Pagina principală
Noile motoare Opel în familia Astra – de la eficientul diesel de 136 CP pe familistul Astra Tourer la fierbintele benzinar de 200 CP pe juvenilul Astra GTC
27 Aprilie 2014
Acum mai bine de o săptămână, redacţia PeAsfalt.ro a fost invitată de către cei de la Opel în Ungaria, pentru a testa noile motoare ale mărcii sub capota mai multor modele. „Hm...”, ne-am zis noi”, „păi ce modele vom putea să testăm, totuşi?” Răspunsul a fost unul curios – „Cam toate modelele Opel care au primit noile motoare în ultimul timp – de la Astra hatchback, Astra Sports Tourer şi Astra GTC până la Meriva şi chiar Cascada”! Sună palpitant! Aşa că, în scurt timp, într-o dimineaţă devreme din săptămâna trecută, pe la ora 4 dimineaţă, ne luaserăm bagajele şi ne îndreptam spre aeroport cu destinaţia Budapesta.
Meniu de automobile

Odată aterizaţi în Budapesta, cei de la Opel ne-au pus în faţă un adevărat meniu de automobile – aveam un coupe, o decapotabilă, un van familist, un break şi un hatchback. Să tot alegi după cum îţi dictează sufletul!

Noi ne-am scărpinat un pic la ceafă
şi ne-am zis că trebuie să alegem
ceva mai sănătos din meniu, mai
cu vitamine de primăvară, mai cu
poftă de viaţă!
Aşa că am ales
cea mai puternică maşină oferită la test – noua Astra GTC, dotată cu un motor turboaspirat de 1.6 litri, care dezvoltă 200 CP! Zicem „noua”, pentru că Astra GTC, împreună cu toată familia Astra a trecut acum mai bine de un an printr-o împrospătare naturală subtilă. Noi am testat-o în momentul apariţiei ei pe piaţă, în anul 2011, pe frumoasa insulă spanioală Palma de Mallorca. Atunci
benzinarul de 1.6 litri turbo dezvolta 180 CP, dar tot a reuşit să ne încânte. Bănuim că acum vom avea senzaţii cel puţin la fel de exaltante.

Am decis din start să omitem din meniu vanul Meriva şi decapotabila Cascada, deoarece pe noua Meriva cu noul motor diesel „şoptitor” de 1.6 litri şi 136 CP am testat-o în februarie în Belgia şi v-am spus foarte multe şi detaliate despre ea, iar pe Cascada am testat-o în toamna anului trecut în Germania – cu o versiune mai puţin puternică a motorului de 1.6 litri turbo pe benzină, ce-i drept, dar oricum noua ipostază de 200 CP va fi gustată de noi pe Astra GTC. Deci, am decis să ne axăm în jurul noilor motorizări în familia Astra – gustând din 3 motoare diferite pe trei reprezentanţi diferiţi ai familiei – Opel Astra GTC 1.6 SIDI
Turbo 200 CP, Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136 CP şi Opel Astra hatchback 1.6 SIDI Turbo 170 CP.

Juvenilul Opel Astra GTC, cu 200 CP la activ

Din Budapesta am fost instructaţi să ne deplasăm spre sudul Ungariei, la vreo 220 km depărtare, spre regiunea Villany, unde a renăscut de curând tradiţia viţei-de-vie şi a vinului. Ei bine, noi suntem la volanul lui Astra GTC cu 200 CP la activ, iar din Budapesta spre Pecs, oraş din apropierea destinaţiei noastre, există un autobahn nou, modern şi foarte liber! Sună a reţetă perfectă pentru o maşină compactă cu 200 CP, nu?
Mi-am amintit de plăcerea de acum câţiva ani, din Palma de Mallorca. Acelaşi caratcer nărăvaş al maşinii, maturizat acum până la 200 de cai! Motorul turboaspirat a devenit mult mai pofticios de răspunsuri imediate, iar atunci când îl turezi cu acul turometrului în partea de sus, maşina înaintează cu nesaţ, înghiţind kilometrii asfaltului perfect în afara noţiunii de timp... Dacă te laşi dus de val, poţi atinge foarte uşor viteze de 180-200 km/h, iar Ungaria are, totuşi, o limită oficială de viteză pe autostrăzi...

