acceleraţie laterală imprimată maşinii. Aveam, însă, după salt o zonă sigură în care puteam eventual frâna şi manevra maşina după ce ea avea să-şi recapete aderenţa. Fără îndoală, însă, pentru o fracţiune de secundă maşina avea să fie necontrolabilă. Însă chiar şi într-o asemenea situaţie, simţi că Mazda6 va face lucruri predictibile, iar tu vei recăpăta controlul exact în punctul în care prezici că o va face.
Aşa a fost. Cu fiecare nouă tură, ajungeam în acest segment tot mai rapid, şi suspensiile maşinii deveneau întinse la maxim, iar maşina mişca niţel în afara virajului, apoi cele două roţi pe stânga beneficiau primele de aderenţă completă, după care lor li se alăturau şi celelalte două roţi. Apoi, a venit şi marele moment, în care am zburat de-a binelea, pentru o clipă, cu Mazda6. În
acel moment, am simţit volanul liber dintr-o dată, fără conexiune cu drumul, dar l-am păstrat aproape drept, iar în următoarea clipă aveam din nou contactul cu pământul. Anvelopele au şuierat plăcut şi maşina, cu o scurtă alunecare spre stânga, şi-a recăpătat în scurt timp aderenţa completă şi şi-a continuat traiectoria predictibilă. Mazda6 e o maşină cu suflet... Nu e genul de maşină căreia i-ai putea da
drumul pe un balansoar în inerţie, ştiind că o să ajungă la fel de echilibrată la sfârşitul lui, dar e genul de maşină pe care te vei bucura să o corectezi întotdeauna de-a lungul balansoarului, şi vei ajunge cu zâmbetul pe faţă, în siguranţă, la sfârşitul lui.

Eh, şi acum vine partea în care facem calculele, ca să vedem cât mai şi costă toată plăcerea. Dacă vorbim de
caculele de consum, condusul dinamic de oraş apoi de traseu ne-a adus nouă o medie reală de 8.3 litri /100 km. Iar dacă vorbim de preţ de achiziţie, o Mazda6 cu acelaşi motor de 2.0 litri, dar cu putere de 145 CP, cuplat la o cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte, porneşte în România noastră de la 21,690 euro. E un pic mai mult decât multe dintre modelele considerate tradiţional drept concurenţi direcţi, dar ştiţi voi, întotdeauna trebuiesc analizate şi dotările standard pe care le primiţi, dar şi senzaţiile de condus, care aici sunt superbe.
Motorizarea testată de noi, cu motor de 2.0 litri de 165 CP, cuplat la o cutie de viteze automată cu 6 trepte, în dotare Attraction, costă 27,690 euro, la care se mai adaugă 650 euro pentru culoarea roşie Red Soul, totul rezultând într-un preţ de 28,340 euro. La un asemenea preţ, Mazda6 se va apropia în percepţiile multor dintre clienţi de sedanurile premium de segment D, iar asta poate fi o dilemă importantă în luarea deciziei de cumpărare. În acelaşi timp, e la fel de adevărat că maniera în care se conduce o Mazda6 nu cedează cu nimic aceloraşi sedanuri premium, ba chiar cei care pun accent pe un feedback maxim în condus
se vor simţi mai bine aici. Deci, vă rămâne să vedeţi care sunt calităţile cele mai importante pentru Dvs. în alegerea unui model. Dacă plăcerea în condus şi naturaleţea senzaţiilor cântăresc au măcar un pic de importanţă, atunci treceţi să probaţi pe propria piele şi Mazda6. S-ar putea să rămâneţi plăcut impresionat!
PeAsfalt.roIlie Toma
0
GALERIE FOTO (44 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!