Pagina principală
Skoda Superb facelift 1.4 TSI GreenTec 125 CP
17 Ianuarie 2014
Actuala generaţie Skoda Superb are o carieră onorabilă pe piaţă, fiind lansată la începutul anului 2008 şi câştigând imediat în preferinţele publicului european, iar mai apoi din întreaga lume. Numai faptul că a fost numită maşina anului 2009 în opt ţări europene e un exemplu elocvent pentru un start excepţional de carieră. Se poate vorbi
şi despre succesul din România, Skoda Superb menţinându-se constant în topul celor mai vândute modele din segmentul său.

Iar succesul nu e unul uimitor, dacă aruncăm o privire peste ingredientele cu care te ademeneşte Superb. În
esenţă, acestea se concentrează pe ideea de a „oferi mai mult pentru puţin”. Dacă e să ne coborâm un pic mai jos în folclorul popular, am putea spune că Superb merge pe ideea de a fi „ieftin, bun şi consistent per kilogram”. Şi nu e nicidecum o ofensă! E mai degrabă un ideal împlinit, pe care mulţi alţii îl declară imposibil!
Skoda Superb vine cu un spaţiu interior absolut imens, mai ales pe lungime, de care beneficiază în primul rând pasagerii spate. E ca şi cum ţi-ai lua în dotarea de bază o versiune cu ampatament mărit a unei limuzine de clasă business. Materialele interioare nu sunt tocmai fiţoase, dar păstrează o demnitate de care să fii întotdeauna satisfăcut. Confortul la rulare este şi el excelent, iar grija pentru toţi pasagerii
se face simţită imediat, astfel încât nu-ţi ia foarte mult să ţi-l doreşti pe Superb ca maşină de familie sau ca maşină în flota companiei. Modelul vine şi cu un design elegant, cu un pic de accente retro, care te face să-l admiri şi să-l consideri întotdeauna proaspăt, detaşat de trecerea timpului. E explicabil, deci, de ce primul facelift major al modelului a venit abia la mai mult de 5 ani de la intrarea în producţie!
Ei bine, faceliftul lui Skoda Superb i-a tăiat serios din accentele retro şi ne serveşte acum modelul ceh drept un produs proaspăt, abia conceput. S-a umblat şi la partea tehnică. Dar esenţa ingredientelor de cucerire a rămas neatinsă. Iar noi vrem să vedem un Superb într-o dotare medie, cu o motorizare ceva mai accesibilă. Aşa că am luat la test un Superb 1.4 TSI GreenTec, cu 125 CP la activ,
În România, un astfel de Superb nu e prea departe de preţul minim posibil al modelului de 19,539 euro (valabil pentru aceeaşi motorizare, în dotare de bază Active) şi costă 20,981 euro. Noi însă, avem ocazia să testăm noua Skoda Superb pe traseele de peste Prut, din Republica Moldova, unde actuala generaţie Superb e un succes de vânzări absolut.
Haideţi să vedem, deci, ce poate obţine un cumpărător care îşi doreşte un Superb mai accesibil.

Accente noi

În pozele oficiale, dezvăluite de producătorul ceh la anunţarea faceliftului, noul Superb vine cu
modificări substanţiale la designul
părţii frontale, dar mai ales la
posterior. Blocurile optice faţă conţin
acum fâşii de LED-uri şi şi-au
modificat şi forma. Dar trebuie să
ştiţi că acele LED-uri sunt opţionale
şi vin doar pe dotările generoase.
Maşina din testul nostru, spre
exemplu, nu
dispune de
astfel de artificii de design şi arată
ceva mai simplu. De fapt, trebuie să
recunosc că fără LED-uri care să
dilueze liniile colţuroase, farurile faţă
par un pic prea rectangulare, cu prea
multe unghiuri ascuţite. Şi calandrul a
obţinut o formă mai rectangulară, în
ton cu ultimele tendinţe de design ale
mărcii, dar şi despre el am putea să
spunem că nu se prea potriveşte cu
aerul ăla un pic retro al maşinii, pe
care îl ştim cu toţii şi care este încă
emanat de forma
montanţilor, mai ales
a celor spate. Dar, în
fine, sunt mici detalii, care taie doar un pic din frumuseţea tabloului final, încât să nu-ţi strice părerea despre un model pe care, în fond, îl admiri.

Posteriorul noului Superb este de
departe mult mai inspirat şi aduce un
aer mult mai intens de prospeţime.
Blocurile optice masive se încadrează
perfect în design şi ai
impresia că anume
aşa ar fi trebuit să
arate Superb încă de
la început.
Confort

La capitolul ăsta Skoda Superb a
rămas fidelă şi absolut de neclintit.
Interiorul a primit mici modificări, dar
şi-a păstrat neastinsă eleganţa
originală, iar confortul la rulare a
rămas la fel de bun. Izolarea fonică e
una bună pentru preţul maşinii, chiar
dacă nu o echivalează pe cea a unor maşini premium, conduse cu şofer. Dar dacă e să privim preţul maşinii, atunci zicem că cehii au făcut o treabă excelentă la acest capitol.