Şi totuşi, cu cât înaintam mai mult în sudul ţării, cu atât traseul nostru devenea mai pustiu. E o rută nouă, care nu e conectată deocamdată cu
vecina din sud a Ungariei, Croaţia, motiv pentru care traficul e cu adevărat lejer. Am observat şi o anumită cadenţă a prezenţei camerelor de luat vederi pe autobahn-ul nostru, cu radar, şi în scurt timp caracterul tineresc al maşinii ne-a împins să păcătuim şi să forţăm maşina până la viteze mai mari. Ne-am convins că Astra GTC poate transpune cu succes pe asfalt forţa de 200 CP a motorului şi cuplul maxim de 280 Nm chiar dacă are tracţiune faţă. La orice viteză, la orice turaţii ale motorului. Explicaţia vine de la construcţia specifică a suspensiei faţă, unde nu e prezent un simplu McPherson, ci unul cu parte mediană articulantă, fapt care ajută la
menţinerea maximă a aderenţei maşinii chiar şi în viraje, cu transpunerea maximă a puterii.

E un motor delicios. Două sute de cai putere pe Astra GTC sunt un vis erotic de adolescent. Aproape prea frumos ca să fie adevărat. Şi totuşi e adevărat. Dar în scurt timp ne-am plictisit. Nu, nu de maşină. Ci de traseul ăsta al naibii de drept şi pustiu, fără niciun viraj picant. Ungaria e un mare şes, în marea ei parte, aşa că nu avem nici dealuri, nici văi.
Mergem înainte, accelerăm, apoi lăsăm maşina să-şi mai piardă din viteză. Să conduci o Astra GTC cu o viteză constantă pe o autostradă plictisitoare e ca şi cum ai decide să te călugăreşti tocmai după ce te-ai căsătorit cu cea mai fierbinte femeie a vieţii tale...

Aşa că ne-am abătut de la traseele, recomandate de cei de la Opel pentru a ajunge cât mai repede la destinaţie. Opel Astra GTC poate ajunge repede
şi pe drumuri curbate, cu dealuri şi văi, cu suflet şi peisaje. Am tot presat cu poftă pedala de acceleraţie pe maşina asta, schimbând treptele cutiei de viteze manuale cu 6 rapoarte în stil sportiv. Motorul face un tandem
excelent cu cutia de viteze manuală, iar pentru o asemenea maşină, cu o asemenea putere, ai nevoie anume de un levier manual şi de 3 pedale. Astfel condusul e mai plin de viaţă. Astfel te distezi cu adevărat.
Şi ca să vezi, ruta noastră ocolitoare parcursă cu o fericire fanatică şi juvenilă ne-a făcut să întârziem un singur minut la destinaţie! Atunci când cei de la Opel ne-au sunat să ne întrebe pe unde suntem, la ora fixă, sistemul nostru de navigaţie ne indica 800 metri până la destinaţie şi 1 minut... Fantastică maşină! Fantastic motor!
Opel Astra 1.6 SIDI Turbo. După ce-ai trecut prin faţa altarului.

Vine o vreme, însă, când şotiile
tinereţii ajung la un sfârşit logic, şi
începi să-ţi doreşti şi tu o organizare
mai bărbătească în viaţă... Iar dacă
nu eşti vreun fericit care-şi permite
vreo 5 maşini deodată, atunci vei
constata că trecerile maniacale ale
virajelor cu un Astra GTC de 200 CP
vor genera forţe laterale atât de
puternice încât pasagerii ar putea
avea probleme de digestie. De
acolo, de la volan, nu simţi
asemenea simptome, însă
mie mi-au fost de ajuns
10 minute în rol de
pasager ca
să-mi fie dor de
o gură de
aer curat. Iar dacă ai reuşit deja să treci prin faţa altarului, atunci soţia îţi va şopti cu siguranţă că e timpul să schimbi maşinuţa aia galbenă juvenilă pe una mai maturizată, aşa ca să se simtă bine şi ea, să aibă şi patru uşi mai practice, şi un portbagaj mai mare, şi o suspensie mai moale un mic. Iar tu, deoarece încă nu te-ai „maturizat” de tot şi ţii cu tot dinadinsul să-i demonstrezi soţiei că ţii la spiritul tău sportiv, dar în acelaşi timp parcă
ai vrea să-i faci un pic pe plac şi ei, mergi în showroom şi-ţi schimbi Astra GTC-ul pe o Astra hatchback cu 5 uşi, cu acelaşi motor 1.6 SIDI Turbo
sub capotă, dar cu 170 CP mai
cuminţi. Şi ţi-o iei cu kit aerodinamic
OPC line, poate chiar în culoare
roşie dacă vrei să faci achiziţia să
pară drept un omagiu dorinţelor
soţiei. Eh, şi dacă tot eşti un
familist cu acte în regulă, cutia de viteze automată vine la pachet. Cu 6 trepte. Dar tu ştii că ai tot o suspensie sportivă, graţie echipării OPC line, şi un motor viu sub capotă. Apoi te chinui, săracul de tine, să cuplezi treptele în regim manual cu ajutorul levierului, pentru că nu existe padele de schimbare a treptelor. Sesizezi că transmisia reacţionează destul de rapid la comenzile tale, dar nu îţi mai dă acelaşi fior ca atunci când aveai o cutie de viteze manuală...

Am condus Astra hatchback pe drumuri virajate şi ude de-a binelea, aşa că am putut să-i simţim aderenţa la limită. Maşina se ţine de drum
excelent graţie suspensiei sportive,
dar bănuim noi că denivelările
autohtone în combinaţie cu rigiditatea
ei nu i-ar face foarte fericiţi pe cei de
la bord. Chiar dacă puterea
motorului e mai mică aici,
construcţia mai simplă a suspensiei
faţă şi carosabilul ud o fac pe Astra
să accelereze cu derapaje foarte
uşor, mai ales în viraje. Anvelopele
cu profil foarte redus fac şi
un zgomot mai mare
la rulare, care se
face auzit în
habitaclu.
Şi totuşi, maşinuţa asta e plăcută în condus, deşi e mult mai civilizată şi mai puţin năzbâtioasă. Ai un volan informativ, o putere mai mult decât suficientă sub capotă, filtrată niţel de cutia de viteze automată dar şi aşa îţi poţi face mici episoade de distracţie. Şi soţia e, parcă, mai mulţumită, şi tu zâmbeşti şiret...
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136 CP. După ce-ai trecut pe la maternitate.

Eh, uite că vine şi acea zi în viaţa ta,
când familia ţi se măreşte. De data
asta nu mai păcăleşti tu pe nimeni
cu OPC line, suspensii sportive şi
motoare fierbinţi. Ai nevoie de un
portbagaj imens, în care să încapă
un ditamai cărucior şi câteva genţi
imense de bagaje, ai nevoie de
spaţiu mare la interior, ai
nevoie de confort. Ai vrea
un motor mai puternic, dar
te gândeşti în primul rând la eficienţă, şi unde mai pui că bugetul familiei va fi provocat de-a binelea după apariţia unui nou membru.