Pasagerii spate beneficiază de guri de ventilare dedicate, poziţionate în montanţii mediani. Dotarea noastră, însă, nu le permite setarea temperaturii individuale, aşa că pe tunelul
central aceştia văd doar temperatura exterioară şi ora, neavând opţiunea de a-şi regla confortul termic. Despre spaţiul pentru genunchi şi pe înălţimea de care se bucură pasagerii de aici, însă, e în plus să vorbim prea mult, şi vă vom spune doar că acesta e absolut imens. Ai într-adevăr senzaţia unei maşini cu ampatament mărit, creată anume cu scopul de a le alinta picioarele pasagerilor spate!
Condus

Atunci când te afli la volanul lui Superb, s-ar putea să te simţi uneori şofer, din cauza atenţiei atât de mari de care se bucură cei de pe bancheta spate. Şoferul familiei, eventual. Dar vei avea plăcerea să-l simţi pe Superb ca o maşină lungă, cu ampatament lung, care virează un pic altfel în spaţii înguste faţă de alte maşinuţe mai mici.
Ştiţi voi, plăcerea aia de a lăsa întotdeauna un pic de spaţiu rezervă pe lateral atunci când faci un viraj într-un loc mai îngust, pentru ca raza de întoarcere să lase şi roţile spate să încapă ulterior. În condus de traseu, dacă îţi setezi scaunul un pic mai sus, pentru a vedea capota, vei fi surprins să descoperi o proeminenţă centrală nouă pe capotă, care îmi aminteşte de un element similar de pe o bătrână
Volgă Gaz-24 sovietică. Ei bine, şoferii cu un stagiu mai mare din fostele ţări sovietice vor prinde imediat această analogie, care s-ar putea să le placă la nebunie.

În condus firesc, chiar şi la viteze mai mari, Superb are o ţinută exemplară şi îşi păstrează o bună informativitate în volan. Efectele ampatamentului XXL se fac vizibile abia atunci când forţezi
nota cu agresivitate în viraje sau pe eventuale circuite izolate. Acolo îi simţi spatele un pic prea departe de tine, iar depărtarea îl face nărăvaş, atentând în permanenţă la derapaje. Dar cine îşi ia un Superb pentru a merge pe circuit cu el? Doar o manevră bruscă de evitare a unui elan scandinav te-ar face să simţi efectele de care vorbesc, iar toate celelalte drumuri publice nu vor face decât să-ţi aducă bucuria confortului sporit de la bord.
Eficienţă

Motorul pe care îl avem sub capotă se vrea a fi unul ultra-eficient, din acest motiv având şi eticheta GreenTec afişată pe el. Cei de la Skoda anunţă emisii CO2 de doar 138 g/km pentru el, iar cifrele de consum par extrem de atrăgătoare: 7.8 litri/100 km în regim urban, 4.9 litri/100 km în regim extra-urban şi 5.9 litri/100 km în regim mixt. E un motor turboaspirat, însă, iar 125 CP,
raportaţi la dimensiunile lui Skoda Superb, ar putea însemna o utilizare mai plenară a resurselor sale, de asta ne-a fost interesant să-i tesăm eficienţa reală într-un maraton de consum pe un traseu dus-întors, în mare parte extra-urban, de aproximativ 120 km prin Republica Moldova – cu drumuri imperfecte, cu trafic lejer, dar real, şi cu un ritm moderat, dar neobsesiv de condus. Am resetat cifrele de consum şi de distanţă parcursă şi am pornit.
După 16 minute de călătorie şi 17.4 kilometri parcurşi, aveam o deja o cifră excelentă de 5.3 litri/100 km. Dar era prea devreme să ne revendicăm laurii, pentru că în prima parte a traseului nu am prea avut urcuşuri abrupte, iar ele abia urmează, condimentate şi de nişte curbe mai strânse de traseu.

După 40 de minute de la start şi 44.2 km parcurşi în total, cifra consumului
urcase la 5.5 litri/100 km. Pe
parcursul următorilor 75 de kilometri
am încercat cu tot mai multă
străduinţă să coborâm cifra de
consum cel puţin până la
iniţialii 5.3 litri/100 km, dar
ne-a fost imposibil. După 118 km parcurşi, media totală a rămas neschimbată, la 5.5 litri/100 km.
E o cifră bună, fără îndoială, dar
noi credem că un ritm ceva mai
nepăsător faţă de cifra consumului
ar putea indica un consum real de
6.0-6.5 litri/100 km în călătoriile
extra-urbane.
Verdicat final

O maşină extraordinar de plăcută şi onestă, până la urmă. O maşină care îşi merită fiecare cent investit şi care va fi mai ales alegerea celor raţionali, care ştiu să-şi cheltuiască banii cumpătat. Perfectă pentru familii tinere şi ceva mai maturizate, graţie portbagajului imens şi conceptului TwinDoor de
deschidere a uşii portbagajului. Perfectă tot pentru familii graţie spaţiului interior imens. Perfectă şi pentru bunicii ăia între vârsta a 2-a şi a 3-a, nostalgici un pic, care îşi doresc un premiu frumos pentru o muncă de-o viaţă, pentru perioadele când încep să aibă, brusc, mai mult timp. Perfectă şi pentru companii şi pentru funcţii din alea oficiale de transportat oameni pe bancheta spate. Perfectă cam pentru
toată lumea, de fapt, cu excepţia celibatarilor înfierbântaţi, care vor să ardă anvelopele în viraje şi derapaje. Mai rar întâlneşti o maşină atât de polivalentă, atât de raţională şi atât de plăcută pentru atât de multe categorii de cumpărători! Şi tocmai prin asta e genială Skoda Superb, prin inteligenţa aia simplă şi extrem de eficientă, care-ţi cade tronc la inimă! Ce mai, merită un mare „bravo” maşina asta...
PeAsfalt.roIlie Toma
1
GALERIE FOTO (48 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează acest subiect!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PeAsfalt.ro
Login:
Parola:
Memorează-mă
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!