Aşa că mergi din nou în showroom şi dai peste cea mai logică, mai frumoasă şi mai plăcută evoluţie – Opel Astra Sports Tourer cu noul motor 1.6 CDTI de 136 CP. Întruneşte
toate calităţile dorite mai sus şi nu trebuie să-ţi faci prea multe griji de cei 136 CP, în locul anteriorilor 170 CP. Cuplul maxim al noului motor diesel este de 320 Nm la 2,000 rpm, faţă de doar 260 Nm ai benzinarului de mai
devreme! Mai mult ca atât, nici măcar Astra GTC de 200 CP nu avea mai mulţi Newton-metri – acolo erau doar 280! Ca să vezi! Se pare că iar ai reuşit să-ţi păcăleşti soarta şi să vii acasă cu o maşină super familistă, în timp ce zâmbetul tău şiret tot n-a dispărut de pe faţă!
Prin zone urbane maşina asta e foarte eficientă şi plăcută în condus, graţie cuplului disponibil la turaţii joase, dar mai ales graţie sunetului plăcut şi foarte echilibrat al motorului. Nici urmă de troncăneală clasică a diesel-urilor. Aici ai impresia că ai conduce un motor pe benzină foarte pofticios de viaţă. Cifrele oficiale dau un consum urban de doar 4.6 litri/100 km, maşina fiind dotată cu sistem start/stop. Noi am condus fără prea mare grijă de eficienţă şi tot n-am depăşit vreo 5.6 litri/100 km. Deci, e vorba de eficienţă cât se poate de tangibilă.

Dar ne doream să punem la treabă maşina în raport cu un benzinar mai puternic. Iar drumul de a doua zi, dinspre sudul Ungariei spre Budapesta, doar pe autobahn de această dată, ne-a oferit această şansă. Călătoream alături de un alt coleg, care conducea de această dată Astra GTC-ul de 200 CP. Îi gonea serios, iar noi l-am lăsat să dispară iniţial în zare. După care am vrut să vedem dacă maşina asta familistă ar putea ajunge GTC-ul din urmă. A fost o „cursă” improvizată de doar câteva minute. Astra Sports Tourer,
cu 136 CP şi 320 Nm la activ, face o treabă excelentă şi cursează ca o sportivă veritabilă. În viraje e manevrabilă, dar silueta ei îi dictează o inferioritate firească faţă de mai sportiva Astra GTC. Însă forţa motorului o face capabilă să atingă viteze mari cu rapiditate. Şi cu 180 km/h se poate călători la bord cu senzaţia siguranţei şi liniştii acustice. Opel Astra Sports Tourer, cu motor 1.6 CDTI 136 CP, un familist extraordinar de reuşit!

Vreme de vreo 240 de kilometri, am călătorit alături de Astra GTC cu 200 CP. Nu mai era o cursă, ci doar un condus dinamic în care uneori depăşeam, alteori ne lăsam depăşiţi. Dar un fapt e cert – motorul ăsta diesel nou e într-atât de bun, încât poate ţine pasul fără efort cu un benzinar atât de sportiv, iar dacă vine vremea unei curse, îi va ţine piept cu demnitate. Deci, viaţa ta de familie e în continuare frumoasă! Soţia îţi zâmbeşte, copilul îţi creşte şi face primii paşi, tu te simţi tot mai matur şi mai responsabil. Cu o asemenea maşină, realizezi că pofta de viaţă, de dinamism şi de picanterii, nu se exclude reciproc cu tot tabloul vieţii de tată şi soţ. Eşti în continuare
un bărbat în toată firea, care nu îşi inhibă dorinţele năzbâtioase, ci doar alege soluţii tot mai inteligente şi mai sofisticate... Până la criza de 40 de ani, când îţi va apărea şi vreun muscle-car suplimentar în garaj!...

Testul drive a fost şi o ocazie bună pentru cei de la Opel ne a de face să descoperim ospitalitatea unei zone vitivinicole deja celebre în Ungaria, Villany. În seara primei zile, după ce am parcat toate maşinile, am reuşit să vizităm vinăria de acolo şi să asistăm la o degustare specială de vinuri.
Pentru că şi România e o ţară cu tradiţii în producerea vinurilor bune, ne-am gândit că ar fi frumos să ataşăm la galeria foto a acestui test drive şi o serie de imagini adiţionale, cu vinăria de acolo şi degustarea noastră...
PeAsfalt.roIlie Toma
0
GALERIE FOTO (52 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!